AcasăActualitateSocialAbandonul școlar, o realitate cu efecte negative asupra fiecăruia dintre noi

Abandonul școlar, o realitate cu efecte negative asupra fiecăruia dintre noi

DISTRIBUIȚI

Se vorbește foarte mult despre abandonul școlar ca problemă socială, dar prea puțin despre efectele acestei situații care, în fapt, se răsfrânge direct asupra fiecăruia dintre noi, cu efecte severe pe termen scurt și mai ales lung. Dată fiind gravitatea acestui fapt, care implică o multitudine de cauze, doar intervenția statului este insuficientă, motiv pentru care implicarea organizațiilor nonguvernamentale, a fundațiilor și altor organisme non-profit este în egală măsură necesară și binevenită.

Poți să te implici

Indiferent de domeniul tău de activitate, te poți implica în prevenirea abandonului școlar fie prin acțiuni directe în cadrul unor organizații sau, mult mai simplu, prin direcționarea a 3.5% din impozitul pe venituri către organisme care intervin activ în susținerea copiilor care sunt în situația de risc legată de părăsirea timpurie a școlii sau abandon. Concret, realizezi acest lucru completând declarația 230, cu destinația United Way România (fundaţie românească, înregistrată în iunie 2004 şi afiliată la United Way Worldwide, a cărei activitate se bazează pe principiul „Live United”). Procedura impune să descarci formularul, să completezi câmpurile editabile, să-l semnezi și să-l trimiți prin email la [email protected]

 

Contribuția cu fonduri, decisă conștient, prin acordarea anuală a unei cote în limita permisă de lege de  3,5% din impozit, către organisme dedicate susținerii copiilor se transformă în asistență și servicii educaţionale, de sănătate şi de integrare a persoanelor defavorizate din România. Scopul este ca aceștia să continue frecventarea cursurilor școlare obligatorii. Banii sunt cheltuiți pentru susținerea directă a copiilor din mediile defavorizate (rechizite, hrană la școală, condiții mai bune în instituția de învățământ și altele), astfel încât, prin prezența lor la școală, ei să acumuleze suficiente cunoștințe teoretice și practice pentru a deveni persoane responsabile, independente din punct de vedere financiar, capabile să contribuie la binele comun al societății.

 

O dovadă a cheltuirii foarte eficiente a fondurilor direcționate către United Way România este faptul că, în 2019, 8.763 copii din medii defavorizate au fost susținuți și nu și-au întrerupt educația, iar 213 cadre didactice și profesori s-au implicat în găsirea căilor care au prevenit abandonul școlar.

Efectele abandonului școlar

Despre efectele abandonului școlar se vorbește mult, dar societatea conștientizează prea puțin că acestea au impact sever asupra nivelului de trai general și reprezintă una dintre cauzele care împiedică un progres real și continuu.

 

Lipsa pregătirii școlare sau insuficiența acesteia duce la reducerea sau chiar anularea șanselor tinerilor de a intra pe piața muncii și de a obține, așa cum este și firesc, independență financiară. În cazul în care acest lucru totuși se întâmplă, veniturile obținute sunt mici și îi plasează în zonele sărăciei, perpetuând fenomenul de abandon școlar pentru copiii lor.

 

Absența unui nivel competitiv de pregătire îi face dependenți de programele de întreţinere şi ajutor. Persoanele care abandonează timpuriu şcoala, pe termen mediu şi lung afectează direct economia în sensul că vor ajunge să consume mai mult decât contribuie la bugetul de stat, formând pătura socială care trebuie continuu asistată financiar. Totodată, abandonul şcolar reduce şansele ca, în calitate de cetăţean european, persoana respectivă să beneficieze eficient de libera circulaţie a forţei de muncă. Nu în ultimul rând, crește riscul delicvenței, a faptelor antisociale, cu impact general negativ.

 

Conform statisticilor UE, România se află în zona de maximă alarmă, adică în segmentul cu o rată de abandon şcolar între 15,2 şi 22,1% – rezultat direct al subdezvoltării sociale generale, mai ales din sectorul rural, dar şi al unor politici educaţionale adecvate.

Intervenții adecvate nevoilor

Politicile publice care urmăresc reducerea riscului abandonului școlar au caracter general, astfel că, deși pot fi utile, nu țintesc nevoi specifice, care pot varia în funcție de vârsta copiilor, mediul din care provin și altele. Astfel, organizațiile nonguvernamentale completează aceste nevoi în mod punctual și au capacitatea unor intervenții specifice, adaptate la necesitățile reale, concrete, ale fiecărui caz în parte.

 

Deseori copiii din mediul rural vor continua să vină la școală, fără alte necesități, de exemplu, doar dacă vor beneficia de asigurarea transportului. În alte situații, oferirea de hrană sau rechizite este singurul lucru necesar care îi aduce și-i ține pe copii la școală.

 

Nu trebuie omisă implicarea organizațiilor non-profit în crearea unui cadru potrivit pentru acumularea de cunoștințe de către copiii cu risc. Între cauzele abandonului se numără deficiențe comportamentale, incapacitatea profesorilor de a-i integra în mediul școlar sau pur și simplu imposibilitatea copiilor de a ține pasul cu programa școlară. În fiecare situație în parte este necesară o acțiune de suport specifică.

 

Abandonul școlar nu va putea fi eliminat prin decizii general valabile și măsuri legislative, ci doar prin identificarea fiecărui copil cu risc și găsirea soluțiilor de care acesta are nevoie pentru a continua să vină la școală și să parcurgă toți anii obligatorii de școală. 

 

Sursa foto:  Shutterstock.com

 

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

TE-AR MAI PUTEA INTERESA