EFECTELE CREȘTERII ACCIZELOR LA CARBURANT Majorarea semnificativă a accizelor la carburanţi de la 1 septembrie va creşte preţul motorinei cu circa 10%, ceea ce va duce automat la mărirea tarifelor transportatorilor cu cel puţin 10%, la scumpiri în lanţ şi la apariţia de insolvenţe în rândul transportatorilor, iar protestele vor deveni o opţiune, au avertizat patronatele transportatorilor consultate de News.ro. În plus, mulţi şoferi nu vor mai alimenta din România, preferând Ungaria şi Austria, ţări care vor oferi preţuri mai bune de luna viitoare şi o rambursare rapidă a unei părţi din accize, scrie Digi24.
Ministerul Finanţelor a redactat un proiect de ordonanţă de Guvern prin care urmează să fie modificat Codul Fiscal, principalele noutăţi fiind majorarea semnificativă a accizelor la carburanţi de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că şoferii vor plăti mai mult pentru benzină şi motorină, în timp ce patronii sau acţionarii companiilor nu mai plătesc deloc impozit pe dividende din 2018.
Preţul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge similar cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau Luxemburg, după majorarea accizelor de la 1 septembrie, arată calculele News.ro, pe baza preţurilor medii din UE publicate de portlul energy.eu.
„Efectele vor fi extrem de urâte. Transportul internaţional va migra către ţările din jurul României, în special către Ungaria şi Austria. Un TIR are un rezervor de circa 1.200 de litri, ceea ce îi permite o autonomie de peste 3.000 de kilometri”, a afirmat vicepreşedintele Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Constantin Isac, pentru News.ro.
Acesta a atras atenţia că în Ungaria, rambursarea unei părţi din acciză se face rapid, în 30 de zile. Când preţurile vor depăşi nivelul din Ungaria şi vor ajunge la nivelul celor din Austria, mulţi şoferii vor prefera să alimenteze din cele două ţări.
„Practic, îi ajutăm pe unguri şi austrieci să-şi construiască noi autostrăzi, având în vedere că o parte din banii proveniţi din acciză sunt folosiţi pentru finanţarea unor lucrări de infrastructură”, a afirmat Isac.
Transportatorii se plâng că această majorare a preţului va fi aproape imposibil de introdus în costurile operaţionale, în contextul în care transportatorii români rezistă în Europa cu marje de profit mici, consideră preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, care avertizează că ar putea urma proteste ale transportatorilor.