Între 15 şi 18 ianuarie 2015 au fost organizate, la Complexul expoziţional din Viena, de lângă Parcul Prater, trei mega-expoziţii internaţionale – FERIEN MESSE WIEN (în Hala A şi în Hala B), „KULINARIK MESSE” (în Hala B) şi VIENNA AUTOSHOW (în Hala C şi în Hala D), unde am putut vizita şi câteva standuri româneşti, care prezentau informaţii turistice despre România şi Republica Moldova, precum şi reclame pentru noile modele de autoturisme DACIA.
La FERIEN MESSE WIEN, la care sunt prezenţi 700 de expozanţi din 70 de ţări, României i-a fost rezervat, în Hala A, standul cu numărul A0505, unde prezentau informaţii turistice nu mai puţin de 29 de Agenţii naţionale şi private, de la Satu Mare până la Constanţa. Am reţinut, din declaraţia organizatorului acestui stand Simion Giurcă, numele unor Agenţii româneşti cu o activitate mai deosebită: „Rumänien – Autoritatea Naţională pentru Turism”, „Paralela 45”, „Danubius Travel”, „Karpaten Turism”, „Siebenbürgen Reisen”, „Kreisrat Suceava/Consiliul Judeţean Suceava”, „S.C. Direct Travel S.R.L.” din Constanţa, „Turistisches Informationszentrum Sathmar” din Satu Mare.
Tot în Hala A, standul cu numărul A1030 a fost rezervat pentru „Tourism Agency of the Republic of Moldova”, la care au fost prezente şi alte câteva Agenţii turistice ale moldovenilor de peste Prut, după cum ne-a declarat Manea Sergiu, unul dintre organizatori.
Din declaraţia organizatorului Simion Giurcă am mai aflat că standul României a prezentat un interes deosebit pentru numeroşi austrieci, care vor să viziteze „Ţara lui Dracula”, pentru că au angajate la curăţenie, sau pentru îngrijirea unor bătrâni, românce venite să muncească în Austria. Vizitatorii erau invitaţi, să guste ţuica românească de prună şi vinul „Liliac”, produs de viticultori austrieci în podgoriile din Transilvania şi să asculte melodii populare româneşti interpretate de un grup folcloric din Ţara Oaşului.
„KULINARIK MESSE”, din Hala B, a oferit vizitatorilor sute de specialităţi culinare: brânzeturi, preparate din carne, băuturi, dulciuri, produse în toate cele 9 Landuri federale ale Austriei, precum şi specialităţi din Ungaria şi Italia.
La VIENNA AUTOSHOW 2015, la care au fost expuse 40 de mărci de automobile, în 400 de modele noi, am admirat la standul cu numărul C 13-14, din Hala C, 6 modele de autoturisme DACIA – Sandero, Logan MCV, Dokker, Lodgy, Dokker Van şi Duster, cu preţuri între 7.590 € şi 11.990 € –, dar nu am întâlnit nici o persoană care să vorbească limba română. Misterul ni l-a dezvăluit domnul Alexandre Dezell, de profesie agent de vânzări, care ne-a explicat că DACIA nu mai este o marcă românească, aceasta fiind cumpărată de Firma franceză „Renault”, care produce diferitele modele de maşini DACIA, în mai multe ţări (inclusiv în România), dar le comercializează ca produse franţuzeşti!
Am întrebat mai multe persoane (inclusiv tineri români care trăiesc şi muncesc în Austria!) ce ştiu ei despre DACIA? Ce este DACIA? – şi toţi au dat acelaşi răspuns: „DACIA este o marcă franceză de autoturisme”. Nimeni nu ştia nimic despre ţara dintre Tisa, Nistru, Marea Neagră, Dunăre şi Carpaţii Păduroşi, locuită de poporul geto-dac pe care, după două războaie grele – între anii 101-102 şi 105-106 – Împăratul roman Traian a reuşit să o cucerească (după ce l-a învins pe Decebal), colonizând apoi aceste ţinuturi cu soldaţi din legiunile romane şi întemeind, astfel, DACIA ROMANĂ (106 – 271), vremuri istorice care au stat la baza formării poporului român!
Preţul de intrare cumulat pentru cele 3 mega-expoziţii de la MESSE WIEN fiind, doar de 12 € (8 € pentru studenţi) a permis câtorva sute de mii de vizitatori să obţină informaţii turistice interesante pentru viitoarele lor vacanţe, să deguste specialităţi culinare deosebite şi să admire cele 400 de modele de maşini expuse, cele mai interesante fiind maşinile de curse, maşinile de mică serie (Ferrari, Maserati) şi maşinile „hibrid”, care funcţionează cu benzină şi curent electric.
Corespondenţă de la Viena, transmisă de ORBAN Agnes Maria