Legislația în vigoare prevede că fiecare unitate administrativ-teritorială este obligată să înființeze, doteze și să pregătească un Serviciu Voluntar pentru Situații de Urgență propriu. În mod similar, în funcție de nivelul riscurilor și de alți factori specifici, operatorii economici trebuie să aibă câte un Serviciu Privat pentru Situații de Urgență.
Situaţia de urgenţă este definită conform O.U.G. nr. 21/2004 ca un eveniment excepţional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare şi intensitate ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale importante, iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate.
Pentru prevenirea, localizarea şi lichidarea acestora, precum şi pentru înlăturarea efectelor negative produse de astfel de evenimente, au fost create serviciile profesioniste, voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă.
În funcţie de amploarea fiecărei situaţii de urgenţă, de dispunerea în spaţiu a forţelor de intervenţie precum şi de capacitatea de răspuns a acestora, intervenția este asigurată de către serviciile voluntare, de cele private sau de serviciile profesioniste pentru situaţii de urgenţă ori câte două tipuri de servicii în cooperare, sau toate cele trei tipuri de servicii în cooperare.
Actele normative în vigoare stipulează că derularea intervenţiei se face gradual. Astfel, un serviciu de urgenţă voluntar sau privat solicită în sprijin intervenţia serviciilor de urgenţă private şi a celor voluntare cu care a încheiat contracte/convenţii de intervenţie sau a serviciilor de urgenţă profesioniste, ori de câte ori amploarea situaţiei de urgenţă depăşeşte capacitatea proprie de răspuns.
Cooperarea S.V.S.U. cu S.P.S.U. şi serviciile profesioniste de intervenţie în situaţii de urgenţă se realizează în baza planurilor de cooperare întocmite pe timp de normalitate. Acestea sunt puse în aplicare în cazul iminenţei producerii ori la apariţia unei situaţii de urgenţă.
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Gheorghe Pop de Băsești” al județului Maramureș are o relație foarte bună de cooperare cu serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă, lucru reflectat mai ales în limitarea efectelor incendiilor în mediul rural, atât la gospodării, cât și în cazul celor de vegetație și fond forestier.