BANII ÎNAPOI. În luna iulie, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (A.N.A.F.) rambursează TVA în valoare de peste 1,2 miliarde lei, din care 40,15 mil. lei se compensează, iar 1,02 miliarde lei se restituie.
Plata efectivă a sumelor este programată în două tranșe: 12 iulie – 419,60 mil lei și 29 iulie: 603,09 mil. lei.
Sunt cuprinse toate deconturile de TVA înregistrate până la 06.06.2016, cu excepţia celor aferente operaţiunilor de import depuse până la 27.06.2016.
Procedura de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare a fost modificată, în vederea alinierii la prevederile noului Cod fiscal și ale noului Cod de procedură fiscală, care au intrat în vigoare la data de 1 ianuarie, se arată într-un Ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
Ordinul ANAF nr. 3699/2015 pentru aprobarea Procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 969 din 28 decembrie 2015 și se află în vigoare de la 1 ianuarie 2016.
Din prima zi a anului, potrivit prevederilor cuprinse în noul Cod de procedură fiscală, taxa pe valoarea adăugată solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere, este rambursată de organul fiscal central, potrivit unei proceduri şi a condiţiilor aprobate prin ordin al președintelui ANAF.
Orice persoană impozabilă, înregistrată în scopuri de TVA, poate solicita rambursarea sumei negative a taxei din perioada fiscală de raportare. În acest sens, aceste persoane trebuie să bifeze caseta corespunzătoare din decontul de taxă din perioada fiscală de raportare (formularul 300), decontul fiind și cerere de rambursare. De asemenea, ele pot cere reportarea soldului sumei negative în decontul perioadei fiscale următoare.
Până anul acesta, procedura de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare a fost aprobată prin Ordinul MFP nr. 263/2010, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 131 din 26 februarie 2010.
Fiscul a preluat vechea procedură de soluționare a deconturilor, cu modificarea corespunzătoare a trimiterilor la noile articole din Codul fiscal și Codul de procedură fiscală și a formularelor de decizii emise în temeiul acestei proceduri, precum s-a arătat în referatul de aprobare al Ordinului ANAF nr. 3699/2015.
Prevederile Ordinului ANAF nr. 3699/2015 se aplică începând cu deconturile de TVA depuse după data de 1 ianuarie 2016. În schimb, deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare în curs de soluționare după data de 1 ianuarie vor fi rezolvate potrivit procedurii în vigoare la data depunerii lor.
Important. Procedura de contestare a actelor administrative fiscale a fost și ea modificată de noul Cod fiscal. Mai precis, începând din acest an, contribuabilii au la dispoziție 45 de zile, în loc de 30, pentru formularea contestației fiscale.
Următoarele formulare, vizate de recentul Ordin aprobat de Fisc
Prin intermediul Ordinului ANAF nr. 3699/2015, următoarele formulare au fost actualizate de către Fisc:
Notificare privind prelungirea termenului de soluționare a decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare;
Notificare – prin acest document, persoana impozabilă este informată de faptul că Fiscul nu dispune de toate datele necesare soluționării solicitării de rambursare a taxei pe valoarea adăugată; ea primește un termen limită până la care trebuie să prezinte o serie de documente (menționate și ele în cuprinsul notificării) atât în original, cât și în copie, la sediul organului fiscal;
Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adăugată – Fiscul menționează în această decizie valoarea TVA-ului aprobat la rambursare.
Înștiințare – prin acest document, Fiscul cere contribuabilului să prezinte, într-un termen fix, o serie de documente, în vederea soluționării cererii de rambursare a TVA-ului (de exemplu: jurnale de vânzări și cumpărări, balanța de verificare, contracte comerciale, facturi și documente vamale care să ateste exportul efectuat, documente care să ateste efectuarea unei investiții, precum și alte documente din care să rezulte suma solicitată la rambursare);
Cerere de aplicare a regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru exportatori – în acest document, persoana impozabilă completează datele de identificare, dar și o serie de informații financiare, cum ar fi rulajul debitor al contului de clienți, volumul exportului și/sau livrărilor intracomunitare de bunuri scutite de TVA în anul precedent. Cu ajutorul acestei cereri, persoana impozabilă poate cere să îi fie aprobat regimul special de rambursare a TVA-ului.
Decizie privind regimul special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru exportatori – în această decizie, Fiscul îi comunică persoanei impozabile dacă i-a fost aprobată sau nu aplicarea regimului special sau dacă aplicarea regimului special a încetat.
Decizie privind încheierea procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare pentru contribuabilii declarați inactivi fiscal – prin acest document, contribuabilii declarați inactivi fiscal sunt informați cu privire la încheierea procedurii de soluționare a decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare.
Cum se înregistrează deconturile de TVA în 2016
Deconturile de TVA se depun, începând cu prima zi a acestui an, la organul fiscal competent, prin poștă sau direct la compartimentul cu atribuții în gestionarea declarațiilor fiscale, dar și prin mijloace electronice, la termenele prevăzute de Noul Cod fiscal.
Fiscul grupează deconturile de TVA, în vederea procesării lor, în două categorii, și anume:
Deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plată);
Deconturi cu sume negative (cu opțiune de rambursare sau fără opțiune de rambursare, adică sumele vor fi reportate în decontul perioadei următoare).
Și în 2016, deconturile cu sume negative de TVA pentru care se solicită rambursarea TVA se vor soluționa în funcție de gradul de risc fiscal al contribuabilului. În plus, Fiscul poate decide dacă va controla sau nu firmele respective. Există, în acest sens, trei situații posibile:
în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic – prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, emisă de compartimentul de specialitate în termen de maximum 5 zile de la data depunerii decontului;
în cazul deconturilor de TVA, depuse de alţi contribuabili decât marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, încadrate la risc fiscal mediu – cu analiză documentară;
în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare – cu inspecţie fiscală anticipată.
Rambursarea TVA mai mică de 45.000 de lei se va face tot cu inspecție fiscală ulterioară
În noul Cod de procedură fiscală au fost păstrate prevederile din vechiul Cod referitoare la procedura de rambursare a TVA-ului cu valoare mai mică de 45.000 de lei. Astfel, contribuabilii care solicită Fiscului rambursarea taxei pe valoarea adăugată mai mică decât suma menționată anterior vor fi supuși unei inspecții fiscale după ce își vor primi banii.
Această procedură de rambursare a TVA, ce vizează un control ulterior, nu se aplică:
în cazul în care contribuabilul/plătitorul are înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancţionate ca infracţiuni;
în cazul în care organul fiscal central, pe baza informaţiilor deţinute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite.
Concret, deconturile cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare pentru care suma solicitată la rambursare este de până la 45.000 lei, depuse de persoane impozabile care au fapte înscrise în cazierul fiscal, sau în cazul cărora se constată faptul că există riscul unei rambursări necuvenite, se soluţionează după efectuarea inspecţiei fiscale anticipate, potrivit unui comunicat remis redacției noastre de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj-Napoca.
Standardul individual negativ (SIN) reprezintă suma maximă a TVA ce poate fi rambursată fără analiză documentară sau inspecţie fiscală anticipată, riscul implicat de această rambursare fiind considerat acceptabil de către administraţia fiscală.
Standardul individual negativ este stabilit trimestrial, având în vedere raportările contabile, deconturile de TVA şi modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale în perioada de referinţă. Termenul de soluţionare a deconturilor negative cu opţiune de rambursare este de 45 de zile, potrivit art. 77 din noul Cod de procedură fiscală.
În situaţiile în care, pentru soluţionarea deconturilor negative cu opţiune de rambursare, este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data solicitării probei şi data obţinerii acesteia, dar nu mai mult de:
2 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/plătitorul solicitant, termenul de două luni poate fi prelungit de organul fiscal la cererea contribuabilului/plătitorului.
3 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorităţi sau instituţii publice ori de la terţe persoane din România, organul fiscal are obligaţia să înştiinţeze contribuabilul/plătitorul cu privire la prelungirea termenului de soluţionare a cererii.
6 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorităţi fiscale din alte state, potrivit legii, organul fiscal are obligaţia să înştiinţeze contribuabilul/plătitorul cu privire la prelungirea termenului de soluţionare a cererii.
În situaţia în care, pe baza analizei de risc, soluţionarea cererii necesită efectuarea inspecţiei fiscale, termenul de soluţionare a cererii este de cel mult 90 de zile de la înregistrarea cererii. În acest caz contribuabilul/plătitorul este notificat cu privire la termenul de soluţionare aplicabil în termen de 5 zile de la finalizarea analizei de risc.
Notă: Analiza de risc a fost introdusă în Codul de procedură fiscală aplicabil în 2015, prin OUG nr. 8/2014. Ea reprezintă activitatea efectuată în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, de a le gestiona, precum și de a le utiliza în vederea selectării contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale, după cum AvocatNet a scris anterior AICI.
Tipuri de documente pe care le cere Fiscului la controlul de TVA
Firmele care sunt supuse unui control fiscal cu privire la rambursarea TVA ar trebui să aibă în vedere că autoritățile fiscale pot solicita orice documente pe care le consideră necesare pentru justificarea rambursării TVA, au punctat pentru AvocatNet.ro consultanții Mazars.
Astfel, aceste documente pot fi:
Contracte comerciale, facturi și documente vamale în cazul exporturilor/importurilor efectuate;
Jurnale de vânzări și cumpărări;
Declarațiile de TVA depuse pentru perioadele fiscale pentru care se solicită rambursarea TVA;
Balanțe de verificare;
Documente justificative, de exemplu: situații de lucrări, devize, documente de transport, foi de parcurs etc.;
Alte documente specifice domeniului de activitate.
Sursa citată atrage atenția că lista documentelor menționate anterior nu este exhaustivă. Prin urmare, inspectorii fiscali pot cere orice alte documente pe care le consideră necesare pentru justificarea rambursării TVA.
Atenție! În cazul în care documentele solicitate nu sunt întocmite în limba română, organele de control pot solicita traducerile autorizate aferente.