Miercuri, 17 februarie, la Palatul Administrativ, a avut loc o reuniune de lucru a Echipei Interinstituționale Județene Antitrafic.
În cuvântul de deschidere, prefectul Anton Rohian a subliniat importanța rolului Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane și al Centrului Regional Împotriva Traficului de Persoane Cluj-Napoca în societatea românească de astăzi. Prefectul s-a referit, apoi, la pericolele ascunse care îi pândesc pe utilizatorii rețelelor de socializare, în special pe cei mai tineri și mai creduli dintre ei. De asemenea, el a vorbit și despre numeroasele cazuri de tineri care, în goana după un loc de muncă bine plătit în străinătate, sunt înșelați de persoane răuvoitoare, care ulterior îi transformă în sclavi. Prefectul Anton Rohian a arătat că e important ca aceste probleme să fie tratate în mod responsabil, pentru că ele au implicații profunde și dureroase pentru români în general și pentru maramureșeni, în special.
Cu toate acestea o statistică a numărului de persoane atinse de acest flagel există doar pentru anul 2014, datele pentru anul trecut fiind încă în procesare şi mai mult, datele sunt generice, la nivekl naţional.
“La nivelul ţării au fost identificate 757 de victime, mai puţine decât în anul 2013 când au fost înregistrate mult mai multe. Ca modalitate de trafic, cea mai frecventă modalitate este aceea de traficare în vederea exploatării sexuale, apoi exploatarea prin muncă şi exploatarea prin cerşetorie. Cele mai multe victime sunt recrutate prin abordarea directă de către traficanţi, apoi prin abordarea care are ca sursă un anunţ pentru locuri de muncă în străinătate în special”, a precizat dr. Augusta Bora, comisar de poliție și coordonator al Centrului Regional Împotriva Traficului de Persoane Cluj-Napoca.
În ceea ce privește Planul Național de Acțiune 2015-2016, obiectivul general îl constituie dinamizarea activităților de prevenire și a participării societății civile la derularea acestora. Printre obiectivele specifice pentru prevenirea traficului de persoane se numără: creșterea gradului de informare și conștientizare a populației în ansamblu și a grupurilor de risc privind implicațiile traficului de persoane; reducerea factorilor de risc ce conduc la victimizare; monitorizarea activității operatorilor economici din domeniile profesionale cu fluctuație mare a forței de muncă.
În ceea ce privește protecția, asistența și reintegrarea socială a victimelor traficului de persoane, se are în vedere: reconfigurarea sistemului de servicii de protecție și asistență a victimelor traficului de persoane; armonizarea prevederilor legislației naționale din domeniul asistenței victimelor traficului de persoane cu cele ale Uniunii Europene; îmbunătățirea capacității de identificare timpurie a victimelor și de referire către furnizorii de servicii acordate în regim special; asigurarea protecției și asistenței victimelor adulte ale traficului de persoane în vederea reintegrării sociale; asigurarea protecției și asistenței copiilor victime ale traficului de minori în vederea reintegrării sociale etc. În privința combaterii traficului de persoane, se are în vedere: dezvoltarea capacității de analiză strategică privind traficul de persoane la nivelul Poliției Române; intensificarea utilizării instrumentelor de cooperare judiciară internațională în cazurile de trafic de persoane; îmbunătățirea cooperării dintre unitățile de combatere a criminalității informatice și cele de combatere a traficului de persoane pentru monitorizarea situațiilor de utilizare a internetului pentru pornografie infantilă prin sisteme informatice; urmărirea bunurilor și a profiturilor obținute din comiterea infracțiunii de trafic de persoane.