Deșeurile din gropile neecologice din județul Maramureș se pierd pe drum atunci când sunt duse spre cele ecologice, aflate în curs de amenajare. Acuzații foarte grave care vin chiar dinspre instituții care veghează la protecția mediului în Maramureș.
Sute de tone de deșeuri se pierd pe drumul de la vechile gropi din Vișeu și Arinieș – Borșa spre groapa de gunoi din Sighetu Marmației. Toate acestea se întâmplă în cadrul unui proiect finanțat din fonduri europene, iar în spatele afacerii s-ar afla și politicieni importanți din Maramureș.
Cherecheș deschide cutia pandorei: ”se ridică 500 de tone de gunoi și ajung în rampă 150 de tone”
Cel care a deschis cutia pandorei și a avut curajul să vorbească prima dată despre acest subiect a fost primarul municipiului Baia Mare.
„Tot felul de indivizi care se consideră liberali, dar de fapt ei nu fac altceva decât să ducă gunoiul de la Vișeu și Borșa spre Sighetu Marmației și ridică 500 de tone de gunoi și ajung în rampă 150 de tone. Nu știm unde e diferența, poate prin pădurile Maramureșului. Deci, cred că atunci când începi să spui minciuni despre alții trebuie să te gândești în primul rând la lucrurile urâte pe care le-ai făcut tu în raport cu comunitatea și alte persoane”, a declarat primarul municipiului Baia Mare, Cătălin Cherecheș, care îi acuza pe aceiași ”indivizi” că au încercat să blocheze candidatura municipiului Baia Mare în competiția pentru Capitală Culturală Europeană.
Afirmaţiile edilului băimărean sunt confirmate de surse din zona Borşa care au precizat pentru Voceatransilvaniei.ro că o mare parte din deşeurile relocate de la gropile de gunoi din Vișeu și Arinieș – Borșa la Sighetu Marmaţiei nu ajung de fapt la destinaţie.
„Nimeni nu are un control al deşeurilor pentru că maşinile care se încarcă nu le cântăreşte nimeni, nici la plecare și nici la destinație. Se știe că o parte dintre deșeuri ajung prin pădurile din preajma orașului Borșa și pe terenurile fostei exploatări miniere. Explicația este destul de simplă. Pe rampă sunt 60% deșeuri și 40% pământ. Acesta a fost depozitat pe rampă pentru a stinge incendiile care au avut loc de-a lungul anilor. Despre acest pământ este vorba. Vorbim despre aproximativ 76.000 de metri cubi de deşeuri în total”, au precizat sursele.
„Transportul este însoţit de un aviz care este ştampilat doar la Sighetu Marmaţiei că s-a făcut descărcarea. Multe dintre transporturi sunt pline doar pe jumătate pentru că este consumul mai mic, dar transportul este plătit integral”, au mai adăugat sursele. Așadar, pe lângă o gravă problemă de mediu, intervin și suspiciuni privind decontarea costurilor reale din proiect.
Întrebat dacă are cunoştinţă despre aşa ceva, primarul orașului Borșa, Ion Sorin Timiş, a declarat că instituţia pe care o conduce deţine doar terenul pe care se află rampa pentru că a cedat amplasamantul Consiliului Judeţen în urmă cu doi ani.
„Printr-o hotărâre de Consiliu Local al Oraşului Borşa am cedat amplasamentul în administrarea Consiliului Judeţean Maramureş în anul 2013. Ei sunt cei care gestionează şi administrează”, a precizat Ion Sorin Timiş, primarul oraşului Borşa.
Cine e responsabil și cine ține spatele
Potrivit ultimei raportări din cadrul proiectului, de proiectarea şi execuţia închiderii „in situ” a depozitului de la Ariniş-Borşa se ocupă asocierea Bilfinger Baugesellschaft m.b.H., (în calitate de lider de asociere) împreună cu Întreprinderea Montaj Instalaţii S.A şi Institutul de Studii şi Proiectări Energetice.
“S-au predat amplasamentele pentru închideri în cadrul acestui contract de lucrări. S-a dat ordinul de începere în 8.01.2015 iar durata de execuţie este de 2 luni proiectare + 14 luni durată de execuţie cu finalizare în luna mai 2016. Sunt în curs de execuţie la Sighetu Marmaţiei şi la Vişeu de Sus. Patru dintre ele vor fi finalizate în 2015: Seini, Rohia, Borşa, Vişeu de Sus”, se arată în documentului Consiliului Judeţean.
Surse din cadrul proiectului spun că, de fapt, această asociere ar fi subcontractat lucrările, iar firma care execută în realitate transporturile de deşeuri ar căuta cu orice preţ câştigul.
„Este vorba despre o firmă din Carei – Satu Mare. Șoferii au ordin să meargă cu maşinile încărcate pe jumătate pentru că oricum nu sunt cântărite şi aşa consumă mai puţin”, au precizat sursele. Mai gravă este informația că în spatele acestei firme s-ar afla un deputat liberal din Maramureș, probabil cel la care făcea referire primarul Cătălin Cherecheș.
Garda de Mediu, în alertă!
Informaţiile că existe depozitări de deșeuri necontrolate au fost confirmate şi de comisarul şef al Gărzii de Mediu Maramureş, Ioan Ștrempel.
„Avem mai multe sesizări care privesc depozitări necontrolate de deşeuri. Este un control în lucru care va avea şi urmări. Nu pot să vă spun mai multe”, a precizat Ioan Ştrempel.
Surse din cadrul Gărzii de Mediu spun că au fost demarate controale încă de vineri, 13 noiembrie, pe toate rampele de deşeuri din judeţ, dar şi în zona Borşa, acolo de unde au venit sesizările despre depozitările necontrolate.
„Este vorba despre pământ contaminat şi este foarte periculos pentru mediu”, au precizat sursele.
Aceleaşi surse au mai adăugat că la Comisariatul Judeţean de Mediu Maramureş se pregăteşte o înâlnire între comisarii de mediu şi toți cei implicaţi în proiectul „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Maramureş”, dar încă nu există o dată certă a acestei întrevederi.
Proiectul care îi face nopți albe președintelui Zamfir Ciceu
„Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Maramureş” este cel mai mare proiect din Maramureș finanţat din Fonduri Europene, iar judeţul a fost la un pas să piardă finanţarea din cauza problemelor întâmpinate la găsirea locaţiei pentru amplasarea depozitului propriu-zis.
Lucrările de ecologizare pentru rampele de gunoi din judeţul Maramureș au fost licitate în luna iunie a anului 2014, iar executant a fost desemnat Asocierea Bilfinger Baugesellschaft m.b.H, ca lider de asociere, împreună cu Întreprinderea Montaj Instalaţii S.A Baia Mare şi Institutul de Studii şi Proiectări Energetice S.A. Aceştia trebuie să închidă „in situ” depozitele de deşeuri neconforme urbane la Vişeu de Sus, Tepliţa-Sighetu Marmaţiei şi Satu Nou- Baia Mare, respectiv proiectare şi execuţie pentru trei relocări la Seini, Târgu Lăpuş, Arinieş-Borşa. Valoarea estimată, (fără TVA) este de 52.692.299,61 lei, conform cererii de finanţare. Durata contractului este de 40 de luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, din care 2 luni – servicii de proiectare; 14 luni – execuţia lucrărilor și 24 luni – perioada de notificare a defectelor. Cum contractul a fost semnat pe 9 decembrie 2014, a fost deja epuizată aproape jumătate din perioada de execuţie.
Termenele sunt cele care dau dureri de cap la propriu Consiliului Judeţean Maramureş. Astfel, dacă termenul iniţial de finalizare a fost 31 decembrie 2015, acesta a fost prelungit cu acordul finanţatorului până în 30 iunie 2016. Cu toate acestea, Consiliul Judeţean a demarat lucrările pe toate fronturile posibile pentru a epuiza cât mai mult din proiect.
Însă, în cazul în care acesta nu este finalizat până la scadenţă, banii vor trebui înapoiaţi Uniunii Europene. Mai mult, deoarece după 16 iulie 2017, în niciuna dintre gropile de gunoi ale judeţului nu se vor mai putea depune deşeuri menajere, acestea vor trebui transportate în judeţele vecine care au depozite gata construite, iar diferenţa de preţ va fi suportată din buzunarul populaţiei. (foto arhiva)
Sursa text: voceatransilvaniei.ro