VESTE NU FOARTE BUNĂ Preţul benzinei şi al motorinei creşte aproape în fiecare zi la pompă, dar asta are legătură mai mult cu situaţia internaţională de pe piaţa petrolului decât cu reintroducerea supraccizei. Totuşi, fără această taxă suplimentară, carburanţii ar putea fi cu 7-8% mai ieftini.
Scumpirea accentuată din ultimele săpătămâni a carburanţilor comercializaţi pe piaţa din România are puţin de a face cu reintroducerea în preţ a supraacizei şi mai mult cu evoluţiile internaţionale ale cotaţiilor barilului de ţiţei. Sigur, companiile distribuitoare au introdus, în 15 septembrie, parţial în preţ supraaciza de 0,16 lei pe litru, impactul fiind de 0,08 -0,09 lei, dar, spre ghinionul şoferilor din România, cel mai important factor de scumpire este preţul petrolului.
Care, din 31 august şi până în 25 septembrie, a crescut de la 52,69 dolari pe baril la 59,5 dolari pe baril, adică o scumpire de circa 15%. Cum aproximativ jumătate din preţul unui litru de benzină sau motorină(până la 15 septembrie, acum fiind 60%) reprezintă influenţa barilului de petrol, reiese că preţul carburanţilor din România a crescut , pe medie, cu 7-8% doar din pricina scumpirii petrolului.
Adăugând un 3% – influenţa supraacizei , avem un + 10% în decurs de trei săptămâni. Iar carburanţii vor continua să se scumpească, pentru că petrolul a intrat deja pe o piaţă bull(de creştere – n.r.) iar 1 octombrie vine cu o altă majorare de acciză de 0,16 lei. Timp de o lună, 31 august – 1 octombrie, carburanţii se vor fi scumpit cu cel puţin 15%, însă, încă o dată, influenţa accizei majorate reprezintă doar jumătate, restul fiind creşterea galopantă a preţului petrolului.
Mai clar, dacă în august, puteam cumpăra benzina şi motorina cu 4,5 -4,6 lei pe litru, din octombrie, carburanţii vor costa peste 5,10 lei pe litru. Astfel, România pierde poziţia sa fruntaşă în topul ţărilor cu cei mai ieftini carburanţi, unde se situa, de la începutul anului, constant pe poziţia 1 sau 2, la benzină şi motorină. Faptul că motorina şi benzina din România ajunseseră unele dintre cele mai ieftine din UE se datora eliminării, de la 1 ianuarie 2017, a supraccizei din benzină şi motorină, dar şi a taxei pe stâlp, amândouă introduse de Guvernul Ponta. Astfel, în primele luni ale anului, carburanţii româneşti ajunseseră nu numai printre cei mai ieftini din UE, dar şi printre cei mai puţin taxaţi , cu un procent de taxe de circa 50%. “Minunea” a ţinut însă doar opt luni. În “foamea” de bani a statului, cu promisiuni de măriri de pensii care costă suplimentar bugetul două miliarde de euro pe an, Guvernul Tudose a reintrodus acciza eliminată la 1 ianuarie.
Sursă info și foto.