ORĂ DESCHISĂ – Elevii Școlii Generale ,,Vasile Alecsandri” din Baia Mare învaţă despre fenomenul “bullying”, o realitate tot mai  des întâlnită în școlile românești  

0
369

 

ORĂ DESCHISĂ La  Școala Generală ,,Vasile Alecsandri” din Baia Mare se desfășoară cea de-a doua etapă a competiției  „Fără ură, cu toleranță”. Astfel, săptămâna trecută, în prezența doamnelor directoare ale școlii, prof. Adina Cosma și Conț Laura, s-a desfășurat ora deschisă de dirigenție menită să identifice cauzele, situațiile și consecințele fenomenului denumit în limba engleză bullying.

  ORĂ DESCHISĂ Deși s-ar părea că termenul e doar un barbarism, menit să armonizeze  demersul educativ din școlile noastre cu practicile occidentale, unde fenomenul e studiat de mai bine de o jumătate de veac, activitățile desfășurate  de prof. Camelia Muraru și elevii clasei a VI-a C au convins auditoriul că un  astfel de dialog e mai mult decât necesar.

La ora deschisă au fost invitate peste 50 de persoane: profesori, părinți, elevi din toate clasele ciclului gimnazial, dar și un echipaj al Poliției Comunitare condus de agent șef Sorinela Pop.

Abordarea acestei teme se încadrează în mișcarea globală de combatere a discursului instigator la ură, față de grupuri vulnerabile din societate, mai ales în mediul online.

Organizația  Salvați Copiii România precizează că în școlile din țara noastră unul din patru copii este umilit, iar trei din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi.

Astfel, pe parcursul a doi ani, Asociația Telefonul Copilului (116111) a înregistrat un număr de 2907  de cazuri  de bullying în Romania. Datorită mediatizării tot mai frecvente, părinții elevilor își exprimă îngrijorarea.

Elevii au clarificat sensurile termenului care se referă la comportamentul ostil/ de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire, hărțuire, etichetare, tachinare, batjocorire, poreclire, care se transformă  în îmbrânceli sau chiar atacuri fizice.

sc v alecsandri2

Prin exemple bine selectate au analizat apoi relaţiile dintre agresor, victimă și martori implicați în cazurile de bullying fizic, verbal, emoţional, relațional, dar și online, oferind și modele de comportament adecvat. Au fost prezentate și efectele dezastruoase ale fenomenului care transformă elevul într-o persoană vulnerabilă, cu stimă scăzută față de sine. Eșecul școlar pare minor în comparație cu tulburările comportamentale și gândurile de sinucidere care îl marchează pe elev, mai ales atunci când, din cauza rușinii,  nu apelează la ajutorul unui adult.

Toți participanţii au completat chestionare   cu un conținut diferențiat, în funcție de statut: elev, elev invitat, profesor sau părinte. Elevii ne-au prezentat îndemnurile concepute de ei, afișate  pe un panou, alături de multe alte materiale utilizate pe parcursul orei. Cu ajutorul imaginilor sugestive, au fost reamintite Drepturile Copiilor.

Urându-ne ca Telefonul Copilului – afișat în clasă, la vedere –  să fie folosit cât mai rar, gazdele au mulțumit participanților pentru implicare.

Informaţii furnizate de Elena Călincan, fost profesor  la Școala Generală ,,Vasile Alecsandri”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here