Dacă ar trebui să se reinventeze definiția unei curse de Formula 1 cu siguranță Marele Premiu al Europei de la Valencia ar trebui indicat drept etalon. A opta etapă a sezonului 2012 a avut o desfășurare electrizantă de la început și până la sfârșit, când spaniolul Fernando Alonso a adus Scuderiei Ferrari a doua victorie a anului. Kimi Raikkonen (Lotus) a terminat pe doi, iar Michael Schumacher (Mercedes) a bifat primul podium de la revenirea în Formula1. În al treilea an consecutiv în pole position la Valencia, cursă pe care a câștigat-o detașat în 2010 și 2011, germanul Sebastian Vettel a avut un start pefect și s-a distanțat rapid de principalii săi urmăritori.
Extrem de rapid imediat după stingerea luminilor roșii, dublul campion mondial i-a luat constant lui Lewis Hamilton de la McLaren-Mercedes jumătate de secundă pe fiecare tur, astfel că după doar opt din cele 57 de tururi programate pilotul german avea aproape zece secunde în fața rivalului său.
Vettel a plecat pentru al treilea an consecutiv din pole position la Valencia.
În afara unui ritm extrem de lent, Hamilton avea probleme mari cu francezul Romain Grosjean. Pilotul de la Lotus a plecat bine din grilă și în primul viraj urca pe trei în fața lui Pastor Maldonado (Williams-Renault).
Grosjean ajungea pe locul secund în turul 10 după un atac curajos, după care s-a lansat în urmărirea liderului Vettel.
Primul rând de intrări la boxe pentru schimbul de pneuri nu a adus modificări importante la vârful ierarhiei, Vettel păstrându-și primul loc în fata lui Gorsjean. Cel mai câștigat a fost Alonso care, după ce urcase la start trei locuri ajungând de pe 11 pe opt, recupera zecimi importante și se plasa în fața lui Kimi Raikkonen.
Primul incident de cursă a apărut în turul 20, când japonezul Kamui Kobayashi (Sauber) a încercat o depășire la interior asupra brazilianului Bruno Senna (Williams-Renault), însă acesta l-a forțat pe nipon să iasă în zidul de protecție, manevră pentru care a și fost ulterior penalizat.
Când cursa se îndrepta spre un deznodământ previzibil, cu Vettel învingător pentru al treilea an la Valencia, imprevizibilul a lovit din nou și, în urma unui incident banal între Heikki Kovalainen (Caterham) și Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) mașina de siguranță a fost trimisă pe circuit iar cursa neutralizată.
Doar pentru a doua oară în istorie Safety Car-ul a intrat pe circuit în cursa de la Valencia.
Astfel, dintr-o dată, avansul de 20 de secunde pe care Vettel îl avea în fața lui Grosjean s-a evaporat ca un cub de gheață într-o zi caniculară de vară, iar plutonul s-a strâns în spatele germanului.
Grosjean, Hamilton și Alonso au profitat imediat și au efectuat pe steag galben ultima intrare la boxe, în timp ce Vettel a mai rămas un tur pe circuit. În cele din urmă cursa a fost reluată cu Grosjean în postura vânătorului, numai că francezul s-a trezit din vânător vânat și a pierdut locul doi în fața lui Alonso.
Spaniolul a atacat la exterior folosindu-se de experiența superioară, după care s-a lansat în urmărirea lui Vettel. Eram în turul 34 după cinci tururi de neutralizare când Vettel a încetinit dintr-o dată pentru ca în cele din urmă să abandoneze cursa din postura de lider.
Tribunele de la Valencia au erupt în urale și Alonso moștenea prima poziție după o excelentă cursă strategică, în care și-a gândit pas cu pas fiecare acțiune.
Fostul dublu campion mondial avea mai puțin de o secundă în fața lui Grosjean în momentul abandonului lui Vettel, dar experiența superioară i-a permis ibericului să rămână în fața pilotului de la Lotus.
Pilot de la Lotus care părăsea la rândul său cursa în turul 41 cu probeme la cutia de viteze. Astfel Alonso rămânea lider detașat cu un avans de aproape patru secunde în fața lui Hamilton.
Echipierul de la Ferrari a pilotat fără eroare până la final când a obținut a doua victorie a sezonului după cea din Malaysia și prima pe pământ spaniol după șase ani.
Alonso a câștigat ultima oară pe teren propriu în 2006 Marele Premiu al Spaniei de la Barcelona la volanul unui monopost Renault.
În spatele său luptele erau departe de a fi încheiate. Raikkonen s-a apropiat constant de Hamilton și în cele din urmă l-a depășit pe britanic cu trei tururi înaintea finalului.
Pilotul de la McLaren-Mercedes s-a văzut apoi atac de venezuealeanul Maladonado. Câștigător în acest an la Barcelona, echipeierul de la Williams-Renault a încercat exteriorul după o lungă linie dreaptă, dar Hamilton s-a apărat bine și l-a scos mult in exterior pe sud-american. Maldonado nu a cedat și a intrat în Hamilton, care părăsea astfel cursa în zidul de protecție de pe marginea pistei.
Schumacher nu mai urcase pe un podium din 2006 când a câștigat Marele Premiu al Chinei alâturi de echipa Ferrari.
Cum Hamilton și Maldonado ieșeau din calculele primelor poziții, ultimul tur l-a adus în prim plan pe veteranul Schumacher, pilot care avansa cu șansă pe locul al treilea. Septuplul campion mondial a profitat de steagurile galbene fluturate în zona impactului dintre Hamilton și Maldonado păstrându-și astfel poziția pe podium în față unui Mark Webber ce se arăta amenințător în retrovizoare.
Abandonul lui Hamilton și victoria obținută de Alonso a produs schimbări în clasamentul piloților unde spaniolul de la Ferrari a redevenit lider cu un total de 111 puncte. Webber este al doilea cu 91 de puncte, iar Hamilton a coborât pe trei rămânând la cota 88 de puncte.
Red Bull-Renault conduce în clasamentul constructorilor cu 176 de puncte, urmată de McLaren-Mercedes (137), Lotus-Renault (126), Ferrari (122) și Mercedes (92).
Rezultatele Marelui Premiu al Europei:
1. Alonso Ferrari 1h44:16.449
2. Raikkonen Lotus-Renault + 6.421
3. Schumacher Mercedes + 12.639
4. Webber Red Bull-Renault + 13.628
5. Hulkenberg Force India-Mercedes + 19.993
6. Rosberg Mercedes + 21.176
7. Di Resta Force India-Mercedes + 22.866
8. Button McLaren-Mercedes + 24.653
9. Perez Sauber-Ferrari + 27.777
10. Maldonado Williams-Renault + 34.653
11. Senna Williams-Renault + 35.961
12. Ricciardo Toro Rosso-Ferrari + 37.041
13. Petrov Caterham-Renault + 1:15.871
14. Kovalainen Caterham-Renault + 1:34.654
15. Pic Marussia-Cosworth + 1:36.551
16. Massa Ferrari + 1 tur
17. De la Rosa HRT-Cosworth + 1 tur
18. Karthikeyan HRT-Cosworth + 1 tur
19. Hamilton McLaren-Mercedes + 2 tururi
Clasament actualizat dupa cursa de la Valencia:
1. Alonso 111
2. Webber 91
3. Hamilton 88
4. Vettel 85
5. Rosberg 75
6. Raikkonen 73
7. Grosjean 53
8. Button 49
9. Perez 39
10. Maldonado 30
11. Di Resta 27
12. Kobayashi 21
13. Hulkenberg 17
14. Schumacher 17
15. Senna 15
16. Massa 11
17. Vergne 4
18. Ricciardo 2
Sursa: onlinesport.ro