În anul 2013, CNAS a avut cel mai mare buget din istorie, 23.123 miliarde de lei. Fondurile alocate au făcut posibilă rezolvarea unor probleme importante, însă banii au fost insuficienţi pentru a rezolva toate problemele cu care se confruntă sistemul asigurărilor de sănătate din România.
Au fost aduse la zi a plăţile pentru medicamente şi materiale sanitare din farmacii şi pe programe.
o ne conformăm, astfel, termenelor de plată impuse de Directiva pentru combaterea plaţilor întârziate, transpusă în Legea 7/2013, iar din luna februarie 2014 facturile la medicamente se vor plăti la 60+30 de zile.
o acest lucru reprezintă un pas înainte comparativ cu situaţia anilor 2009, 2010 şi 2011
– Numărul pacienţilor care primesc gratuit tratament oncologic aprobat de Casa Naţională de Asigurări Sociale de Sănătate a crescut la 7.500
o în luna septembrie 2013, pentru prima dată, lista de aşteptare pentru medicaţia de specialitate a fost redusă la zero
– Au fost eliminate listele de aşteptare pentru tratamentul hepatitei B şi C
– Nu mai există listă de aşteptare pentru dispozitive medicale în marea majoritate a judeţelor
– Majoritatea spitalelor au fost mai bine finanţate decât în anul 2012
o 8,02 mld lei au fost alocate spitalelor în anul 2013
o în anul 2014, bugetul pentru unităţile spitaliceşti va creşte până la 8,297 mld lei
– Au fost rambursate plaţi externe în valoare de 33,3 milioane de euro în anul 2013 (din totalul de 168 milioane de euro) pentru furnizorii externi de servicii medicale
o bugetul alocat pentru anul viitor permite achitarea integrală a datoriilor către ţările membre UE în anul 2014
– Cardul naţional de sănătate, proiect strategic al CNAS:
o în anul 2013 au fost tipărite peste 4 milioane de carduri
o a fost schimbată legislaţia pentru ca distribuirea cardurilor să poată fi realizată prin servicii poştale
o am modificat soluţia informatică astfel încât să poată fi achiziţionate de către furnizorii de servicii medicale inscriptoare şi cititoare ieftine
o activarea cardurilor va putea fi făcută la medicul de familie sau la orice alt furnizor de servicii medicale la care merge asiguratul după primirea cardului
o inscripţionarea pe card a datelor personale ale asiguratului nu este obligatoriu sa fie realizată concomitent cu activarea, ea va fi făcută la prima vizită a asiguratului la medicul de familie după primirea cardului.
o în a doua jumătate a anului 2014 va fi finalizat acest proiect, iar decontarea serviciilor medicale se va face doar pe baza cardului de sănătate.
o prin intermediul acestui instrument, va putea fi urmărit mai bine modul în care sunt trataţi pacienţii iar frauda din sistem va fi mult redusă.
– A fost infiinţată Directia Generala Monitorizare, Control şi Antifraudă
Funcţionare (DGMCA)
• DGMCA este o structura specializată din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi al caselor de asigurări de sănătate care efectuează activităţi de control în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
• Rolul acestei structuri este de a coordona, monitoriza, investiga şi combate fraudele în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
• Principiul de funcţionare al acestei structuri este acela de a realiza activităţi de control la furnizorii de servicii medicale dintr-un judeţ cu structuri de control din alt judeţ
• Această structură are în componenţa 7 coordonatori regionali desemnaţi prin ordin al președintelui CNAS, care monitorizează și coordonează activitatea desfășurată de structurile teritoriale de control în aria administrativ teritorială arondată și efectuează acţiuni de control operative și inopinate în aria de responsabilitate cu personal din cadrul caselor de asigurări de sănătate și/sau DGMCA;
• Prima acţiune de control inopinat a DGMCA este in derulare începând cu data de 17 decembrie 2013. S-au organizat controale inopinate in 9 judeţe şi în municipiul Bucureşti: Spitalul Judeţean de Urgenţă Bacău, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Sf. Spiridon Iaşi, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti, Spitalul Judeţean de Urgenţă Râmnicu Vâlcea, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Sibiu, Spitalul Judeţean de Urgenţă Piteşti şi Institutul Oncologic „Prof. dr. Al.Trestioreanu” Bucureşti.