”Avand in vedere unele confuzii create in randul cetatenilor, urmare a unor materiale de presa aparute in ultimele zile, menite sa induca in eroare opinia publica, avand ca subiect proiectul de promovare al manualului de identitate vizuala, a stemei si site-ului Primariei Municipiului Baia Mare, consideram ca este necesar sa aducem cateva precizari pentru corecta informare a baimarenilor”, se arata in comunicatul Primariei Baia Mare.
De ce avem nevoie de identitate vizuala?
Primaria Municipiului Baia Mare, ca orice institutie, efectueaza nenumarate actiuni publice in fiecare zi: ofera servicii, face publice diverse anunturi de interes public, se promoveaza prin media si alte mijloace. In toate aceste actiuni, institutia se prezinta pe sine, sau o parte din sine, diverselor grupuri de persoane cu care interactioneaza. Totalitatea cailor prin care Primaria se prezinta pe sine poate fi numita identitatea ei, ceea ce este perceputa, adesea, drept imaginea ei.
Un program de identitate vizuala bine implementat are numeroase beneficii. Spre exemplu, cetatenii vor putea cu usurinta sa identifice programele, serviciile, facilitatile si informatiile Primariei. Noua platforma va ajuta cetatenii sa recunoasca valoarea serviciilor pe care le primesc pentru taxele pe care le platesc, dar va ajuta si la intarirea si sustinerea reputatiei Primariei si Municipiului Baia Mare pe plan local, national si internationala.
Ce inseamna identitate vizuala?
Noi am platit realizarea intregului sistem de comunicare vizuala, ceea ce presupune, printe altele: crearea logo-ului (logo-ul nu trebui confundat cu stema) pentru Municipiul Baia Mare; realizarea papetariei personalizate pentru toate departamentele si declinarea ei la nivelul tuturor documentelor emise de Administratia Publica Locala; realizarea marcajelor stradale: designul pentru placutele cu numele strazilor si toate celelalte tipuri de marcaje publice; semne de atentionare, informare si restrictie; designul pentru placutele care semnalizeaza parcarile publice; semnalizarea interioara din interiorul institutiei; realizarea tuturor materialelor promotionale, si multe altele. Mai mult decat atat, avem nevoie de un sistem de comunicare coerent la toate nivelurile. De aceea am dorit sa avem implementat un sistem de comunicare vizuala coerent si unitar asa cum are orice oras european, fara nicio exceptie. Toate acestea si toate regulile de folosirea a noii identitati sunt cuprinse in ”Manualul de Identitate Vizuala” ce va fi lansat in luna martie 2012 (data exacta urmeaza a fi anuntata in perioada urmatoare), odata cu site-ul Primariei.
Costuri minime pentru beneficii maxime
Costul unui astfel de serviciu complex, prestat de orice firma competenta din Europa, porneste de la minimum 100.000 de euro pentru un oras de nivelul Baii Mari, si poate ajunge la milioane de euro, evident, pentru metropole ca Londra, Paris sau Berlin. Consiliul Local al Municipiului Baia Mare a aprobat proiectul de hotarare care prevede plata a 14.892 euro (la cursul de achizitie de 4,2 lei/euro) pentru realizarea identitatii vizuale, si 14.880 euro pentru site. Deocamdata, in Romania, niciun municipiu nu a lansat un astfel de program public, dar majoritatea resedintelor de judet lucreaza la elaborarea unui asemenea sistem de comunicare. Sumele alocate sunt publice si pot fi accesate de fiecare cetatean al municipiului Baia Mare, si nu numai. Spre exemplu, in cazul Primariei Generale a Municipiului Bucuresti, pentru o lucrare similara, a fost aprobata si achitata suma de 442.000 lei (aproximativ 100.000 euro). Prin acest demers am dorit sa fim pionieri in domeniu, mai ales ca, in scurt timp, administratiile publice locale vor fi obligate sa faca acest pas.
Stema Municipiului Baia Mare este restilizata, in nici un caz schimbata
In ceea ce priveste acuzatiile nefondate, si grave, care sustin ca noi am dorit schimbarea stemei, va aducem la cunostiinta faptul ca nu este vorba de schimbarea, ci doar de restilizarea ei. Ideea de restilizare, a venit de la noi si nu de la firma contractata. Noi, am solicitat o solutie la problemele cu care ne confruntam in prezent, si care se vor acutiza in viitor. Stema veche (datorita dotarilor tehnice existente la data elaborarii ei), prezinta o serie de probleme ce o fac greu, chiar imposibil de folosit in conditiile noilor tehnologii de printare, imprimare sau redare pe ecran. Aveam nevoie de o stema pe care sa o putem folosi in toate contextele necesare (monocrom, grayscale, dimeniuni mici, anumite suporturi de printare) fara a se pierde din lizibilitate. Pornind de la aceste premise, firma contractata a propus o serie de modificari justificate si verificate:
• redarea Turnului Stefan din pozitie frontala. In cazul vechii reprezentari a turnului in perspectiva, la dimensiuni mici si de la distanta se pierdea recognoscibilitatea turnului.
• introducerea pietrelor ca element reprezentativ in desenarea gurii de mina. In cazul vechii abordari, la dimensiuni mici mina era imperceptibila, semanand mai degraba cu o peșteră.
• simplificarea coroanei murale si simplificarea copacului din aceleasi motive.
In plus am cerut desenarea minerului intr-o postura mai nobila, cea veche fiind umilitoare si aproape vulgara. Am mai cerut o solutie profesionala de vectorializare a stemei asa cum este facuta in toate orasele civilizate din Europa. Mentionam ca propunerea de modificare a stemei a fost prezentata Comisiei de Cultura a Consiliului Local, care si-a exprimat acordul pentru ca aceasta stema sa poata fi prezentata spre dezbatere publica cu 30 de zile inaintea sedintei, in conformitate cu prevederile legale.
Site-ul Primariei si al Municipiului Baia Mare, mai complex, mai bogat, mai usor de accesat
Daca vorbim despre site-ul Primariei si al Municipiului Baia Mare ca si despre unul al oricarei institutii, atunci putem spune ca rolul lui este de a fi un instrument bidirectional, intre administratia orasului si cetateni, de transmitere a informatiei in mediul online. Daca vorbim, in contextul comunicarii online, despre relatia dintre administratia locala si cetatenii orasului, atunci trebuie mentionat faptul ca acestia sunt mai mult decat clientii administratiei locale. Cu totii traiesc, studiaza, muncesc, se recreeaza, desfasoara diferitele activitati. In consecinta, ei sunt “clientii” a tot ce are de oferit acest oras. Privit din aceasta perspectiva, site-ul are menirea de a fi o platforma de interconectare a cetatenilor orasului la tot ce inseamna pentru ei Baia Mare. Toate serviciile pe care atat administratia locala cat si celelalte institutii le ofera, toate modalitatile de relaxare si petrecere a timpului liber, precum si intreaga istorie si cultura a urbei, sunt cele ce definesc Baia Mare pentru majoritatea dintre locuitori. Cum site-ul actual este departe de a oferi asa ceva, am dorit sa punem la dispozitia cetatenilor unul cu adevarat functional si performant.
Cateva date despre firma care a fost aleasa pentru a realiza proiectele
In legatura cu firma SC ArtCos Desing SRL, cea careia i s-a incredintat, respectandu-se legislatia in vigoare, serviciile de realizare a identitatii vizuale si a stemei municipiului, trebuie sa facem precizarea ca nu este vorba despre o ”firma de apartament”, asa cum au prezentat-o unele publicatii locale. Firma are sediul social in Baia Mare, activitatea o desfasoara in Timisoara, strada Tapia nr. 9, avand reprezentanta in Belgia, la adresa: Leuven, cod: 3001, Goswin III Laan 11. Avand 8 angajati si 4 colaboratori externi, aceasta firma deruleaza 15-20 de proiecte mari pe an, si altele mai marunte. Printre clientii acestei firme se afla ilexgsm.ro (al doilea dealer Vodafone din Romania), producton.ro (cel mai mare retailer de cartuse/imprimante din tara), mobmann.ro, promotionale.org, Bayrol (lider european in produse de tratarea apei pentru piscine), Philips, HP, ordina.be, dar si diverse universitati de prestigiu din Europa. Pentru ca sunt din Baia Mare, reprezentantii firmei au dorit sa participe la aceasta actiune, oferindu-si serviciile la un pret cu mult sub cel al pietei, pentru ambele proiecte, realizand in acest mod o unitate in realizarea obiectivelor propuse.