STATUL TE OBLIGĂ SĂ MERGI LA MALL Nouă malluri din marile oraşe ale ţării găzduiesc sau urmează să găzduiească diferite instituţii ale statului român. Serviciile publice atrag zilnic sute de contribuabili care se pot transforma în cumpărători, de aceea proprietarii acceptă chirii reduse sau oferă spaţiile chiar şi gratuit doar pentru a beneficia de acest punct de atracţie a clientelei.
Spaţiile improprii desfăşurării activităţii determină tot mai multe instituţii publice să închirieze de pe piaţa liberă sedii moderne care să uşureze statul la cozi şi încasarea dărilor. Pentru a se putea muta într-un birou nou, autorităţile sunt obligate să organizeze licitaţii în vederea obţinerii celei mai reduse chirii. Proprietarii de malluri sunt singurii care le pot oferi spaţiile necesare la costuri modice, deoarece îşi pot recupera banii, indirect, de pe urma contribuabililor, scrie Capital.
Cu alte cuvinte, statul stimulează creşterea consumului prin aducerea plătitorilor de taxe şi impozite direct la uşa comercianţilor. Pe lângă cei 6-7 euro/mp, cât reprezintă chiria lunară percepută instituţiilor statului de către majoritatea centrelor comerciale identificate de Capital, contribuabilii români care nu pot rezista tentaţiei ofertelor din magazine mai scot şi alţi bani din buzunar. Astfel, coada de la buletine, paşapoarte, permise auto, judecătorie sau tribunal se mută la casa de marcat a retailerilor din mall.
„Autorităţile obţin un spaţiu destul de accesibil într-un centru comercial, care are o serie de facilităţi, iar proprietarul spaţiului câştigă de pe urma traficului pe care acestea îl generează. Beneficiul adus de atragerea constantă a unor oameni în proiect contribuie la diminuarea chiriei. E în câştigul ambelor părţi“, spune Bogdan Marcu, şeful departamentului de retail al companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Interesant este că fenomenul a prins amploare tocmai la debutul crizei economice, o perioadă caracterizată de scăderea consumului şi, implicit, a încasărilor centrelor comerciale. Din 2010 încoace şi-au găsit loc în malluri o primărie, o judecătorie, un tribunal, serviciul de paşapoarte din mai multe oraşe, direcţii de impozite şi taxe, evidenţa populaţiei, înmatriculări şi permise auto, chiar şi serviciul pentru imigrări. Pe lângă muşterii, proprietarii spaţiilor primesc anual de la instituţiile statului peste jumătate de milion de euro, o sumă nesemnificativă comparativ cu încasările anuale de peste 70 mil. euro ale celor nouă malluri analizate.
Sursă info și foto.