JUDEȚELE DIN NORD NU SUNT O PRIORITATE Nicolae Ceaușescu avea în plan construirea a 3.200 de kilometri de autostradă, iar principalele trasee alese de comuniști sunt de actualitate și în acest moment. Până la Revoluția din 1989, România nu ajunsese decât la 113 kilometri, iar după încă 27 de ani bifăm abia 747 de kilometri de autostradă.
Cei 113 kilometri erau constituiți din 96 de kilometri pe ruta București-Pitești (A1), plus un capăt de autostradă de 17 kilometri din autostrada spre mare (A2).
Planurile pentru restul sunt incluse în studiile IPTANA, compania de proiectări de drumuri a regimului comunist. Aceasta a fost înființată în 1953 sub numele de Institutul de Proiectări Hidrotehnice și Drumuri (IPHD) și se afla în subordinea directă a Ministerului Transporturilor Navale și Aeriene. În 1966 aceasta s-a reorganizat și s-a redenumit Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA) și realiza toate proiectele și documentațiile tehnice necesare Ministerului Transporturilor.
Ei bine, în perioada 1968-1969, IPTANA a realizat o serie de studii care înfățișau viitoarea rețea de autostrăzi a României.
Acestea erau programate să lege atât nordul de sudul României, cât și estul de vest. Apar autostrăzi deja realizate, cum ar fi București-Pitești, București-Constanța și București-Ploiești, dar și unele pe care statul se chinuie acum să le realizeze, precum Autostrada Transilvania, Comarnic-Brașov, Sibiu-Pitești și Arad-Sibiu.
Spre exemplu, autostrada Sibiu-Pitești este cerută de către Dacia de ani buni, fiind necesară exportului mai rapid de autoturisme de la Mioveni. Inclusiv sindicatele au protestat pentru realizarea acestuia. Potrivit Ministerului Transporturilor, aceasta are o valoare de 1,67 de miliarde de euro fără TVA și ar trebui să fie gata în 2020. Însă Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) spune că va costa 3,3 miliarde de euro, adică dublu față de cifrele din Master Planul de Transport.
Pe de o parte, unele erau diferite față de actuala conformație: autostrada spre Constanța era programată să traverseze Dunărea pe la Hârșova, de exemplu, în vreme ce autostrada care să lege Transilvania de Moldova pleca din Suceava și trebuia să ajungă în Vatra Dornei și apoi la Bistrița.
Citește continuarea, AICI.
Sursă foto.