Interpolând rezultatele statistice, britanicul James O’Malley a reușit să stabilească o legătură între numărul accidentelor de circulație și nivelul de corupție, concluzionând că șoferii sunt mai agresivi și gata oricând să încalce regulile de circulație, cu cât corupția din țara în care trăiesc este mai mare.
Acest model de comportament se pliază parcă perfect pe situația României, și chiar țara noastră a stat la baza acestui studiu, după ce a ne-a vizitat și observat O’Malley exprimându-și opiniile într-un articol publicat pe citymetric.com, un blog asociat prestigioasei reviste britanice “New Statesman”.
„În spatele volanului, pe străzile Bucureștiului, nu e o situație pentru cei cu probleme cu inima. M-am întors de câteva zile din România și pot să spun că uneori am avut impresia că șoferii români au învățat să conducă în Grand Theft Auto. Mașinile trec incredibil de aproape una de alta, la viteze mari. Semafoarele sunt parcă linii de start la concursurile automobilistice, mașinile aflate în staționare urmând să se întreacă pe cele două benzi de circulație. Nu este de mirare că în această țară statisticile indică un raport de 9,3 decese din accidente de circulație la 100,000 de locuitori”, își începe articolul britanicul.
O’Malley menționează că a pornit de la teoria apărută în 2012 în cartea Why Nations Fail, conform căreia dezvoltarea unei națiuni se produce atunci când economia acesteia nu este construită pe modelul în care un grup de elite exploatează marea masă a populației, ci atunci când există mecanisme politice stabile, care să oprească acest proces și să încurajeze ideile noi și talentul, instaurând domnia legii pentru toți.
“Uneori ai senzatia ca romanii au invatat sa conduca din jocurile Grand Theft Auto”, scrie jurnalistul din Londra. “Mi-am pus intrebarea daca nu cumva haosul de pe strazile Romaniei ar putea sa ne spuna ceva despre dezvoltarea acestei tari”.
I-a atras atentia si faptul ca in tara noastra rata deceselor in accidente rutiere este de 9,3 la 100.000 de locuitori – fata de 2.8 in Marea Britanie.
Comparând graficele ratei deceselor în accidente rutiere și cel care indică nivelul corupției dintr-o țară, calitatea actului de justiție și respectarea drepturilor omului, O’Malley a descoperit o relație între cele două componente, o rată mare a accidentelor rutiere, fiind asociată unui nivel ridicat al corupției.
„Polițiștii de circulație sunt foarte vizibili în centrul Bucureștiului, dar șoferii nu par a fi foarte impresionați de ei, încâlcarea regulilor de circulație fiind atât de frecventă încât e clar că agenții nu reușesc să aplice legea. Condusul agresiv al șoferilor poate sugera și faptul că toți consideră că nici ceilalți nu vor respecta regulile de circulație”, scrie O’Malley.
Alte statistici completează studiul făcut de O’Malley, acestea indicând că rata accidentelor rutiere este scăzută, în țările sărace, crescând odată cu nivelul de trai până la un nivel critic de la care începe să descrească.
Conform unui studiu efectuat în 2006 de specialiștii americani, nivelul critic este atins atunci când venitul mediu pe cap de locuitor al țării respective atinge o valoare situată între 10 și 11,000 de dolari pe an.
Deocamdată, în România venitul mediu este de aproximativ 6,360 dolari pe an, mult sub acest prag critic.