Sărbătoarea din 20 decembrie, închinata Sfântului Ignatie al Antiohiei, este cunoscută în popor sub denumirea de Ignatul porcilor sau Inatoarea. Se crede că în noaptea de Ignat porcii visează că vor fi tăiaţi. De acum încolo nu se mai îngraşă, nu mai pun carne pe ei şi nu mai mănâncă, pentru că şi-au visat tăierea. Singura activitate permisă în această zi era tăierea porcului.
Femeile însărcinate, de teama de a nu naşte copii cu infirmităţi, respectau cu stricteţe interdicţia de a lucra. Persoanele care lucrau în această zi, erau pedepsite de cea care patrona ziua: Inatoarea – o femeie bătrână, lacomă şi urâtă. Potrivit credinţei din popor, ea le ispiteşte pe femei să lucreze, după care le opăreşte.
Prin multe părţi porcii sunt tăiaţi în această zi. O credinţă musceleană ne îndeamnă: „Chiar de n-ai tăia un porc, taie cel puţin o pasere: găină, raţă, gâscă; ori înţeapă creasta la o găină neagră ca să dea sângele, ca aşa e bine: să vezi sânge în ziua de Ignat, că numai atunci vei fi ferit de boale”.
La tăierea porcului nu trebuie să stea nimeni prin apropiere, dintre cei care sunt miloşi din fire, căci se crede că porcul moare cu mare greutate, iar carnea unui asemenea porc nu va mai fi bună. Cel ce taie porcul, nu trebuie să strângă din dinţi, ca să nu iasă carnea porcului tare şi să fiarbă cu greutate.
Exista şi obiceiul ca porcul tăiat să fie încălecat. Ion Creanga mărturiseşte în “Amintiri din copilărie”: „La Crăciun, când tăia tata porcul, şi-l parlia, şi-l oparia, şi-l invalia iute cu paie, de-l inadusii, ca să se poată râde mai frumos, eu încălecăm pe porc deasupra paielor şi făceam un chef de mii de lei”.
Tudor Pamfile menţionează că „Prin unele părţi se crede că dacă se da copiilor cari se scapa, noaptea în pat cu udul, să mănânce coada porcului şi vor scăpa de această slăbiciune”.
Potrivit tradiţiei, diferite organe sau părţi din carnea porcului tăiat sunt utilizate ca remedii în tratarea unor boli ale oamenilor şi animalelor astfel:
– untura de la porcul negru e bună pentru sănătatea oilor.
– o bucată din untura de porc negru era dusă la biserică de Boboteaza, pentru a fi sfinţită. Cu aceasta se ungeau cei care aveau dureri de picioare ori junghiuri.
– sângele porcului, amestecat cu mei şi lăsat să se usuce, era folosit pentru a-i afuma pe copiii care se speriau său aveau guturai.
– cu părul de porc se afumau copiii atunci când erau deochiati.
Dacă în inima porcului se va găsi mult sânge închegat, aceasta era semn ca stăpânul va avea noroc de mulţi bani.
Splina porcului este cea care descoperă durata iernii: dacă splina este groasă în capăt, e semn că vom avea o iarnă grea, cu multă zăpadă, însă, dacă este subţire, arată ca va fi iarnă săracă în omăt, iar anul nou nu va fi îmbelşugat.
Ada Domin, ActualMM.ro
sursa: crestin.ortodox.ro