AcasăActualitateEditorial“BĂTĂLIA” JUDEȚE vs. STAT, sau cum își bat joc autoritățile de cetățeni....

“BĂTĂLIA” JUDEȚE vs. STAT, sau cum își bat joc autoritățile de cetățeni. Studiu de caz, județele Maramureș și Satu Mare

spot_img

DISTRIBUIȚI

Oameni politici diverși s-au perindat de-a lungul anilor prin funcții de conducere și ne-au obișnuit cu transformarea intereselor și jocurilor politice personale în lupte de genul instituție versus instituție. E normal ca într-o democrație să existe și diferențe de opinii, însă dacă vorbim despre conduceri ale unor instituții de importanță majoră, este imperios necesar ca acestea să ajungă la un consens. Mai ales în contextul actual, al pandemiei, când înainte de a lua orice fel de măsură de prevenire ori de relaxare, după caz, autoritățile ar trebui să se asigure că acestea au un nivel ridicat de aplicabilitate. Altfel, exact cum se întâmplă în aceste momente, nu fac decât să îi dezorienteze și mai mult pe cetățenii care ar vrea, dar nu știu ce anume trebuie sau nu să respecte, nu știu ce anume li se recomandă sau li se impune să facă.

Sus – de la stânga la dreapta: Prefectul județului Maramureș, Nicolae Silviu Ungur și președintele Consiliului Județean Maramureș, Gabriel Valer Zetea; Jos – de la stânga la dreapta: Prefectul județului Satu Mare, Radu Bud și Premierul României, Ludovic Orban

Un exemplu concret ar fi cel al relaxării măsurii privind obligativitatea completării unei declarații pe propria răspundere. Mai exact, Guvernul României ne-a anunțat că nu este nevoie să mai completăm o astfel de declarație dacă circulăm în interiorul localității ori, după caz, a zonei metropolitane din care facem parte. Cum stabilim care este zona metropolitană a unui județ? Simplu: într-un comunicat de tip Q&A publicat de către M.A.I, se arată următoarele: „Sunt considerate ca făcând parte din zona metropolitană localitățile aflate pe o rază de până la 30 de kilometri față de principalul oraș (conform art.11 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a IV-a Reţeaua de localităţi)”. De aici încep probemele: unele autorități județene, respectiv Comitetele pentru Situații de Urgență au decis să nu ia în calcul ce spune Guvernul și și-au ales propriile reguli. Ca exemplu, în Maramureș CJSU a luat în calcul zona metropolitană consemnată în Statutul Municipiului Baia Mare, zonă care funcţionează sub forma unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară (ADI) și care are în componență 19 localități. Unele dintre localitățile care sunt trecute în Statut ca fiind parte a zonei metropolitane se află la distanță de peste 40 de km de Baia Mare (luând în calcul DRUMUL cel mai scurt și nu kilometri reali), cum ar fi Fericea. Ca să circuli din Fericea în Baia Mare nu ai nevoie de declarație. Însă, dacă vrei să circuli din Buzești și până în Baia Mare, ori invers, trebuie să completezi o declarație pe propria răspundere. Asta deși Buzeștiul se află la o distanță a drumului efectiv de numai 25 de kilometri de Baia Mare.

Sigur, putea să fie și mai rău. Spre exemplu, sătmărenii au fost anunțați de către autoritățile lor județene că nu au deloc zonă metropolitană și, astfel, toți cetățenii din județ trebuie să aibă asupra lor declarația pe propria răspundere la ieșirea din absolut orice localitate. Asta deși, reamintim, Ministerul Afacerilor Interne a explicat că „Sunt considerate ca făcând parte din zona metropolitană localitățile aflate pe o rază de până la 30 de kilometri față de principalul oraș (conform art.11 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a IV-a Reţeaua de localităţi)”.

O altă problemă intens dezbătută în Maramureș a fost cu privire la hotărârea luată de CJSU cu privire la purtarea măștilor și în spațiul public exterior. Întrebați de mai multe ori despre această decizie, cei de la Prefectură ne-au anunțat că măsura se impune, însă refuză să ne spună ce sancțiuni, avertismente, etc, pot primi cei ce nu respectă măsura. Ori o hotărâre de a obliga cetățenii să facă ceva, fără nici o repercusiune în caz de neascultare, este nulă. Revenind: în timp ce Instituția Prefectului zice că e obligatoriu, o alta (în acest caz Consiliul Județean Maramureș) le spune cetățenilor că e recomandare.

De reamintit că din CJSU, comitetul care a emis hotărârea, fac parte conducătorii celor două instituții care se contrazic reciproc, însă nici una dintre instituții nu dorește, se pare, să vină în fața cetățenilor și să își asume cele spuse, lăsând ca de obicei totul în aer, că merge și așa.

Morala: informați-vă din surse oficiale… dar vedeți pe care o alegeți, s-ar putea să aveți surpriza ca fiecare să aibă “regulile” ei. Iar organele competente care ne opresc și ne verifică, nu știm exact dacă iau ca regulă ce zice Guvernul, ce zice CJSU Maramureș sau Consiliul Județean Maramureș.

Adrian Barbur/ActualMM

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.





TE-AR MAI PUTEA INTERESA