Băsescu nu vrea să promulge noua lege a referendumului, declarată constituțională de CCR, și care prevede un prag de 30% pentru validarea scrutinului.
Băsescu blochează în continuare legea referendumului, trimițând-o la Parlament cu solicitare de reexaminare prin care solicită ca legislativul să reintroducă prag de validare de 50%+1.
”În lipsa unei participări de cel puţin jumătate plus unul din corpul electoral, apreciem că noua variantă de reglementare a cvorumului de participare, aleasă de legiuitor, nu asigură o reprezentativitate suficientă de natură a conferi deciziei adoptate forţa care să reflecte voinţa şi suveranitatea poporului. Considerăm că este oportună reglementarea unei participări de cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente pentru ca referendumul să poată exprima, în mod real şi efectiv, voinţa cetăţenilor, voinţă ce constituie premisa unei manifestări autentic democratice a suveranităţii prin intermediul poporului. Astfel, caracterul democratic al statului vizează participarea cetăţenilor la conducerea treburilor publice şi presupune ca deciziile să fie întemeiate pe voinţa poporului, de aceea democraţia constituţională implică o guvernare realizată de către majoritate, în acord cu voinţa sa. Luând în considerare competența exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii trimisă la promulgare în sensul respingerii acesteia de către Parlament.”, se arată în cererea de reexaminare trimisă de Băsescu la Parlament.
Prin Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului se introduce, sub aspectul condițiilor de validitate a referendumului, un cvorum de participare de cel puţin 30% și un cvorum al voturilor valabil exprimate de cel puţin 25%, ambele raportate la numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente.
Această soluţie legislativă se regăseşte în cazul referendumului privind revizuirea Constituţiei, al referendumului pentru demiterea Preşedintelui României, al referendumului cu privire la probleme de interes naţional şi al referendumului local.
Băsescu mai spune în cererea de reexaminare, că: Păstrarea cvorumului de cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente pentru referendumul de revizuire a Constituţiei este cu atât mai justificat dacă avem în vedere că legea fundamentală a unui stat democrat are ca şi trăsătură definitorie stabilitatea. Aceasta este o cerinţă imanentă a statului de drept. A modifica voinţa puterii constituante originare, neţinând cont de principiile generale, intangibile ale statului român prin utilizarea unor instrumente legale inferioare ca forţă juridică, aduce atingere Art. 1 şi Art. 2 din Constituţie. Art. 2 din Constituţie stabileşte principalele coordonate în care se poate exercita suveranitatea naţională precizând că aceasta se exercită fie direct de către popor, fie indirect, prin organele sale reprezentative.
CCR a decis pe 26 iunie 2013, că legea referendumului care prevede prag de prezență pentru validare de doar 30%, este constituțională, dar că se va aplica doar la un an de zile de la data intrării în vigoare a legii.
Parlamentul României poate da curs solicitării lui Băsescu sau o poate retrimite în aceeași formă, la Cotroceni spre promulgare. Din acel moment, Băsescu are la dispoziție 20 de zile să semneze decretul de promulgare, întrucât nu o mai poate retrimite la Parlament. În schimb, poate să tergiverseze intrarea în vigoare a legii, prin contestarea ei la CCR.