Riscurile psihosociale și stresul la locul de muncă se numără printre cele mai mari provocări în materie de securitate și sănătate în muncă. Acestea au un impact semnificativ asupra sănătății oamenilor, organizațiilor și economiilor naționale.
Aproximativ jumătate din lucrătorii europeni consideră că stresul este un factor uzual la locul de muncă și că reprezintă cauza a aproape jumătate din totalul zilelor de lucru pierdute. Cu toate acestea la nivel naţional se fac deocamdată doar campanii de informare.
„Am mai avut o campanie interesantă care s-a terminat anul trecut despre stresul profesional. O problemă foarte gravă care afectează din multe puncte de vedere salariaţii din Românai. Medicii şi psihologii recunosc că aceste probleme sunt foarte grave iar raportările Comisiei Europene vorbesc de nişte cifre uriaşe şi aproximativ 260 de miliarde de euro la nivelul Uniunii Europene raportat la foi de boală, concedii de boală legat de acest aspect şi Comisia Europeană şi-a propus să înceapă o campanie, vizavi de stresul profesional”, a precizat Dragoş Năcuţă, inspector şef Inspectoratul Teritorial de Muncă Maramureş.
Prevederile legislative care se regăsesc deja în alte ţări din UE lipsesc în România şi nici semne că ar putea fi introduse prea curând nu se arată. Inspectorii în muncă spun însă că vor face tot ce le stă în puteri ca să remedieze acest neajuns.
„În legislaţia română încă nu s-a transpus, în Europa deja s-au făcut demersuri dar în acest an îmi asum să accelerez recunoaşterea de către angajator a tratării acestui aspect extrem de important, normativul de securitate, sănătate în muncă, vizavi de stresul profesional”, a mai spus Năcuţă.
Ana Pop