Legea pentru aprobarea suspendării aplicării taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost publicată în Monitorul Oficial. Actul normativ prevede cine şi în ce condiţii poate cere restituirea taxei auto.
Legea nr.185/2012 privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.1/2012 pentru suspendarea aplicării unor dispoziţii ale Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum şi pentru restituirea taxei achitate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din lege a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 724 din 25 octombrie 2012, a informat ieri Agenţia Naţională pentru Administrare Fiscală (ANAF), trecând în revistă cine şi în ce condiţii poate cere restituirea taxei auto.
Amintind că Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.1/2012 a fost aprobată fără modificări, iar prevederile acesteia au fost aplicate începând cu data de 31.01.2012, ANAF precizează că, în prezent, restituirea taxei pentru emisiile poluante se face pentru contribuabilii care au achitat, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a Legii nr.9/2012 şi data intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.1/2012, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule rulate ca urmare a primei transcrieri a dreptului de proprietate în România şi pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule şi care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării.
Beneficiari ai returnării taxei pot fi şi contribuabilii care au achitat taxa pe poluare pentru autovehicule începând cu 1 iulie 2008 până la data intrării în vigoare a Legii nr.9/2012 iar aceasta este mai mare decât taxa rezultată din aplicarea formulei de calcul din această lege, în care se utilizează elementele avute în vedere la momentul înmatriculării autovehiculului în România. Sumele reprezentând diferenţa de taxă plătită se restituie numai către titularul obligaţiei de plată.
De asemenea, pot depune cererile şi contribuabilii care au plătit taxa şi, ulterior, autovehiculul a fost scos din parcul auto naţional. În acest caz se restituie valoarea reziduală a taxei, precum şi cei care, în baza unei hotărâri definitive şi irevocabile a instanţei judecătoreşti competente, au dreptul la restituirea sumelor reprezentând taxă pe poluare pentru autovehicule/taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule/taxă pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Se restituie şi diferenţele rezultate din modificarea succesivă a legislaţiei
Potrivit prevederilor Legii nr.9/2012, persoanele fizice sau juridice, după caz, au obligaţia de plată a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehiculele dobândite/deţinute şi/sau au dreptul la restituirea unor sume reprezentând diferenţe dintre taxa de poluare achitată conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, aprobată prin Legea nr.140/ 2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi taxa pentru emisiile poluante datorată potrivit Legii nr.9/ 2012.
Modelul cererilor privind restituirea diferenţelor de taxă şi documentele necesare restituirii sunt prevăzute în Ordinul comun al Ministerului Mediului şi Pădurilor şi Ministerului Finanţelor Publice nr. 85/62/2012. Cererile pot fi descărcate accesând pagina de Internet, site-ul www.anaf.ro./secţiunea Asistenţă contribuabili/Despre impozite şi taxe/Taxă pe poluare 2012 şi se vor depune la organul fiscal teritorial în a cărui evidenţă este înregistrat contribuabilul ca plătitor de impozite şi taxe.
În ultimii doi ani, pe rolul instanţelor judecătoreşti s-au înregistrat peste 80.600 dosare pentru restituirea taxei de poluare auto, premierul Victor Ponta apreciind că Guvernul este obligat să restituie proprietarilor de autovehicule o sumă totală de 400 milioane euro, reprezentând taxa percepută ilegal de fostul Executiv.
În urmă cu două săptămâni, Ponta a declarat că sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat, începând cu anul viitor, prin înlocuirea actualei taxe de primă înmatriculare cu o taxă de mediu, calculată în funcţie de nivelul de poluare, dar care să nu fie mai mare decât preţul autoturismului.