Credeaţi că toate sutele de prieteni pe care i-aţi strâns, cu agerimea minţii sau frumuseţea trupului, vă citesc statusul, va admiră fotografiile sau vă văd toate postările? Credeaţi că informaţia dumneavoastră ajunge la toate zecile de mii de fani ai paginii de Facebook? Ţeapă! Facebook s-a transformat, peste noapte, dintr-o platformă gratuită de socializare, într-un fel de bătaie de joc la care îţi cumperi bilete. Gigantul de social networking forţează brandurile (paginile) şi utilizatorii să plătească pentru postări, pentru a le face vizibile tuturor „fanilor” şi „prietenilor” deja existenţi.
Mai exact, EdgeRank, algoritmul care determină ce mesaje apar în News Feed-ul dumneavoastră, a fost modificat „mişeleşte”, astfel încât un procent infim, 15% dintre prietenii sau fanii unei pagini (selectaţi aleator), vor vedea ce publicaţi pe Facebook, restul de 85% trăind cu impresia că aţi murit şi vă vor putea urmări activitatea numai accesând regulat profilul sau pagina dumneavoastră.
Ca să poată ajunge la TOATĂ lumea din listă sau la MAI MULŢI fani ai unei pagini, fiecare postare în parte trebuie plătită. Suma necesară este stabilită în conformitate cu volumul de utilizatori/prieteni care au dat „like” paginii de facebook. Şi nu este o sumă mică. Aceasta poate fi obţinută prin consultarea butonului de „promote”, încorporat în partea de jos a postării.
Măsura a provocat furie în randul utilizatorilor de FaceBook, acuzaţiile de furt către platforma de socializare crescând exponenţial cu fiecare zi. Principala nelămurire a majorităţii celor care au condamnat măsura reţelei de socializare constă în obligarea la plată pentru un serviciu care până acum era GRATIS şi care este logica în a plăti pentru prieteni sau susţinători care au dat „like” şi s-au abonat de bunavoie la profil. Mai mult, care mai e rostul de a te abona la o pagină sau de a deveni „prieten” dacă nu poţi vedea tot ce publică respectivul?
Din nefericire, n-are nicio logică pentru că măsura are de-a face cu banii. Iar banii fiind scopul, scuză orice mijloace. Oricât de halucinantă ar fi găselniţa celor de la Facebook, s-ar putea să-i salveze de la FALIMENT, având în vedere că, odată cu listarea la bursă, valoarea reţelei de socializare se zbate undeva sub jumătatea sumei declarate înainte de listare. Astfel, MOTTO-ul lui Zuckerberg: „Este gratis şi asa va rămâne” este înlocuit cu „A fost gratis şi fuck off”.