Comenzile date de Traian Băsescu preşedintelui CCR, Augustin Zegrean, privind modul în care se calculează cvorumul de participare la referendum au reprezentat gesturi disperate ale preşedintelui suspendat de a manipula opinia publică. În realitatea, cei doi ştiau foarte bine că nu au dreptate.
Pe 28 iulie 2012 – deci cu o zi înainte de derularea referendumului de demitere a lui Traian Băsescu – BEC (Biroul Electoral Central) emite Hotărârea nr.34/2012 prin care decide (o decizie formală în concordanţă cu legislaţia electorală în vigoare) că pentru referendumul din 29 iulie se aplică prevederile legii 35/2008, legea alegerilor parlamentare. Redăm dispozitivul hotărîrii BEC :
În temeiul art. 25 alin 2 din legea nr. 3/2000,
Biroul Electoral Central hotărăşte
În cazul referendumului naţional pentru demiterea preşedintelui României sunt aplicabile prevederile Titlul I al legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi Senatului şi pentru modificarea şi completarea legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a legii nr. 393/2004 privind statutul aleşilor locali, în măsura în care legea nr. 3/2000 nu dispune altfel.
Ce stabileşte practic această hotărîre a BEC? Exact ceea ce ştia toată lumea, deci inclusiv Traian Băsescu şi preşedintele CCR, Augustin Zegrean şi anume că aplicându-se la referendum procedurile legii alegerilor parlamentare, cvorumul de participare se stabileşte în funcţie de numărul cetăţenilor cu drept de vot înscrişi în listele electorale permanente, iar în aceste liste se trec doar cetăţenii cu domiciliul în interiorul graniţelor ţării.
Propagandă disperată în strada Galaţi
Se ştie, începând de sâmbătă 4 iulie, aproape în fiecare zi, de la sediul său de campanie, Traian Băsescu a lansat următoarea aberaţie: “Dacă aşa se alege preşedintele, cu majoritatea celor înscrişi în listele electorale, înseamnă că aşa se şi destituie. Deci, repet: listele electorale includ listele permanente şi listele speciale. (…) Deci, orice cetăţean român, oriunde s-ar afla, nu dacă are domiciliul în România, dacă are rezidenţă în străinătate, dacă are domiciliul în străinătate, oriunde s-ar afla, un cetăţean român, atunci când este vorba de referendumul pentru destituirea preşedintelui, el merge şi votează. Dacă nu e în secţia lui de votare, unde are domiciliul, îl înscrie pe o listă suplimentară. Deci, aceasta este proba că nici cvorumul, nici modul de vot nu influenţează locul de domiciliu sau de rezidenţă al cetăţeanului român, când este vorba de alegerea sau destituirea preşedintelui”.
Aberaţiei lui Traian Băsescu i-a dat curs Augustin Zegrean, preşedintele CCR, care, ilegal, pe 6 august a adăugat la Hot.CCR nr 3. din 2 august 2012: “În speţă, însă, sunt aplicabile dispoziţiile legale ale art. 2 alin.1 lit.c) din Legea nr.370/2004 privind alegerea preşedintelui şi ale art.17 din Legea nr.3/2000 privind referendumul”. Concret prin această adăugire – care este eventual valabilă doar pentru respingerea unei contestaţii – Zegrean a încercat o şmecherie, şi anume să inducă în opinia publică ideea că la calcularea cvorumului de participare se utilizează excepţiile din legea referendumului (reguli aparte pentru desfăşurarea simultană a unui referendum cu alt tip de alegeri), adică, alegătorii români cu domiciliu şi reşedinţă în străinătate ar intra pe listele electorale permanente şi ar conta la cvorum. Aşa cum am mai scris, „regula” Băsescu + Zegrean se aplică doar în situaţia – imposibillă în cazul de faţă – în care un referendum de demitere al preşedintelui se desfăşoară simultan cu alegerile prezidenţiale.
Cum şi presa favorabilă preşedintelui suspendat a mers tot pe această linie – oare nimeni din redacţiile B1TV, Evz, România Liberă, Adevărul, Gândul şi Hotnews nu a avut curiozitatea să consulte site-ul BEC, unde din 28 iulie găsea Hotrărârea BEC nr.34/2012 – şi aceste medii de informare s-au făcut de râs, la fel ca şi Traian Băsescu şi Augustin Zegrean în ceea ce a susţinut.
Culmea, inclusiv joi seara, după ce deja în două medii de informare a apărut Hotărârea BEC din 28 iulie, Traian Băsescu şi-a menţinut poziţia de mai sus. Îar când, în premieră în ultimele două luni un ziarist l-a contrat pe preşedintele suspendat în ceea ce priveşte modul de calcul al cvormului – ziaristul avea în mână hotărârea BEC – Traian Băsescu a cerut altă întrebare.
Prevederi legislative care se aplică referendumului
Cvorumul de participare la referendumul din 29 iulie a.c.
Art. 5 (2). Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente. (Legea 3/2000 – legea referendumului)
Art. 17. -(1). Operaţiunile pentru desfăşurarea referendumului au loc în circumscripţiile electorale şi la secţiile de votare, organizate potrivit prevederilor Legii nr. 35/2008, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza copiilor de pe listele electorale permanente şi a celorlalte liste electorale prevăzute de lege, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 15 indice 1 din prezenta lege, care se aplică în mod corespunzător. (Legea 3/2000 – legea referendumului)
Art. 26(1). Listele electorale permanente pentru subdiviziunile administrativ-teritoriale de pe teritoriul naţional se întocmesc de către primarul comunei, oraşului sau municipiului ori al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, pe baza datelor şi informaţiilor cuprinse în Registrul electoral şi comunicate primarului de către biroul teritorial al Autorităţii Electorale Permanente care funcţionează la nivelul judeţului pe teritoriul căruia se află localitatea. (Legea 35/2008 – reglementarea alegătorilor care sunt trecuţi pe listele electorale permanente)
Art. 8(2). Cetăţenii români cu drept de vot, cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, îşi exercită dreptul de vot la una dintre secţiile de votare din acea ţară în care îşi au domiciliul sau reşedinţa, în condiţiile prezentului titlu.
(3). Personalul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare îşi exercită dreptul de vot la secţia de votare constituită pe lângă misiunea diplomatică sau oficiul consular la care îşi desfăşoară activitatea. Acesta va fi înscris în lista electorală suplimentară de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare şi va putea vota pe baza paşaportului diplomatic sau a paşaportului de serviciu (Legea 35/2008 – reglementarea modului în care votează românii din diaspora).
(După cum se poate observa, nu există nicio trimitere la Legea 340/2004 – legea alegerilor prezidenţiale – n.a.) Sursa: cotidianul.ro