Nu cred că există maramureșean care să nu se fi săturat de povestea cu modernizarea aeroportului băimărean. Atâta apă în piuă s-a bătut pe marginea subiectului, încât majoritatea dintre noi am crezut că afacerea va fi îngropată definitiv după ce nevolnicii politruci locali s-au încăierat, nu o dată, pe custodia obiectivului.
Pentru că aeroportul, la fel ca și alte instituții lăsate la cheremul politicului, a fost și a rămas o vacă bună de muls pentru găștile de aici și de la centru. Pentru asta e important cine este director și ce orientare politică au cei care fac parte din Consiliul de Administrație. Pentru asta s-a dat Mircea Man de mai multe ori peste cap ca să-l mențină în post pe Mihai Pătrașcu, iar Gabriel Zetea și cu Dragoș Titea au uzat scaunele avionului făcând naveta la București pentru impunerea omului lor la conducere.
Schimbarea lui Pătrașcu cu Dorin Buda s-a făcut cu scandal, democrat-liberalii nu puteau pricepe că rotirea cadrelor e o metodă încetățenită încă de pe vremea comunismului, care nu ține seama de valoarea sau de incompetența persoanelor. Dincolo de vorbele frumoase despre activitatea lui Pătrașcu nu rămâne mai nimic. În afara faptului că limuzina de lux, cumpărată cică pentru nevoile aeroportului, a ajuns sub fundul lui Mircea Man, mentorul său politic. Sau că a început să transforme aeroportul în muzeu, ceea ce nu a fost o ideea rea, pentru că un muzeu ne costa mult mai puțin decât un aeroport nefuncțional.
Aeroportul băimărean, care produce pierderi de câteva milioane de lei, tot mai mari de la an la an, a ajuns să aibă cinci curse pe săptămână pe o singură linie, majoritatea pasagerilor fiind formată din parlamentari, oameni din administrație, primari, șefi de instituții cărora bugetele publice le asigură confortul și transportul. Cu toate astea organigrama instituției este completă, ca și cum s-ar efectua cel puțin 20 de zboruri pe zi, pentru că astea sunt regulile și cerințele.
Am spus de mai multe ori că soluția cea mai bună pentru astuparea hăului în care se varsă bani cu nemiluita, ar fi închiderea temporară a activității pentru că este inadmisibil să menții în viață o unitate care produce pierderi în buzunarele noastre și confort sporit bugetarilor ce se plimbă degeaba cu avionul.
Pentru finanțarea lucrărilor de reabilitare și modernizare a aeroportului s-au implicat, pe cale bucală, o grămadă de politicieni locali: Francisc Marinel Kovacs, Mircea Man, Mircea Dolha, Gabriel Zetea, Dragoș Titea, Zamfir Flore Ciceu ș.a., dar toate declarațiile pompoase s-au dovedit a fi minciuni nerușinate repetate cu obstinație la diferite ocazii.
Și, totuși, aeroportul va primi finanțare, cel mai probabil de la bugetul de stat, chiar dacă, deocamdată, nimeni nu vorbește despre asta. Poate pentru că suntem în plină campanie electorală și cei care știu ce va urma nu vor să le ia politicienilor cașcavalul de la gură, îi mai lasă să mintă și luna asta. Oricum, încă un set de inepții și minciuni gogonate nu ne poate face niciun rău, după câte am înghițit de-a lungul vremii.
Zilele trecute au venit americanii în Tăuții Măgherăuș să înceapă lucrările la un obiectiv în care vor investi, în prima fază, peste 30 de milioane de euro. Au cumpărat 21de hectare de teren exact lângă aeroport, unde UAC Europe va construi o fabrică, o extensie a celei pe care o au în Dumbrăvița. Prezent la eveniment, preşedintele UAC Europe, Kevin Loebbaka, a spus că investiţia pe care urmează să o facă aici va reprezenta un mare progres pentru industria aeronautică în România.
E clar că americanii n-au ales să investească aici întâmplător, ci sigur au primit asigurări de la Guvern că aeroportul băimărean va fi finanțat în regim de urgență, astfel încât atunci când fabrica va începe să producă să devină operațional pentru avioane de transport în regim cargo. Altfel sigur s-ar fi dus prin alte părți ale țării sau ale vecinilor. E o chestiune de zile până ce vom vedea că premierul Cioloș va aloca sumele necesare pentru toate lucrările ce trebuie executate la aeroport.
Se vorbește că va veni pe la noi și ambasadorul SUA, Hans Klemm. Ar fi prima dată când un diplomat american de asemenea rang vine cu treburi serioase, pentru că predecesorii săi au fost pe aici fie să se distreze, fie să vadă cum o duc țiganii discriminați crunt de populația majoritară. Să sperăm că producția fabricii nu va putea fi dusă la destinație numai pe calea aerului, ci va fi nevoie și de drumurile noastre care nu prea există. N-ar fi de mirare ca proiectul deja uitatului drum expres Baia Mare – Vaja să fie readus în actualitate, pentru că spre vest nu se poate ajunge altfel.
Și uite așa, ceea ce n-au reușit politrucii maramureșeni în 26 de ani, vor face americanii în doar câteva luni. Ăștia știu să se facă ascultați și înțeleși, n-au nevoie de sporovăială inutilă. Părinții și bunicii noștri i-au așteptat în zadar în urmă cu vreo șapte decenii, dar nu-i rău că au ajuns abia acum. Uneori, niciodată nu e prea târziu.
Grigore Ciascai