AcasăEvenimentJaf la drumul mare! Drumul penal Baia Sprie-Bârsana. Contractul cu SC Selina...

Jaf la drumul mare! Drumul penal Baia Sprie-Bârsana. Contractul cu SC Selina a fost reziliat, banii s-au dus, noi am rămas de proști.

spot_img

DISTRIBUIȚI

Reabilitarea drumului județean Baia Sprie – Bârsana a ajuns la punctul din care nu se mai poate continua, cel puțin în condițiile de acum. Comisia de Adjudecare a Disputelor a decis rezilierea contractului între Consiliul Judeţean Maramureş şi firma bihoreană SC Selina, care a câştigat licitaţia cu cântec pentru implementarea proiectului cu care Mircea Man și portocalii din județ ni l-au impus drept ”cea mai mare investiție de infrastructură din istoria județului”.
Comisia de Adjudecare a Disputelor a concluzionat că vinovata principală este Selina, cea care nu a respectat termenele impuse de execuția proiectului. Membri comisiei ne mai spun că toate penalitățile vor fi suportate de Selina. Prinde orbul, scoate-i ochii, cam așa e și chestia asta. Decizia CAD vine ca urmare a unei adrese făcute de către Consiliul Județean condus de Mircea Man în primăvara acestui an. Adresă făcută la presiunea unora dintre consilierii USL, care i-au cerut socoteală președintelui tuturor maramureșenilor portocalii. Am spus ”unora” pentru că au mai fost câțiva care s-au implicat direct în acest eșec de răsunet, fiind alături de Mircea Man în campania de fărădelegi ce a vizat prăduirea banului public și european în cazul de față.
Privită sub alt aspect, decizia CAD favorizează CJ în sensul că se poate rezilia contractul cu plata penalizărilor de către Selina. Numai că finanțarea europeană este compromisă, cele 22 milioane de euro vor trebui suportate de la bugetul de stat, dacă proiectul va continua până la finalizare. Dacă nu, vom rămâne țepuiți încă odată de politicienii noștri de rahat, care n-au fost în stare să reabiliteze un kilometru de drum județean în 22 de ani!

Zamfir Ciceu, noul președinte al CJ Maramureș, rămâne încrezător în vremuri mai bune, cel puțin așa reiese din această declarație: „Va trebui să avem o discuţie la modul cel mai serios cu cei de la Selina. Dacă înţelege să continuie lucrările în conformitate cu prevederile contractuale, cu plata de penalităţi pentru întârziere iar dacă nu, se va ajunge la rezilierea contractului şi se vor plăti penalităţile pentru întârzierea executării lucrărilor”. Noi zicem că e pierdere de vreme, singura soluție fiind trecerea imediat la fapte în vederea recuperării prejudiciului cauzat de acești bandiți sub acoperire politică ce acționează de peste un deceniu în infrastructura rutieră a României.
Pentru a înțelege mai bine cum s-au desfășurat toate hoțiile legate de această investiție, reproducem articolul ”Jaf la drumul mare!”, apărut pe izpenal.ro, o excelentă radiografie a cazului. (Grigore Ciascai)

Jaf la drumul mare
În percepţia publică implicarea lui Mircea Man în sprijinirea firmei Selina se rezumă la contractul de atribuire a reabilitării drumului Baia Sprie-Bârsana (iar ca mici recompense se cunosc concediile lui Man împreună cu patronul Selinei, Beneamin Rus, în Antalya – 2009, Egipt -2010 şi week-endul de la pensiunea Selinei din staţiunea 1 Mai – 2010, cel pentru care Man a făcut o primă vizită la DNA). Dar această percepţie nu e tocmai corectă.

Jelanie pe faţă, sprijin prin spate
Dacă ne luăm după declaraţiile celor doi, referitoare la drumul Baia Sprie – Bârsana, rezultă că Man l-a sprijinit pe Rus să-şi ia o belea pe cap.
“Este vorba despre un proiect subfinanţat” – susţine Mircea Man. La unison cu Beneamin Rus: „Lucrarea e luată la preţ de nimic: 68 de milioane de lei fără TVA pentru 60 de kilometri. Însă noi trebuie să facem şi alte lucrări care nu ţin de proiect şi care nu sunt plătite. M-am săturat. Eu i-am propus preşedintelui Consiliului Judeţean Mircea Man să caute o altă firmă care să preia lucrarea, însă acesta m-a refuzat”. Mai să le plângi de milă celor doi. Numai că lucrurile nu stau nici pe departe aşa de rău cum vor să ne facă să credem cei doi prieteni de… concediu.

După ce a preluat preşedinţia CJ Maramureş, Mircea Man a făcut tot posibilul să vâre bani publici în conturile Selinei. Doar în ultimii doi ani, Selina a primit de la CJ 11 contracte în valoare de 96.000.000 lei (toate valorile contractelor menţionate în material nu conţin TVA)). Dintre acestea, 7 contracte în valoare de 9.260.466 lei au fost atribuite prin negociere directă, pretextul fiind legătura cu drumul Baia Sprie – Bârsana.

Favorizarea Selinei a început chiar de la licitaţia pentru drumul Baia Sprie – Bârsana
Prima licitaţie pentru acest drum a fost anulată de Mircea Man, până când se aranjau ploile pentru Selina, dar nici la reluarea ei nu toate ploile au fost la locul lor.
● Condiţia cifrei de afaceri nu a fost îndeplinită de Selina. Caietul de sarcini prevedea ca „valoarea cifrei de afaceri medii anuale pe ultimii 3 ani (anul 2008, 2007, 2006) să fie de minim 200.000.000 RON. Ofertantul va demonstra ca are acces sau că are disponibile resurse reale pentru a realiza cashflow de execuţie a lucrărilor pentru o perioadă de 6 luni, dar nu mai puţin de 15.000.000 RON […] Garanţia de bună execuţie va fi în cuantum de 10 % din valoarea contractului”.
Condiţia cifrei de afaceri nu a fost îndeplinită., aşa cum arată bilanţurile firmei Selina (am luat în calcul şi 2009, deoarece contractul a fost semnat în februarie 2010).

An     2006    2007    2008    2009
Cifră de afaceri     57.847.397    56.302.064    104.335.410    104.451.320
● Nici în prezent nu ar fi fost constituită integral garanţia de bună execuţie. În privinţa garanţiei de bună execuţie, contractul prevedea o primă tranşă de 0,5%, urmând a fi completată lunar cu câte 0,5%, până la nivelul de 10% din valoarea lucrării. Dar destui consilieri judeţeni susţin că această completare nu a mai avut loc.

Selina întreţine drumul Baia Sprie – Bârsana la preţuri de 2-4 ori mai mari
Începând cu iarna 2010-2011, CJ a alocat sume „speciale” (adică separat de restul drumurilor judeţene şi la tarife mult mai mari) pentru întreţinerea – atât vara cât şi iarna – a drumului Baia Sprie-Bârsana. Această porţiune a fost extrasă din contractul general de întreţinere a drumurilor judeţene, ce au o lungime de 896 km şi dată Selinei (prin negociere directă) la sume de 2-4 ori mai mari faţă de întreţinerile celorlalte drumuri judeţene.
● Raportându-ne la suma cea mai mare alocată de CJ pentru întreţinerea curentă pe timp de iarnă a tuturor drumurilor judeţene (contractul nr. 7469/14.12.2009 pentru sezonul 2009-2010) rezultă că pentru cei 896 de km s-a alocat suma de 6.727.606 lei. Drumul Baia Sprie-Bârsana are 56 km, respectiv 6,25% din total. Adică i s-ar fi cuvenit pentru întreţinere de iarnă o medie de 420.500 lei.
● În 2010-2011 acestui drum i s-a alocat 781.700 (în două tranşe: 559.159 – apropiată de cota ce i s-ar cuveni – şi apoi 222.541), iar pentru iarna 2011 – 2012 suma e de 948.434 lei. Adică drumului Baia Sprie – Bârsana i s-au alocat sume duble faţă de cât s-ar cuveni prin comparaţie cu costurile de întreţinere de la restul drumurilor judeţene.
● Pentru întreţinerea drumurilor judeţene în vara 2010 s-au alocat 4.473.819 lei (contract adjudecat de SC Drumuri şi Poduri Maramureş), adică o medie de 5326 lei/km. Doar pentru întreţinerea drumului Baia Sprie – Bârsana suma a fost de 1.293.906 lei (contract revenit Selinei), ceea ce înseamnă o medie de 23105 lei/km (de patru ori mai mult!)
La tariful practicat la celelalte drumuri judeţene, Selinei i s-ar fi cuvenit pentru întreţinerea de vară 298.255 lei (aproape cu un milion de lei mai puţin decât a primit).
● În mod uzual, întreţinerea unui drum aflat în reabilitare revine executantului lucrării şi e parte integrantă a contractului de reabilitare. Explicaţia: cea mai mare uzură a drumului e determinată chiar de maşinile de mare tonaj ale celui care execută reabilitarea. Dacă în contractul pentru drumul Baia Sprie- Bârsana nu există o astfel de prevedere uzuală, aceasta aduce a favorizare a firmei Selina.

Suplimentări şi acte adiţionale secrete vs. defavorizări
● 1.848.576 RON au fost aprobaţi de CJ pentru lucrări suplimentare „Reabilitare traseu de drum judeţean Baia Sprie – Bârsana” (negociere fără anunţ de participare), prin contractul nr.: 2/28.12.2010. Informaţia nu e de mare notorietate publică. În plenul CJ nu s-a prezentat o justificare convingătoare a acestei suplimentări (scuza etrenelor lucrări ascunse) proiectul fiind votat mai mult prin lobby-ul lui Man, care a apelat la înţelegeri politice.
● Există multe acte adiţionale care nu sunt cunoscute nici măcar de consilierii judeţeni. Consilierii opoziţiei susţin că la contractele cu Selina există acte adiţionale ulterioare semnării contractelor şi care avantajează executantul, dar care nu sunt aduse la cunoştinţa consilierilor judeţeni.
● SC Drumuri şi Poduri Maramureş a fost net defavorizată în raport cu Selina.
Odată cu intrarea pe piaţă Maramureşului a firmei Selina, SC Drumuri şi Poduri Maramureş (societatea Consiliului Judeţean) a pierdut tot mai multe licitaţii în judeţ în favoarea Selina. Deşi nu s-a concretizat intenţia declarată de Mircea Man, privind privatizarea SC Drumuri şi Poduri Maramureş, rezultă că s-a acţionat spre falimentarea societăţii, pentru a fi achiziţionată la sume derizorii de către Selina, aşa cum a circulat informaţia în CJ şi prin media. Trebuie precizat că acelaşi algoritm a fost utilizat când Selina a preluat firma similară din Bihor. De altfel, Mircea Man a susţinut în plenul CJ privatizarea SC Drumuri şi Poduri Maramureş şi în februarie 2009 şi în octombrie 2010, după ce societatea a pierdut în serie licitaţii în faţa Selinei ( pentru ca apoi să lucreze în subantrepriză, dar pe bani mai puţini)

În perioada 2009-2011, SC Drumuri şi Poduri Maramureş a primit de la CJ contracte în valoare de 9.249.851, în timp ce Selina a primit în numai doi ani, doar pentru întreţinere de drumuri,13.675.000 lei (din totalul de 83.661.000 lei, suma aferentă lucrărilor la drumuri).

Erorile de la drumul Baia Sprie – Bârsana, acoperite din bani publici
În şedinţa Consiliului Judeţean Maramureş din 24.10.2011, a fost aprobată majorarea contribuţiei CJ Maramureş la proiectul privind drumul Baia Sprie – Bârsana, cu suma de 6.999 000 lei plus TVA, motivându-se că suma reprezintă „contravaloarea corecţiilor financiare”. Asta nu înseamnă că drumul va costa mai mult, ci că se măreşte contribuţia din bugetul CJ şi scad banii europeni.
Suma este aproape egală cu corecţia financiară de 10% din valoarea proiectului (6.677.397 lei) pe care a aplicat-o Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, după un control efectuat de către Autoritatea de Audit. (Controlul a survenit după ce Inspectoratul de Stat în Construcţii MM a aplicat două amenzi – de 2000 şi respectiv 6000 lei -, pentru lucrări necorespunzătoare). Dacă sumele sunt cam aceleaşi, explicaţiile diferă.
● Oficial se spune că această corecţie ar fi fost generată de neconcordanţe la cerinţele licitaţiei: Selina a avut o cifră de faceri mai mică decât limita cerută în caietul de sarcini. CJ susţine că s-a raportat doar la linia de creditare deschisă de Selina, tocmai în scopul de a dovedi că are cu ce începe lucrarea. Însă dacă Autoritatea de Audit a decis că greşeala aparţine comisiei de licitaţie, membrii acesteia ar trebui să suporte suma retrasă şi nu bugetul public.
● În susţinerea alocării banilor pentru penalizare, Mircea Man a adus şi o altă motivaţie: „Este o soluţie greşită pe care a dat-o proiectantul, iar noi trebuie să o punem în aplicare”. Dacă ar fi aşa, corecţiile ar trebui suportate de către proiectant şi nu de către beneficiar, respectiv bugetul public!
● O altă variantă – neoficială – e legată de verificările pe care Inspectorii Autorităţii de Audit le-au făcut în teren, comparând unele raportări (cota asfaltului, a fundaţiei, a drenurilor pentru canalizare, supraînălţări sau extensii de drum) cu mărturiile unor localnici. Şi că în urma acestui demers au tăiat din proiect vreo 6.000.000 lei, în două etape, în funcţie de cele locurile unde au constatat diferenţe majore. Şi că de fapt aceasta ar fi adevăratul motiv al corecţiei financiare. Chiar dacă ar fi aşa, tot nu se justifică alocarea de bani publici, sumele trebuind să fie suportate de către cel care ar fi executat lucrarea necorespunzător. În cazul de faţă, Selina sau firma care a făcut puţin şi a raportat mult. Dar sunt buni de plată, în solidar, şi cei care u semnat recepţiile pe ochi (căci – nu-i aşa? – banul e ochiul dracului) frumoşi.

Suplimentarea de bani publici s-ar justifica doar prin necesitatea ca lucrarea să continue şi să respecte graficele de execuţie, cu condiţia ca banii să fie recuperaţi ulterior de la cei vinovaţi. Însă nimeni din partea autorităţilor nu a făcut această precizare.

Pe fonduri guvernamentale se fură mai bine
Consilierul judeţean Gheorghe Şimon e sceptic că va fi respectat termenul de finalizare (martie 2012), ceea ce va bloca banii europeni, iar drumul Baia Sprie – Bârsana va trece pe un proiect finanţat de guvern. Cu alte cuvinte, o formulă mai puţin monitorizată decât proiectele cu fonduri europene. Şi chiar s-ar dori această variantă, mult mai bună pentru a se deturna fonduri. Nu întâmplător

Gheorghe Şimon l-a întrebat pe Mircea Man, în plenul CJ, ce vede când se uită în oglindă. La nedumerirea preşedintelui, răspunsul l-a dat tot consilierul PSD: „Un om fără de care Maramureşul ar arăta ca o floare!”.
Mircea Man a afirmat că drumul Baia Sprie – Bârsana va reprezenta cartea sa de vizită. Poate dacă o va comanda la ministerul Elenei Udrea, cu costurile de rigoare. Evident, mărite de „lucrări ascunse”, căci şi banii pentru partid ţin de….„lucrări ascunse”. Motiv pentru care nici nu mai contează că pierdem o finanţare europeană de peste 20 milioane de euro şi vom cheltui aceşti bani tot din bugetul secătuit al patriei. De aceea titlul materialului nu e o exagerare jurnalistică, jaful la drumul mare fiind o tristă realitate.

Sunt suficiente elemente care demonstrează atitudinea exagerat de „binevoitoare” a lui Mircea Man faţă de Selina, drumul Baia Sprie – Bârsana fiind doar pretextul pentru a acorda firmei bihorene lucrări prin negociere directă. Bunăvoinţă care nu se justifică doar prin recompensele turistice amintite. Şi aproape sigur mai există şi altele. Căci nu degeaba primarul de Săcălăşeni, Emilian Pop, a declarat public, spre sfârşitul lunii septembrie, că nu are de gând să înveţe poker pentru a se pune bine cu Mircea Man. (Prietenii ştiu de ce!). Mai ales când e vorba de poker pe banii statului destinaţi buzunarelor private.

P.S. 1
Situaţia contractelor încheiate de CJ Maramureş cu Drumuri şi Poduri Maramureş în perioada 2009-2011

Nr. crt.    Contract nr.    Lucrare    Valoare fără TVA  (RON)
1*    4342/01.02.2011    Refacerea DJ 187 km 19+750, în urma viiturii produse în luna decembrie 2010 de râul Ruscova în localitatea Poienile de sub Munte    87.063
2*    3245/14.06.2010    Întreţinerea curentă pe timp de vară în anul 2010 pe reţeaua de drumuri judeţene    4.473.819
3*    5100/21.08.2009    Repararea suprastructurii drumurilor judeţene distruse sau degradate de ploile torenţiale    3.645.000
4*    5101/21.08.2009    Executarea de indicatoare, marcaje rutiere, treceri de pietoni şi parapeţi pentru siguranţa circulaţiei    1.043.969
TOTAL: 9.249.851

* Negociere fără anunţ de participare.

P.S. 2
Situaţia contractelor Selina Cu CJ Maramureş în perioada 2010-2011 (7 negocieri directe şi 4 licitaţii)

Nr. crt.    Contract nr.    Lucrare    Valoare fără TVA (RON)
1    7469/14.12.2009    Întreţinere curentă pe timp de iarnă a drumurilor judeţene, sezonul 2009-2010    6.727.606
2    893/18.02.2010    Reabilitare traseu de drum judeţean Baia Sprie (DN18)- Cavnic (DJ184) – Ocna Şugatag (DJ109F) – Călineşti (DJ185)- Bârsana (DJ185    68.136.709
3*    2650/06.10.2010    Execuţia lucrărilor privind sediul nou al primăriei, utilităţi Sala de sport, extindere canalizare menajeră în comuna Ocna Şugatag, judeţul Maramureş    4.363.782
4*    5369/ 3.11.2010    Întreţinere curentă pe timp de iarnă a traseului Baia Sprie – Bârsana    559.159
5*    1140/09.03.2011    Întreţinerea curentă pe timp de iarnă 2010-2011 a traseului „Baia Sprie-Cavnic-Budeşti-Ocna Şugatag-Călineşti-Bârsana    222.541
6    7107/28.12.2010    Întreţinerea curentă pe timp de iarnă a drumurilor judeţene, sezonul 2010 – 2011    3.900.000
7*    2/28.12.2010     Lucrări suplimentare „Reabilitare traseu de drum judeţean Baia Sprie – Bârsana”    1.848.576
8    393/20.04.2011    Proiectare, execuţie lucrări şi furnizare produse pentru: Modernizare străzi, înfiinţare Centru After School în localitatea Mara, dotare cămin cultural Deseşti şi achiziţie utilaje pentru intervenţii în situaţii de urgenţă, în comuna Deseşti, jud. Maramureş    7.965.224
9*    2869/01.06.2011    Întreţinerea curentă pe timp de vară în anul 2011 a drumului Baia Sprie – Cavnic – Budeşti – Ocna Şugatag – Călineşti – Bârsana    1.293.906
10*    2615/18.05.2011    Servicii de intervenţie pentru deszăpezire pe drumul judeţean DJ109F ca urmare a ninsorilor căzute în zona Cavnic-Budeşti în perioada 11-16 aprilie 2011    24.068
11*    5722/ 9.11.2011    Întreţinerea curentă pe timp de iarnă 2011-2012 a traseului Baia Sprie-Cavnic-Budeşti-Ocna Şugatag-Călineşti-Bârsana    948.434

* Negociere fără anunţ de participare.

Negociere directă: 9.260.466 lei cca 2.200.000 euro
Licitaţie: 86.729.539 lei 20.170.000 euro
Total: 95.990.005 lei 22.370.000 euro

Sume alocate pentru drumul Baia Sprie – Bârsana (cu suplimentare): 69.985.465 lei (cca. 16,3 mil. euro).
Pentru întreţinere si deszăpeziri: 13.675.714 lei (3.200.000 euro)
Total drum şi întreţineri: 83.661.000 (19.500.000 euro)
Alte lucrări adiacente: 12.329.006 (2.900.000 euro)

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img




TE-AR MAI PUTEA INTERESA