În această perioadă, deşi temperaturile sunt încă pozitive, este recomandabil să schimbaţi cauciucurile de vară cu cele de iarnă, nu doar pentru că aşa cere legea, dar şi pentru mai multă siguranţă în circulaţie. Prezentăm în continuare amănuntele la care să fii atent când cumperi cauciucuri de iarnă.
Şoferii cu mai multă experienţă spun că anvelopele de iarnă trebuie montate încă de când temperaturile scad sub 5-7 grade, maşina având astfel o mai bună aderenţă.
Data la care a fost fabricat cauciucul pe care doreşti să-l cumperi este scrisă sub formă de număr, pe peretele lateral al fiecărei anvelope. Atenţie: tot setul sau toate anvelopele pe care le pui pe maşină trebuie să fie fabricate într-un interval de maximum un an. Caută pe cauciuc literele DOT. Lângă ele vei găsi un număr format din 4 cifre. Primele două arată săptămâna din an, iar celelalte două arată anul fabricaţiei. Iată mai jos exemplul: DOT 1001 înseamnă săptămâna 10 din anul 2001.
Nu cumpăra niciodată anvelope de iarnă mai vechi de 5 ani! Teoretic, dacă anvelopele sunt depozitate corect, poţi rula cu ele şi 10 ani. Atenţie şi la depozitare: de multe ori, şoferii le lasă în soare sau le pun una peste cealaltă, ceea ce este greşit.
Un profil decent este cam de 7-8 mm la o anvelopă second-hand. Asta pentru că atunci când era nouă avea 9-10 mm în „carne“. Dacă are sub 7 mm, este încă bine, dar vor mai ţine doar un sezon. Dacă sunt sub 5 mm în carne, nu mai sunt bune de nimic. Verifică şi starea exterioară a anvelopei. Dacă ajungi să le vezi faţă în faţă, uită-te să nu fie crăpături mici, gâlme tăieturi sau alte urme de reparaţii. Şi starea interioară este un amănunt important, la care puţină lume se uită.
De obicei, la interior, şi o anvelopă veche pare nouă. dar nu trebuie să te uiţi la asta, ci la diferite urme de reparaţii: petice sau dopuri. Tot pe interior vezi şi dacă sunt cuie sau diferite obiecte ce au pătruns cauciucul. Uită-te atent, poţi chiar să dai şi cu mână pe pereţii laterali interiori, să vezi dacă observi ceva necurat.
La ce să fii atent când cumperi cauciucuri de iarnă. Şoferii cu experienţă spun că un cauciuc ce poartă un nume cunoscut, de tradiţie, este net superior unei anvelope no-name. Asta pentru că materialele folosite la fabricare diferă, la fel şi calitatea, profilul, normele de siguranţă.
Cât despre preţ, acesta este – sau ar trebui să fie – în funcţie de starea anvelopei. Cel mai bine este să cauţi pe net doi factori: preţul anvelopei găsite second-hand de nouă şi un preţ al unor anvelope de aceeaşi dimensiune, într-o stare apropiată. De exemplu, nu vei plăti mai mult de 300 de lei pe o anvelopă second-hand care este nouă 500 de lei.
Pentru a evita achiziţionarea unor anvelope uzate, e bine să faceţi testul monedei de 5 bani. O monedă de 5 bani are pe faţă două linii, deasupra şi sub cuvântul „BANI”. Băgăm monedă în mijlocul anvelopei, într-un şanţ, ţinând linia de pe monedă verticală. Dacă linia de pe ban rămâne în afara şanţului, atunci anvelopa este uzată. Dacă linia monedei este la limită sau intră în profil, anvelopa este încă bună, adică are mai mult de 6 mm în carne.
Adevarul.ro