În perioada reducerilor, consumatorii sunt sfătuiţi să verifice informaţiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a achiziţiona orice produs. În cazul cumpărăturilor efectuate online, consumatorul are la dispoziţie 14 zile calendaristice în care poate renunța la achiziție.
În aceste zile, marile magazine derulează campanii ample de reduceri, sub denumirea „Black Friday”, un concept importat de câţiva ani buni de la marii retaileri americani. După vinerea reducerilor, care se întinde de fapt pe parcursul a mai multe zile, urmează luna reducerilor, decembrie, un alt prilej pentru consumatori să achiziţioneze produse la preţ promoţional.
Anticipând interesul crescut pentru achiziţia de produse de orice fel, Centrul European al Consumatorilor din România (ECC România) recomandă consumatorilor să nu se lase entuziasmaţi de campaniile promoţionale și să verifice informațiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a achiziționa orice produs.
„Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă (cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus). Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare sau prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat”, informează ECC România.
În cazul comenzilor online, comerciantul trebuie să livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai puțin, „dacă s-a căzut de acord asupra acestui aspect”. În cazurile în care termenul de livrare nu este respectat, se poate stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, consumatorul are dreptul la rezilierea contractului, agentul economic fiind obligat să returneze banii în 7 zile.
În cazul cumpărăturilor efectuate online, consumatorul are la dispoziţie 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poate renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. „Se poate exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția de returnare și în care consumatorul să specifice identitatea, numărul și data comenzii, produsul şi prețul plătit”, mai informează sursa citată.
Câteva sfaturi
Faceţi o listă cu produsele pe care doriţi să le achiziționaţi și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitați falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat.
În cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când aţi ales produsul. Deschideţi coletul în prezența curierului și, în caz că acesta nu corespunde, trimiteţi-l înapoi. Aveţi grijă să menționaţi pe documentele de transport motivul refuzului.
Informaţi-vă asupra produselor pe care vreţi să le cumpăraţi: site-urile specializate sunt un start bun pentru a vedea comentariile altor consumatori legat de eficiența produselor. Nu cumpăraţi un produs doar fiindcă este redus! (Oana Nistor)