Sistemul de iluminare ar fi creat probleme şi altor curse care au decolat înaintea aterizării aeronavei Blue Air, potrivit discuţiei purtate de pilot cu turnul de control. Joi dimineaţă, aeronava cu destinaţia Barcelona a făcut o escală la Cluj-Napoca. Pilotul a reuşit să oprească avionul 10 metri în afara pistei.O nouă înregistrare cu piloţii avionului implicat în incident şi turnul de control din Cluj arată că piloţii au cerut mărirea intensităţii luminilor de balizaj chiar în timp ce efectuau manevrele de aterizare. E posibil ca vizibilitatea să fi fost scăzută pentru că ningea, iar balizajul acoperit de zăpadă.
Între timp, apare înregistrarea unei discuţii de joi dimineaţă între turnul de control şi piloţii altei companii. Acestea arată clar că existau defecţiuni ale sistemului de lumini înainte de aterizarea cursei Blue Air.
Directorul general al aeroportului, David Ciceo, susţine însă că vizibilitatea era bună, iar pista curăţată de zăpadă.
Pe aeroportul din Cluj-Napoca nu există sistem de ghidare care să permită aterizarea şi decolarea în condiţii de vizibilitate foarte redusă, sub 150 de metri.
Aeroportul tocmai a fost modernizat şi totul a costat 40 de milioane de euro.
Joi seară, într-o emisiune la TVR, directorii aeroportului din Cluj au susţinut că piloţii aeronavei implicate în incident se grăbeau să aterizeze pentru că nu mai aveau combustibil şi au cerut ca echipele de deszăpezire să părăsească pista în maximum 5 minute. Directorul companiei aeriene îi ameninţă cu procese.
Afirmațiile directorilor aeroportului i-au surprins pe piloţii cu experienţă.
Potrivit ROMATSA, la ora 7 şi 20 de minute aeroportul din Cluj-Napoca a cerut permisiunea să intre cu utilajele de curăţare pe pistă. La 7:51 a anunţat că totul e pregătit pentru aterizare.
Un minut mai târziu, piloţii aeronavei încercau să aterizeze pe o pistă acoperită cu un strat de zăpadă de 3 mm, ceea ce a făcut frânarea dificilă.
După 8 minute de manevre în condiţii dificile, pilotul a reuşit să oprească aeronava. Ajunsese deja în afara spaţiului de siguranţă, la aproximativ 10 metri de pistă.
Construirea pistei noi a fost de la început controversată
Există un lung şir de controverse pe seama construirii unei noi piste pe Aeroportul din Cluj Napoca. Au fost vicii de proiectare, schimbări de traseu, probleme de finanţare şi acuzaţii de corupţie. Lucrările, care au început acum câţiva ani, nu s-au terminat nici acum.
Când au început lucrările la noua pistă a aeroportului din Cluj, acum patru ani şi jumătate, termenul de realizare era optimist – şase luni. Proiectul prevedea o lungime de 3500 de metri, cu devierea cursului Someşului Mic. Costurile, 40 de milioane de euro, au fost însă motiv de controverse, dar au crescut când s-a descoperit că, potrivit proiectului, pista urma să intersecteze şoseaua de centură a Clujului.
Nici devierea Someşului Mic n-a fost atât de simplă cum s-a crezut. Autorităţile locale au rămas fără bani, au atras fonduri europene dar avizele n-au fost obţinute la timp şi finanţarea s-a pierdut.
O pistă mai lungă ar fi împiedicat probabil şi accidentul aviatic de joi. Directorul aeroportului, care cerea extinderea până la 3.500 de metri, acum însă are o altă părere. Spune că pista are o lungime corespunzătoare.
Scandalurile nu s-au oprit însă doar la planurile privind pista. Arestarea lui Horea Uioreanu, fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj, acuzat că ar fi primit mită în schimbul încheierii unor contracte pentru realizarea pistei, a scos la suprafaţă noi probleme la aeroportul clujean. Cum ar fi construirea fără autorizaţie a parcării pentru avioane, sau neplata lucrărilor pentru pista de 2.100 de metri.