Consumate frecvent în perioada postului de români, produsele de tip pate vegetal abundă în aditivi alimentari şi nu sunt deloc sănătoase. Aşa arată un studiu făcut de Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Strategiilor din România (ANPCPPS), realizat pe eticheta a peste 20 de produse care se găsesc pe rafturile hipermarketurilor de la noi din ţară.
Potrivit cercetării, numărul de E-uri din produsele de tip pate vegetal variază. Astfel, sunt conserve care conţin doi aditivi alimentari dar şi produse care conţin nouă E-uri, atrag atenţia reprezentanţii ANPCPPS. De asemenea, produsele sunt sărace în proteine şi în fibre, calciul lipseşte cu desăvârşire, însă sunt bogate în grăsimi saturate, subliniază cercetătorii. Din punct de vedere al cantităţii de sare la suta de grame de produs, aceasta se situează între 1,12 grame şi 1,4 grame.
„În perioada de post trebuie să citim eticheta, să ne uităm la termenul de valabilitate dar mai mult ca oricând trebuie să ne uităm la coloranţi şi conservanţi şi să alegem produsele de post care sunt cu adevărat vegetale. Este important să nu consumăm doar cocktailuri de substanţe chimice şi să alegem în cunoştinţă de cauză produsele de post. Ingredientele sunt în ordinea cantităţii din produs, aşa că primul ingredient se regăseşte în cea mai mare cantitate în produs, iar ultimul într-o cantitate mai mică”, a explicat Sorin Mierlea, şeful ANPCPPS.
Lista produselor de tip pate vegetal în funcţie de numărul de E-uri
Pate vegetal, producător: Gordon – 2 E
Cremă vergie Gordon cu ciuperci, producător: Gordon – 4 E
Cremă vergie Gordon cu verdeaţă, producător: Gordon – 4 E
Mic dejun vegetal, producător: Cris Tim – 4 E
Pastă vegetală cu ciuperci, producător: Carrefour – 4 E
Pastă vegetală cu măsline, producător: Carrefour – 4 E
Pastă vegetală cu măsline, producător: Carrefour – 4 E
Pastă vegetală cu ardei, producător: Carrefour – 4 E
Pate vegetal, producător: Carrefour – 4 E
Pate vegetal cu ciuperci, producător: Carrefour – 4 E
Pate vegetal cu masline, producător: Carrefour – 4 E
Pastă vegetală, producător: Caroli – 6 E
Pastă vegetală cu ciuperci, producător: Caroli – 6 E
Pastă vegetala cu ciuperci, producător: Campofrio – 6 E
Pastă vegetală cu ciuperci, producător: Carrefour – 4 E
Pastă vegetală cu măsline, producător: Campofrio – 6 E
Pastă vegetală cu măsline, producător: Carrefour- 4 E
Pastă vegetală cu ardei, producător: Caroli – 6 E
Pate vegetal, producător: Hame Natura – 6 E
Pate vegetal, producător: Ardealul – 5 E
Pate vegetal cu ciuperci, producător: Hame Natura – 5 E
Pate vegetal cu spanac, producător: Mandy Foods – 4 E
Pate vegetal Original, producător: Mandy Foods – 6 E
Produs vegetal cu legume, producător: Aldis – 6 E
Pate vegetal, producător: Clever – 7 E
Pate vegetal cu masline, producător: Mandy Foods – 7 E
Produs vegetal Tartinabil, producător: Cris Tim – 8 E
Produs vegetal Tartinabil cu măsline, Cris Tim – 9 E
Cele mai multe cancere sunt poligenice
Medicii, pe de altă parte, susţin că românii nu ar trebui să consume astfel de produse foarte des. „Excesul de pate poate fi dăunător, dar noi le recomandăm pacienţilor să îl consume moderat. Toate trebuie făcute cu măsură! Ceea ce este important e ca eticheta pateului să fie citită înainte de cumpărare“, a explicat profesorul Nicolae Hîncu, membru de onoare al Academiei Române.
La rândul său, geneticianul Maria Puiu susţine că românii ar trebui să aleagă produse care să conţină cât mai puţini aditivi alimentari, dar arată că patologiile grave nu sunt influenţate doar de alimentaţie, ci şi de factorii de mediu. Spre exemplu, la ora actuală, cele mai multe cancere sunt poligenice. „Ei pot să bulverseze activitatea unor gene şi, ulterior, o persoană poate să dezvolte tot felul de patologii grave. În orice caz, nu e normal să se consume produse care au atât de multe E-uri”, a completat preşedintele Societăţii Române de Generică Medicală.
În ceea ce priveşte costurile produselor de tip pate vegetal, acestea sunt mai mari decât în cazul conservelor de pate de ficat. În ciuda acestui fapt, segmentul este în creştere. Studiul face parte dintr-un proiect de monitorizare a produselor şi serviciilor comercializate pe piaţa românească, produsele fiind achiziţionate în mod aleatoriu şi anonim de către reprezentanţii organizaţiei. (adevarul.ro)