Acasăsinucidere maramuresO nouă evaluare de tip peer review în cadrul proiectului SMART EUROPE...

O nouă evaluare de tip peer review în cadrul proiectului SMART EUROPE pe tema turismului din regiunea parteneră AVILA (Spania)

spot_img

DISTRIBUIȚI

Proiectul „SMART EUROPE – Strategii inteligente prin crearea de locuri de muncă bazate pe inovare în regiuni din Europa”, finanţat prin programul de cooperare internaţională INTERREG IV C, reunește 13 parteneri din 11 regiuni europene.  Regiunile partenere lucrează împreună pentru a dezvolta strategii inteligente regionale privind crearea de oportunităţi de locuri de muncă bazate pe inovare, iar una dintre metodele de lucru utilizate este evaluarea de tip peer review (evaluare făcută de un coleg).
Maramureşul a fost invitat să efectueze o astfel de evaluare în provincia parteneră Avila (Spania), unde tema centrală a fost stimularea inovării în turism, mergând pe 3 linii de dezvoltare: resurse naturale, resurse culturale şi gastronomie.
Avila este orașul reședință al judeţului cu acelaşi nume şi face parte din Patrimoniul Mondial al orașelor UNESCO din 1985, fiind oraşul capitală de județ situat la cea mai mare altitudine din Spania – 1331 m deasupra nivelului mării. Regiunea din care face parte județul Avila se numeşte Castilla y Leon, care după cum îi spune şi numele este faimoasă pentru multitudinea de castele extrem de bine păstrate, unele din cele mai frumoase din întreaga Spanie.
Având o locaţie centrală şi fiind situat la doar 110 km de Madrid, oraşul Avila își atrage turiştii prin fortificaţiile impresionante ce înconjoară oraşul şi care datează din secolul al XII-lea. Dar dacă avem în vedere piaţa turismului din Spania, care primeşte anual 58 de milioane de turişti, dintre care mai mult de 75% preferă turismul costier cu soare şi mare, doar o mică parte din turiști sunt interesați de turismul de interior. Astfel județul Avila şi-a propus să dezvolte produse turistice inovative care să atragă procentul de turişti care nu optează pentru mare şi soare.
Administraţia judeţeană, gazda acestei evaluări, și partener în proiectul SMART EUROPE şi-a propus să aducă inovare în strategia judeţeană în domeniul turismului, strategie ce este în curs de elaborare pentru noua perioadă programatică.
Evaluarea a fost structurată pe cele trei tipuri de resurse turistice pe care le are Avila: cultură, natură şi gastronomie.
În domeniul turismului cultural, principalele atracţii sunt reprezentate de zidul vechii cetăți Avila ridicat în secolul al XII-lea, de bisericile și castelele în stil romanic ce se găsesc în interiorul zidurilor, completate de reminiscenţele culturii celtice (în regiune se găsesc tauri sculptați în piatră de mari dimensiuni, celebrii verracos, opera celţilor ce s-au stabilit în zonă numiți vettones), dar şi ale culturii romane (drumul roman Puerto del Pico). Ca şi figură religioasă importantă a bisericii catolice din Spania, Avila este locul de naştere a Sfintei Teresa, una din cele mai prețuite sfinte care a pus bazele mai multor lăcașuri de cult și mânăstiri în zona. În anul 2015 se vor sărbători 500 de ani de la naşterea acesteia, motiv pentru care oraşul va deveni un centru religios important.
Oraşul Avila a primit în anul 2011 premiul european pentru accesibilitate, fiind primul oraş european ce şi-a conceput o infrastructură specială pentru persoanele cu dificultăţi în deplasare (persoane cu dizabilităţi, bătrâni etc.). Aceste persoane pot parcurge cu uşurinţă o parte din fortificaţiile ce înconjoară oraşul, au acces uşor in anumite restaurante şi hoteluri, există informaţii despre monumente şi în limbajul Braile sau în limbajul semnelor accesibil persoanelor cu autism.
Însă, una din problemele cu care se confruntă orașul Avila este competiția acerbă cu alte oraşe aparținând Patrimoniului UNESCO aflate în apropiere, cum are fi : Salamanca şi Segovia, care sunt foarte renumite și au atracții turistice apropiate.
De asemenea, turiştii care vin in Avila nu petrec mai mult de o noapte în zonă, aceasta fiind o altă problemă cu care se confruntă industria locală a turismului.
Pentru a contracara aceste probleme, reprezentanţii autorităţii locale din Avila, gazdele acestui peer review, încearcă să dezvolte pachete turistice interesante care să includă un tur al oraşelor din Patrimoniul Mondial UNESCO cu orașul Avila în centrul lor, beneficii pentru turişti precum „visit card”, impulsionarea restaurantelor locale să ofere meniuri la preţuri reduse (meniu pentru două persoane la maxim 35 euro, cu cel puţin 4 feluri diferite de mâncare), care să cuprindă numai produse locale sub un brand special creat, emblematic pentru regiune: Avila Autentica.
În ceea ce priveşte gastronomia, Avila are o asociaţie locală dedicată punerii în valoare a produselor locale organice sub inițiativa ”Avila Autentica”. Această organizaţie încearcă să se impună prin promovarea internaţională a unor branduri locale precum: ”Prăjiturile Santa Teresa” – o fabrică ce lucrează după reţete tradiţionale și exportă pe pieţe internaţionale extrem de pretențioase precum: Arabia Saudită, SUA, nişte prăjiturele speciale pe bază de gălbenuş de ou : Yemas de Santa Teresa şi un gem special de gutui, specific acestei zone.
Spania este faimoasă pentru tapas (mici gustări) şi o şuncă specială hamon ce se regăseşte în bucătăria locală din Avila, alături de alte brand-uri locale precum El Toston de Arevalo.
Regiunea se lăudă şi cu o bere organică produsă cu apă de munte, provenită din zona muntoasă Gredos, la a o altitudine de 2600 m.
Însă, o barieră ce poate sta în calea atragerii unui număr crescut de potenţiali turişti este faptul că nu există mulţi vorbitori de limbă engleză între cei ce lucrează în industria turismului, iar multe dintre website-urile de promovare ale regiunii nu dispun și de informaţii în limba engleză. Universitatea din Salamanca are o ramură a Facultăţii de Turism în Avila, astfel că prin susţinerea acesteia se poate asigura un flux de specialiști bine pregătiţi in turism.
În ceea ce privește resursele naturale ale județului Avila, munţii Sierra de Gredos oferă un potențial mare pentru a dezvolta diferite forme de turism: precum cel de aventură (există un parc de aventură ce pune în valoare această zonă, situat exact lângă Parcul Regional Gredos), turismul ornitologic, astro-turismul şi două forme mai speciale: turismul dedicat culegerii ciupercilor de pădure şi transhumanţa – un obicei ce este păstrat nealterat de zeci de ani în două țări europene : Spania şi România.
Administraţia judeţeană implementează în prezent un proiect strategic ce este menit să pună în valoare aceste forme de turism sub egida Planului de Competitivitate în Turismul Activ din regiune. Cu ajutorul acestui proiect multe asociaţii locale ale proprietarilor de pensiuni turistice rurale s-au putut reuni şi activa împreună sub egida asociaţiei ASENORG, pentru a-şi promova afacerile şi produsele pe diferite pieţe naţionale şi internaţionale.
Noua strategie în domeniul turismului este pe cale de a fi finalizată, iar acest peer review va contribui la identificarea acelor produse turistice ce au potenţialul de a promova Avila ca şi o destinaţie turistică şi cel mai important lucru de a genera noi locuri de muncă în acestă industrie.
Una dintre cele mai importante recomandări ale echipei de experţi este să continue dezvoltarea conceptului de oferire de experienţe turistice, mai mult decât produse turistice şi să pună cât mai mult accent pe resursa umană, pe formarea şi pregătirea unor specialiști în domeniul turismului.
Concluziile finale ale acestui peer review vor fi disponibile peste o lună, iar regiunea gazdă va avea posibilitatea să o prezinte factorilor politici direct interesaţi, acesta fiind şi scopul acestor evaluări: oferirea unui punct de vedere obiectiv şi inovativ asupra temei propuse spre evaluare.

Noemi Ganea
Consilier Birou Relaţii Internaţionale şi Relaţii cu Presa

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img
spot_img




TE-AR MAI PUTEA INTERESA