Cauciucurile auto sunt însoțite de această etichetă din anul 2012, ea fiind adoptată de toate cele 27 de țări ale UE. Scopul acesteia este de a veni în sprijinul posesorilor auto când doresc echiparea mașinilor cu anvelope.
Utilitatea etichetei adoptate de UE.
În 2012, comerțul cu anvelope in UE a fost reglementat prin introducerea etichetei privind clasificarea pneurilor auto. Aceasta oferă date exacte privind anvelopele referitor la clasa de aderență pe asfalt umed, clasa privind consumul de carburant în mers și zgomotul produs de anvelope.
Aceste detalii destul de importante au fost introduse pe etichetă în folosul consumatorilor pentru informarea acestora. Eficacitatea datelor trecute pe eticheta aduce un beneficiu mediului prin clasele de consum de carburant, șoferii dorind anvelope care ajută la reducerea consumului de combustibil, implicit a cantității de CO2 din atmosfera.
UE a adoptat în mai 2021 Reglementarea 2020/740 prin care etitchetarea a devenit similară cu cea de la aparatele electrocasnice.
Sunt prezenți 3 factori importanți care influențează decizia de a cumpăra o anvelopă: rezistența la înaintare (consumul de combustibil), clasa de aderență pe carosabil umed și nivelul de zgomot produs în mers.
Rezistența la înaintare – consumul de combustibil
Evidențierea acestui criteriu este afișat prin simbolul une pompe de alimentare. În funcție de anvelopă, clasele sunt încadrate între literele ”A” și ”E”, unde ”A” reprezintă clasa cu consumul cel mai redus.
Tot aici vedem afișată eficiența acestui parametru sub formă de trepte colorate, folosind un cod al culorilor din domeniul aparatelor electrocasnice. În cadrul acestui parametru diferența între două trepte consecutive este de 0.1 litri de carburant calculat la 100 km parcurși.
Aderența pe asfalt umed – indicele de frânare
Acest parametru este factorul principal care influențează alegerea unei anvelope. Este un lucru foarte important ca distanța în care mașina frânează să fie cât mai scurtă. Acest lucru oferă siguranță în trafic pentru toți participanții, inclusiv pasagerii și pietonii.
O aderența cât mai bună oferă stabilitate în mers, mai ales la virajele strânse. Treptele de clasificare folosesc același sistem de culori și litere, de la “A” la “E”. Între două trepte consecutive distanța de frânare se modifică cu aproximativ 4,5 metrii (o lungime de mașină), distanțafiind calculată pentru un autoturism ce se deplasează cu 80 km/h. Eficiența dintre clasele de frânare “A” și “E” este o distanță cu peste 20 metri mai mică.
Cunoașterea clasei de aderență la anvelope de iarnă este deosebit de importantă, însă în egală măsură nu trebuie neglijată nici cunoașterea aderenței la anvelopele de vară sau all season.
Zgomotul în mers
Sub imaginea unui difuzor, găsim pe eticheta anvelopei nivelul de zgomot produs de această în mers. Pe lângă simbolul afișat regăsim și nivelul măsurat în decibeli. Nivelul sonor al anvelopei crește poluarea fonică.
Pe eticheta standard UE, pe lângă acestea, în dreptul numărului de decibeli erau prezente una, două sau trei dungi negre. Acestea aveau ca și însemnătate nivleul de zgomot ca fiind mic, mediu și ridicat asociat acelor linii negre din dreptul difuzorului.
La momentul actual schimbarea etichetei a adus și aici modificări. Cele trei linii negre au fost înlocuite cu litere de la “A” la “C”, păstrând aceeași însemnătate.
Dacă dorești să afli mai multe informații despre etichetarea anvelopelor sau dacă dorești să-ti cumperi un set nou de anvelope, atunci ar trebui să știi că Vadrexim.ro este magazinul online de unde poți cumpăra anvelope de calitate la super prețuri și unde vei primi consultanță gratuită la momentul achiziției în așa fel încât să poți face cea mai bună alegere pentru ține și mașină ta.
Sursa foto: Vadrexim.ro