Iarna și-a intrat în drepturi în anumite zone din țară, iar dacă ești șofer și vrei să pleci la drum, în afară de anvelopele de iarnă, de o viteză adaptată şi o manieră de conducere anticipativă trebuie să mai ții cont și de alte elemente.
Înainte de a pleca la drum cu mașina iarna trebuie să te asiguri că totul funcționează așa cum trebuie, pentru a nu avea surprize. Indiferent dacă pleci la un drum lung sau nu, este important să verifici presiunea din fiecare pneu. O roată mai dezumflată decât alta accentuează tendințele mașinii să derapeze.
La fel de important este să verifici nivelul fluidelor. Lichidul de parbriz de vară trebuie înolcuit cu unul de iarnă, care sa reziste până la -30 de grade. Pe lânga aceasta este nevoie de o soluție specială de dezgheț sub forma de spray, care se aplică pe suprafețele înghețate. Aceasta reduce riscurile de a-ți găsi parbrizul acoperit de gheață. O soluție o reprezintă acoperirea parbrizului cu o prelată sau cu un carton. Acestea vor împiedica formarea gheții și vor proteja în același timp și ștergătoarele.
Este recomandat să înlocuiești ștergatoarele înainte de căderea primei zăpezi. Dacă ai de gând să lași mașina și să alegi transportul în comun, nu uita să pornești periodic motorul deoarece atunci când automobilul staționează mai multe zile în frig, bateria se poate descărca. Dacă ai de gând să pleci cu mașina dis de dimineață, iar aceasta este parcata afară este recomandat să nu acționezi frâna de mână. Efectul produs de ger poate înțepeni cablul în propriul manșon și poate face să se lipească plăcutele de discurile de frână.
Cum conduci pe timp de iarnă
Condusul pe timp de iarnă pune presiune suplimentară pe vehiculul și pe abilitățile tale de conducere. Pentru a evita riscul de alunecare atunci când te deplasezi pe zăpadă, este esențial să accelerezi treptat. În cazul în care roțile alunecă, treci în treapta de viteză următoare pentru a duce la scăderea forței aplicată pe roți. Astfel, vei avea posibilitatea de trece mai departe cu ușurință.
Atunci când franezi încercă să o faci treptat pentru a opri blocarea roților. Dacă roțiile se blochează, vehiculul va aluneca și va ieși de sub control. În cazul în care acest lucru se întâmplă, eliberează pedala de frână pentru a recupera din tracțiune, apoi utilizează frână de motor alternativ cu pedala de frână. Pentru a reduce riscul de alunecare atunci cand urci o pantă, utilizează o treaptă de viteză mai mare decât cea folosită atunci când circuli pe vreme uscată. Nu te încrede niciodată în materialul antiderapant împrăștiat.
Ce faci dacă pierzi controlul mașinii
Dacă automobilul devine instabil în ciuda tuturor precauţiilor se recomandă debreierea imediată. Apoi este necesară o reacţie rapidă la volan, respectiv, trebuie să virezi în direcţia opusă. O rotire pe sfert a volanului ar trebui să fie suficientă! În zilele noastre, majoritatea automobilelor moderne sunt dotate standard cu ABS. În caz de nevoie, trebuie să apeși rapid şi ferm pedala de frână. În cazul vehiculelor fără ABS, frânarea la intervale scurte cu ambreiajul apăsat este metoda cea mai eficientă pentru a frâna.
Ce trebuie să se afle la bord:
– Antigel pentru sistemul de ştergătoare de parbriz şi lichid de răcire
– Screper de gheaţă
– Mănuşi, dacă se poate impermeabile
– Cârpă anti-aburire
– Perie de mână
– Lopată pliabilă, pentru a deszăpezi o roată în caz de nevoie
– Lanternă de buzunar
– Încălţăminte solidă, îmbrăcăminte călduroasă şi o pătură, pentru a fi protejat împotriva hipotermiei în cazul unei pene. (capital.ro)