Astăzi, 11 octombrie a.c., are loc prima aniversare a Zilei Permisului de Conducere Românesc. Datele istorice relevă faptul că prima încercare de reglementare juridică referitoare la domeniul circulaţiei pe drumurile publice au avut loc în anul 1859 la Bucureşti, când a fost elaborat cu titlu experimental primul regulament intitulat „Ordonanţa pentru reglementarea trăsurilor în Bucureşti. Acest act normativ prevedea obligaţii în sarcina birjarilor care nu avea voie să circule decât la pas, fără să stropească pietonii şi să circule cu multă atenţie prin locurile strâmte. Un alt regulament asemănător este publicat în anul 1886 la Focşani. În anul 1906 apare în Monitorul Oficial nr. 211 „Regulamentul poliţiei, rulajului şi circulaţiei pe căile publice, care a fost completat un an mai târziu cu primele măsuri referitoare cu obligativitatea că toate persoanele care doresc să conducă autovehicule trebuie să posede „brevetul” de şofer, care putea fi obţinut în urma susţinerii unui examen. Examinarea persoanelor se făcea de către Prefectura de Poliţie Bucureşti care a luat această măsură ca urmare a creşterii îngrijorătoare a numărului de autovehicule, la cifra de 138 de automobile. Primele examene pentru obţinerea brevetului s-au organizat în decembrie 1907, iar primele cursuri de pregătire a celor care doreau permis de conducere au fost deschise în ianuarie 1911. Examenul a constat într-o probă pe şosea şi o probă de frânare instantanee în momentul în care examinatorul arunca în faţa automobilului aflat în plină viteză, un sac umplut cu paie.
În urmă cu aproximativ 100 de ani, la acceaşi dată intra în vigoare, prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 156 „Regulamentul pentru Circulaţiunea autovehiculelor, când pentru prima dată au fost prevăzute norme referitoare la forma permisului de conducere”. Acest regulament menţiona la art.17 că nimeni nu va putea consuce un automobil dacă nu va avea vârsta împlinită de 18 ani şi dacă nu se bucura de o bună purtare şi bineînţeles dacă nu poseda permis de conducere. De asemenea, regulamentul stabilea comisia în faţa căreia examenele vor avea loc ori de câte ori nevoia va cere şi care era compusă din prefectul poliţiei sau înlocuitorul său, un inginer funcţionar, de preferinţă mecanic şi un membru al clubului automobilist român. Tot atunci au fost prevăzute şi primele norme referitoare la forma permisului de conducere. Acesta era lipit pe pânză subţire, colorată în culorile naţionale şi purta un număr de orine care era notat într-un registru alfabetic care era ţinut la Prefectură.
Prefectul Sorin Rednic va participa la manifestarea dedicată aniversării pentru prima dată a Zilei Permisului de Conducere Românesc şi va oferi Diplome de Excelenţă celor mai longegivi posesori de permise de conducere din judeţul Maramureş. De asemenea, Diplome de Onoare vor fi oferite cetăţenilor care vor susţine cu succes astăzi probele teoretice şi practice în vederea dobândirii permisului de conducere din municipiile Baia Mare şi Sighetu Marmaţiei.
Pentru buna colaborare şi sprijinul oferit în activitatea Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Maramureş vor mai fi oferite diplome Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Maramureş, Inspectoratului Judeţean de Jandarmi Maramureş, Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, Oficiului Judeţean de Telecomunicaţii Baia Mare, Parchetului de pe lângă Tribunalul Maramureş, Serviciului Judeţean al Arhivelor Maramureş şi Primăriei Baia Mare.