Stimaţi colegi, Doamnelor şi domnilor senatori,
Doresc să semnalez oportunitatea verdictului dat de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), în ceea ce priveşte taxa auto introdusă de Guvernul Emil Boc în februarie 2012, aceasta fiind declarată ilegală, deoarece contravine normelor europene.
Acest lucru înseamnă ca toţi românii care au fost obligaţi să plătească această taxă îşi vor primi banii înapoi, iar între timp Guvernul analizează modalitatea şi durata de efectuare a operaţiunii, în funcţie de restricţiile şi posibilităţile bugetare.
Această boacănă a taxei auto Boc îşi găseşte începuturile în luna aprilie a anului 2008, când a fost introdusă taxa de primă înmatriculare, care era calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte şi care a isterizat o ţară întreagă.
A fost prima măsură disperată a Guvernului Boc prin care spera să aducă venituri la buget, dar care a avut un rezultat negativ. Asta deoarece, românii au plecat să-şi înmatriculeze maşinile în Bulgaria, fapt ce a creat numeroase probleme în ţară, mai ales în cazul evenimentelor rutiere cu astfel de maşini înmatriculate la vecinii de la sud de Dunăre. Situaţia fost complet scăpată de sub control, ba mai mult, UE a atras atenţia în câteva rânduri că România are o problemă în ceea ce priveşte această taxă.
În ianuarie 2012, Guvernul Boc a venit cu o nouă taxa auto, înlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop să facă taxa pe poluare conformă cu Articolul 110 din TFUE (Tratatul privind funcţionarea UE). Astfel, legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a introdus taxa de poluare, ce trebuia plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi, cât şi pentru cele second-hand, care sunt înmatriculate pentru prima data în Romania, indiferent dacă autovehiculul era produs în țară sau în străinătate.
De la 15 martie 2013, Guvernul Ponta a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formulă de calcul a condus la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 și Euro 3, şi o scădere cuprinsă între 60% si 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 și non-euro, pe principiul că maşinile vechi au o durată scurtă de funcţionare, deci vor polua pentru un interval mai mic.
Timbrul de mediu se plăteşte o singură dată la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul maşinilor noi, cât şi al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.
Trebuie să atrag atenţia asupra faptului că, cel mai probabil, Statul nu va restitui, însă, în mod automat banii achitaţi cu titlu de taxă de poluare, restituirea taxei de poluare se va putea face cel mai probabil pe calea instanţei de judecată. Astfel că cei păgubiţi se pot adresa instanţelor de judecată pentru a-şi recupera banii. Cu alte cuvinte, românii sunt acum nevoiţi să plătească pentru incompetenţa Guvernului Boc.
La fel cum românii trebuie acum să plătească împrumutul de 20 de miliarde de euro pe care l-a luat acelaşi Guvern Boc de la Fondul Monetar Internaţional, pentru că nu a fost în stare să vină cu alte măsuri pentru a combate criza economică.
Aşadar, Guvernul Ponta încă repară boacănele Guvernului Boc! Este trist că trebuie să reparăm ce au stricat alţii, dar sperăm că aceste lucruri vor fi durabile şi avantajoase pentru noi toţi, românii!
Vă mulţumesc!
Senator PSD, Liviu Marian Pop