Câştigătorul concursului pentru Pavilionul României la a 56-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Artă La Biennale di Venezia este proiectul Darwin’s Room al lui Adrian Ghenie (curator: Mihai Pop). Pentru prima dată în ultimii zece ani, Pavilionul României din Giardini della Biennale va găzdui o expoziţie personală.
Adrian Ghenie (n. 1977, Baia Mare) este un artist român foarte apreciat pe scena de artă contemporană internaţională, prezent cu lucrări în cele mai importante muzee, galerii şi colecţii private din lume: Centrul Pompidou (Paris),SFMOMA (San Francisco), Muzeul Hammer şi Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles,S.M.A.K. Collection (Ghent). Lucrările sale au fost incluse în expoziţii la Palazzo Grassi, Fundaţia François Pinault (Veneţia),Tate Liverpool, Bienala de la Praga,Fondazione Palazzo Strozzi (Florenţa), printre altele.
„Cred că Pavilionul României la Veneţia şi-a epuizat formulele de expoziţii low-budget”, declară Mihai Pop, curatorul proiectului. „Expoziţia lui Adrian Ghenie va fi în primul rând una larg aşteptată, bine făcută, anticipând un firesc pe care România va trebui să-l câştige în viitor, în contextul pavilioanelor naţionale. Veneţia rămâne locul în care se ia temperatura scenei de artă, iar pavilionul naţional este oglinda dinamicii scenei, a schimbărilor dintre generaţiile care se succedă. Ghenie este exponentul succesului internaţional al unei întregi comunităţi artistice din Cluj, care în marea ei parte funcţionează la Fabrica de Pensule, astfel că nu vorbim doar de Ghenie, ci de o parte relevantă a scenei româneşti de azi cu care România se poate identifica în mod natural”.
În proiectul conceput special pentru Pavilionul României la Bienala de Artă de la Veneţia, Adrian Ghenie propune o analiză a actualităţii prin recursul la o istorie neoficială, una în care Darwin i-a întâlnit pe Freud şi pe Marx. Ghenie este preocupat constant de falia care se creează între microistorie şi macroistorie, continuând prin proiectul propus la Veneţia tema generală a Bienalei şi accesând sursele intime ale temei de reflecţie propuse de curatorul Okwui Enwezor: cum ne imaginăm viitorul la plural? Astfel, Camera lui Darwindevine un incubator al ideilor despre viitor prin apelul la arhiva istoriei.
Arhitectura expoziţiei, concepută de Attila Kim, e strâns legată de preocuparea lui Adrian Ghenie pentru trecutul recent. Compartimentarea spaţiului expoziţional în trei săli recreează o perioadă importantă din istoria Pavilionului României, care revine astfel la o formă apropiată de cea propusă iniţial în 1938, sub tutela lui Nicolae Iorga.
Coordonatorul general al proiectului şi curator al evenimentelor publice este Corina Şuteu. Ca în fiecare an, comisariatul proiectului este asigurat de Ministerul Culturii (Monica Morariu, comisar) şi Institutul Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia (Alexandru Damian, vicecomisar).