AcasăMARAMURESUL ISTORICCum funcționa rețeaua ”Nașul” prin care se prejudicia bugetul statului cu peste...

Cum funcționa rețeaua ”Nașul” prin care se prejudicia bugetul statului cu peste 35 milioane de euro anual

spot_img

DISTRIBUIȚI

Zeci de angajati ai CFR Calatori din toata tara au fost adusi cu mandat pentru audieri la DIICOT Brasov, in cea mai ampla actiune de stopare a blatului pe tren, fenomen arhicunoscut si care prejudiciaza statul cu circa 150 de milioane de lei anual.

Operatiunea a fost declansata de luni de zile, initial la CFR Calatori Brasov, ulterior ea fiind extinsa la nivelul intregii tari. Procurorii DIICOT ii acuza pe suspecti de abuz in serviciu, dare si luare de mita. Reteaua era formata atat din controlori de tren, dar si din sefi ai acestora. Se banuieste ca sumele primite ca spaga de la calatorii prinsi fara bilet erau apoi impartite cu superiorii, cazul fiind similar cu celebrul dosar al mafiei din vami.

Toti suspectii au fost adusi la Parchetul Brasov, cei mai multi cu autobuzele sau autocarele. 21 de suspecti au fost adusi de la Regionala Craiova, cate 10 de la Bucuresti, Iasi si Cluj. Aproximativ 10 persoane sunt angajati din Brasov.

Printre cei audiati se numara si 16 inspectori si 4 directori, sustin surse de presa. Reprezentantii Parchetului vor face primele declaratii oficiale cu privire la acest caz la ora 14.00.

Surse din interiorul anchetei au dezvaluit ca reteaua destructurata era condusa de trei revizori inspectori, informeaza Digi24. Toti membrii ei stiau cu exactitate unde erau lasati banii. Astfel, in momentul in care trenul ajungea la Gara de Nord, suma colectata sub forma de spaga de la blatisti era dusa de controlorul care o adunase la un chiosc. Acesta lasa banii sub pretextul ca vrea sa cumpere un suc sau un alt produs. Ulterior, banii erau preluati de intermediari si dusi la sefii retelei, care ii imparteau cu conducerea Regionalei CFR.

Aceleasi surse citate de Digi24 au declarat ca, pe langa acest sistem implementat si bine pus la punct, au fost cazuri in care banii erau depusi direct pe carduri.

In Romania, reteaua de coruptie din CFR include si sindicalisti, sustin surse din interior. Astfel pentru a fi controlor pe o ruta „banoasa”, adica suficient de lunga pentru el pentru a obtine spagi insemnate, acesta platea o mita de circa 2.000 de euro anual superiorilor. La randul lor, si sindicalistii faceau presiuni pentru ca unii controlori sa fie pusi pe rute banoase.

19 persoane au fost ridicate de anchetatori de la sucursala CFR Bucuresti si transportate la Brasov pentru audieri, alti 18 angajati vor fi adusi de la Craiova, 9 angajati ai CFR Calatori Brasov au primit ordonante de retinere pentru 24 de ore, informeaza procurorii brasoveni.

Cei 9 sunt acuzati de luare de mita, dare de mita, asociere in vederea savarsirii de infractiuni precum si divulgarea de informatii nedestinate publicitatii. Dosarul de anvergura a fost construit pe parcusul a un an si jumatate de investigatii, in care s-au folosit si „tehnici speciale” pentru documentarea de activ, a declarat un purtator de cuvant al DIICOT Brasov.

Toti cei 9 retinuti sunt de la sucursala Brasov si detin functii de conductor, sef de tren, inspectori sau revizori de specialitate.

Cei de la nivelul conductorilor sunt acuzati de luare de mita de la calatorii fraudulosi. Ei pretindeau sau primeau foloase pentru a nu ii sanctiona pe acestia, iar ulterior, pentru a-si putea desfasura nestingheriti, ofereau o parte din bani superiorilor, de la supracontrol si pana la nivelul revizorilor.Au fost folosite tehnici speciale de investigare, inclusiv imagini ambientale, obtinute de ofiteri sub acoperire.

Destinatarii finali ai banilor urmeaza sa fie foarte clar stabiliti in cursul anchetei, dar se estimeaza ca prejudiciul total produs in ultimul an si jumatate, de cand se desfasoara ancheta, poate ajunge si la 200 de milioane de lei, contravaloarea tichetelor de transport care nu au fost incasate.

Fostul director al CFR Calatori Brasov Ioan Stegaru este audiat de procurori, informeaza B1TV, care citeaza News Brasov. Stegaru este fost consilier local PDL. In 2010 el a fost protagonistul unui scandal de presa, fiind acuzat ca si-a renovat locuinta de serviciu cu bani si oameni de la CFR. Acuzat de abuz si fraude pentru apartamentul pe care si l-a renovat cu banii companiei, Stegaru a primit NUP de la fiecare instanta pe la care a trecut.

Sociologul Mircea Kivu a comentat la Digi24 ca situatia este extrem de veche si de binecunoscuta. „Este o situatie win-win, castiga si calatorul pentru ca da mai putin decat ar da pe bilet, castiga si ‘nasul’, care si asa are un salariu mic”, a explicat acesta.

Liderii sindicalistilor sustin ca miza anchetei este politica si are o legatura directa cu privatizarea CFR, discutata in aceasta perioada.

Ștefan Roseanu, director general CFR Călători a spus ca echipele de controlori de tren sunt la randul lor controlate periodic de echipe de la nivel central si teritorial care au ca misiune sa inspecteze prin sondaj trenurile si sa constate abateri, de la calatorie frauduloasa pana la siguranta circulatiei. La randul lor, aceste echipe de control sunt controlate de o alta echipa de supracontrol general.

Roseanu a dat si un exemplu edificator. Un tren pe linia Bucuresti-Oltenita in care se vindeau 10-15 bilete maxim zilnic, a fost preluat in management privat, iar de a doua zi in tren erau 50 de calatori toti cu bilete, si probabil cateva sute care au ramas pe jos.
„In jurul Bucurestiului controalele gasesc mereu probleme”, a mai spus el, adaugand ca isi propune sa intareasca paza, disciplina si sa motiveze calatorul sa isi plateasca biletul, atata timp cat isi doreste ca trenul sa opreasca in localitate.

Directorul CFR a mai declarat ca de la preluarea functiei a dispus tot felul de controale, iar in unele cazuri s-a aplicat desfacerea contractului de munca, dar si retrogradari, in sensul ca au existat persoane care au fost indepartate de „tentatiile de zi cu zi”.

„Am introdus in unele cazuri filtre in gari, dar nu le-am putut tine permanent pe diverse explicatii tehnice. Am oprit unele trenuri pe parcurs, in unele cazuri din 400 de calatori doar 100 aveau bilet, deci 75% nu aveau bilet. In unele cazuri suntem obligati sa suspendam trenuri pentru ca nu ne acoperim cheltuielile”, a mai spus Roseanu, spunand ca asteapta ca ancheta sa scoata la iveala daca banii erau colectati si ajungeau la cineva anume. „Nu vor fi trecute cu vederea faptele dovedite, se va merge pana la desfacerea contractului de munca, nu sunt un paznic al hotilor”, a mai spus directorul general, precizand ca exista proceduri clare de sanctionare a celor vinovati, prevazute atat in contractul colectiv de munca, dar si in legislatie.

„Noi estimam ca, in fiecare an, aproximativ 30% din calatorii care se deplaseaza la nivel national, in medie, sunt fara bilet, ceea ce inseamna ca compania pierde in fiecare an cel putin 100-150 milioane de lei din neincasarea biletelor. Mersul cu trenul fara bilet este un fenomen ‘antic si de demult’, o stim cu totii, si de pe vremea lui Ceausescu si din schitele lui Caragiale”, susține Roșeanu
Procurorii sustin ca exista probe conform carora spaga primita de controlori era colectata si ajungea la sefii acestora si chiar mai sus, la diversi directori din Ministerul Transporturilor. Statisticile arata ca 1 din 5 calatori nu isi plateste biletul, in schimb amenzile date sunt doar de ordinul miilor, in conditiile in care se vand sute de mii de bilete anual.

Procurorul Alina Popescu, purtatorul de cuvant al Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov, a declarat ca este vorba despre un dosar complex, care implica audierea mai multor persoane si a precizat ca la regionala CFR Brasov nu au loc perchezitii, ci este o procedura de punere in aplicare a mandatelor de aducere.

„Nu este vorba despre perchezitii, ci despre aducerea la audieri a zeci de persoane, intre 50 si 70, aceste persoane urmand a fi audiate intr-un dosar foarte complex, cu mai multe calitati, in general fiind vorba despre infractiuni de coruptie”, a precizat Alina Popescu, intr-o interventie la B1 Tv.

„Unul dintre cele mai mari jocuri murdare facute de Politia Feroviara. Oamenii au fost citati. Toata lumea a tinut secrete audierile de parca era mare sedinta CSAT. Directorul general a dat ordin ca aceste persoane sa fie scoase de pe tura si sa ajunga la sediile regionale. Anchetatorii si-au cerut scuze, dupa care li s-a inmanat un mandat de aducere. Pai e vorba probabil de un conductor care a fost filmat luand poate 1 leu sau 5 lei. E un abuz si se face un joc politic, se incearca privatizarea CFR Calatori”, acuza Alexandru Lorincz, presedinte executiv al Uniunii sindicatelor libere Marfa Calatori Infrastructura Brasov. (ziare.com)

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.




TE-AR MAI PUTEA INTERESA