Ieri la Oradea a avut loc întâlnirea preşedinţilor consiliilor judeţene din nord-vestul ţării, întâlnire care a avut ca scop prezentarea proiectelor pe care judeţele din Regiunea Nord-Vest le susţin spre finanţare din fonduri europene prin Programul Operaţional Regional în perioada 2014-2020. Fiecare preşedinte prezent la întâlnire şi-a expus strategia, viziunea şi proiectele viitoare. Principala problemă a judeţelor din această parte de ţară o constituie necesitatea reabilitării infrastructurii rutiere, motiv pentru care cei prezenţi au concluzionat că un proiect comun pe acest segment are şanse mai mari de reuşită.
„Două chestiuni esenţiale s-au conturat aici: pe de-o parte faptul că preşedinţii judeţelor din nord-vestul ţării au stat la masa dialogului şi au înţeles că e nevoie de o gândire strategică unitară la nivelul întregii regiuni, pe de altă parte că e necesară crearea unei structuri de fluidizare rutieră comune şi conexiunea la Reţeaua Trans-Europeană”. – a afirmat preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş, Zamfir Ciceu.
Reţeaua de drumuri luată în calcul, pentru proiectul comun de reabilitare a reţelei de drumuri în nord-vestul ţării, are o lungime de 395 km, din care 118,89 km sunt în Maramureş, în Bihor – 116,7 km, Cluj – 33 km, Sălaj – 60 km, Satu Mare – 68 km. În proiect sunt cuprinse şi reabilitarea podului peste Someş care asigură legătura cu judeţul Sălaj din zona localităţii Ulmeni, dar şi a podului peste Someş din localitatea Pomi, care asigură legătura cu judeţul Satu Mara. Valoarea totală a proiectului este de 225 milioane euro.
Pentru judeţul Maramureş, acest proiect va însemna:
- Economie de timp, pentru că la această oră, cei 120 km de pe culoarul propus pe teritoriul judeţului, inclusiv traversarea râului Someş cu bac-ul, se pot parcurge în aproximativ 7 ore. După realizarea lucrărilor de reabilitare a drumurilor judeţene, această distanţă se va parcurge în circa 3 ore.
- Economii de costuri: prin mărirea vitezei de circulaţie, se vor reduce costurile de operare a vehiculelor, consumul de carburanţi şi costurile de uzură ale acestora.
- Se vizează reducerea numărului de accidente rutiere prin asigurarea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei.
- Se urmăreşte reducerea cu 50% a emisiilor de gaze cu efect de seră.
- Creşterea traficului rutier şi îmbunătăţirea elementelor geometrice ale traseelor. Noul pod peste Someş din zona Ulmeni va facilita şi va scurta durata traseului parcurs între localităţile de pe cele două maluri ale râului Someş. Singura cale rutieră de acces peste Someş la această oră est podul de la Ardusat, aflat la o distanţă de circa 30 km.
- Se va asigura legătura dintre Maramureşul istoric şi zonele Codru şi Chioar. Se va facilita accesul turiştilor în zonele turistice cunoscute ale Maramureşului, fapt care va conduce la dezvoltarea agroturismului şi a turismului montan în arealul Munţilor Ţibleş-Maramureş-Gutâi. Toate acestea vor conduce la dezvoltarea economică a zonei.
- De asemenea, se va asigura legătura cu Bucovina prin DN 18.
Finanţarea proiectului va fi asigurată 85% din fonduri europene. Consiliul Judeţean Maramureş va asigura cota de cofinanţare de 2%, cheltuielile neeligibile şi sustenabilitatea proiectului. Următorul pas îl reprezintă depunerea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice. Finalizarea proiectului este preconizată pentru finalul lui 2020.
Biroul de presă