Ministerul Transporturilor pregăteşte introducerea unor măsuri prin care să forţeze şoferii să îşi plăteasă amenzile. Cea mai dură este suspendarea permisului dacă şoferul nu face dovada plăţii amenzii. Măsurile sunt înscrise în Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2011-2020, prezentată pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Potrivit sursei citate, în România, gradul de încasare a amenzilor la regimul circulaţiei este sub 40 %, în timp ce la nivelul statelor membre UE acesta este de peste 90%, în Olanda fiind chiar de 98%. Pentru îmbunătăţirea gradului de încasare a amenzilor contravenţionale pot fi avute în vedere următoarele, se arată în documentul menţionat:
– posibilitatea aplicării sancţiunilor contravenţionale conducătorilor auto prin plata pe loc, pe bază de chitanţă eliberată de agentul constatator, iar la cerere, în vederea contestării sancţiunii, putând fi întocmite procese verbale de contravenţie. Această prevedere se aplică tuturor conducătorilor de autovehicule care circulă pe teritoriul României;
– introducerea tichetului de contravenţie care însoţeşte permisul de conducere şi care este destinat evidenţierii sancţiunilor contravenţionale la regimul rutier achitate. Lipsa acestuia dovedeşte neachitarea contravalorii amenzii şi atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule până la plata amenzii;
– crearea serviciului public on-line ce va permite utilizatorilor plata amenzilor contravenţionale, neplata amenzii ducând la adăugarea de penalizări;
– eliminarea prescrierii proceselor verbale.
În acelaşi act, se manifestă intenţia de a introduce permisul şi pentru conducătorii de mopede.
De asemenea, urmând un model vestic, România vrea să introducă posibilitatea şofatului, pentru categoria B, chiar şi înaintea obţinerii permisului. Dacă măsurile vor fi adoptate, conducerea va avea loc în prezenţa unui însoţitor cu experienţă, deţinător al permisului de conducere corespunzător categoriei de vehicul condus şi care va răspunde juridic solidar cu conducătorul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.