Salariaţii din administraţia publică locală, peste 30.000 la nivel naţional, se află astăzi în grevă generală. Nemulţumirile acestora sunt legate de salariile mici. Ministrul delegat pentru dialog social, Liviu Marian Pop, a declarat că greva generală de astăzi nu este decât „o expunere inutilă“ a angajaţilor din acest sector.
Activitatea din toate primăriile din ţară este paralizată astăzi ca urmare a grevei generale la care participă peste 30.000 de salariaţi din sectorul administraţiei publice locale. Potrivit reprezentanţilor Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Administraţie, astăzi, 30 aprilie, nu se vor elibera acte şi nu se vor încasa bani în administraţia publică. De asemenea, această situaţie face problematică şi eliberarea certificatelor de deces, iar în ceea ce priveşte cununiile civile, reprezentanţii sindicatelor nu au făcut precizări certe, însă au lăsat să se înţeleagă că acestea ar putea fi reprogramate. Greva va dura întreaga zi de lucru, liderii sindicali apreciind că la acest protest se vor solidariza şi salariaţi din administraţia publică neafiliaţi la sindicat.
Tot astăzi, în faţa Primăriei Generale a Municipiului Bucureşti, între orele 10:00 şi 12:00, se vor strânge până la 600 de salariaţi pentru a protesta.
Principala nemulţumire a acestora este legată de neaplicarea Legii salarizării unitare, a anunţat, marţi, vicepreşedintele CNS Cartel Alfa, Petru Dandea. „Am încercat să găsim soluţii printr-un dialog cu reprezentanţii Guvernului, dar nu am putut până în acest moment să avem un punct de vedere comun. Mai bine de 20 de clase de salarizare se află la pragul salariului mediu sau chiar sub acest prag. Aproximativ 25% din personalul din administraţia publică se află în zona salariului minim, sub 1.000 de lei. Amânarea acestei legi este complet aberantă din punctul nostru de vedere“, a explicat Dandea.
Sindicaliştii critică politicile actuale ale Guvernului cu privire la administraţia publică locală, apreciind că acestea „nu diferă cu nimic faţă de cele aplicate de guvernele anterioare“. „Din momentul în care s-a declanşat conflictul de muncă am avut două întâlniri cu reprezentanţii Guvernului pe marginea problemelor angajaţilor din primării şi consilii judeţene, însă nu au fost luate în considerare solicitările noastre. În consecinţă, am hotărât ca pe 30 aprilie să declanşăm greva generală timp de o zi în administraţia publică locală, iar în data de 27 mai să organizăm un miting în Bucureşti la care să participe cel puţin 3.000 de persoane“, a spus preşedintele FNSA, Valer Suciu.
Revendicările sindicaliştilor din administraţie mai vizează reglementarea şi liberalizarea acordării, începând cu anul 2015, a tichetelor de masă sau a normei de hrană pentru toţi salariaţii din administraţia publică locală, în măsura în care aceste instituţii realizează şi sunt finanţate parţial şi din venituri proprii.
De cealaltă parte, protestul angajaţilor din administraţia publică nu este decât „o expunere inutilă a angajaţilor din acest sector“, consideră ministrul delegat pentru dialog social, Liviu Marian Pop. „Cred că este o expunere inutilă, dar e decizia fiecăruia dacă doreşte să-şi piardă o zi din salariu. Interesul nostru comun este de a rezolva legislaţia privind salarizarea“, a spus Liviu Marian Pop. Acesta a afirmat că, odată cu majorarea salariului minim pe economie, peste 60% dintre angajaţii din administraţia publică locală vor avea salarii mai mari cu cel puţin 21% şi a amintit că recomandările europene nu permit ca nivelul sporurilor dintr-o remuneraţie să depăşească 30% din cuantumul acesteia.