Proiectul “Incluziunea Socială a Copiilor prin Acces la Educaţie” este finanţat prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European 2009-2014, Mecanismul Financiar Norvegian 2009-2014 şi operatorul de Program Fondul Român de Dezvoltare Socială pentru Programul RO10 – „Copii şi tineri aflaţi în situaţii de risc şi iniţiative locale şi regionale pentru reducerea inegalităţilor naţionale şi pentru promovarea incluziunii sociale”.
Promotorul este Serviciul Public Asistenţă Socială, care are ca parteneri Şcoala Gimnazială ”Nicolae Bălcescu” Baia Mare, Colegiul Naţional ”Mihai Eminescu” Baia Mare şi Fundaţia Hope and Homes for Children România. Durata de implementare a proiectului este de 16 luni, începând cu 23 ianuarie 2015.
Programul de educaţie timpurie reprezintă o soluţie de urgenţă pentru eliminarea decalajelor dintre copiii romi şi neromi
Silvia Pop, directorul Şcolii “Nicolae Bălcescu” Baia Mare a arătat că unul dintre factorii care duce la abandonul şcolar timpuriu îl reprezintă nefrecventarea grădiniţei. “Aceasta este una dintre pricipalele probleme care afectează participarea şcolară a populaţiei rome, determinând abandonul încă din clasa I şi, mai recent, chiar din clasa pregătitoare. Statisticile arată că, anual, un procent de 30% dintre elevii de etnie romă, cu vârste cuprinse între 6 şi 14 ani abandonează şcoala. Proiectul abordează şi propune modele educaţionale de sprijin, destinate unui număr de 25 copii romi, de nivel preşcolar cu vârste între 3 şi 6 ani şi 40 de elevi cu vârste cuprinse între 6 şi 10 ani, proveniţi din comunitatea Ferneziu, aflaţi în situaţie de risc de părăsire timpurie a şcolii. Programul de educaţie timpurie trebuie înţeles ca o soluţie de urgenţă pentru eliminarea decalajelor dintre copiii romi şi neromi care se înscriu în clasa pregătitoare sau clasa I, în ceea ce priveşte pregătirea preşcolară şi cunoştinţele/ abilităţile (cu precădere sociale), achiziţionate până la accederea în şcoală. Activităţile vor fi coordonate de către patru cadre didactice (doi învăţători şi două educatoare), alături de un facilitator de şcoală, adică o persoană de etnie romă din comunitatea Ferneziu”, a declarat Silvia Pop, directorul Şcolii Gimnaziale “Nicolae Bălcescu”.
La nivelul Şcolii Gimnaziale “Nicolae Bălcescu” Baia Mare a luat fiinţă centrul de educaţie „Şanse egale”
În sprijinul acestui demers, la nivelul Şcolii Gimnaziale “Nicolae Bălcescu” Baia Mare a luat fiinţă centrul de educaţie „Şanse egale”. “Activităţile principale care se vor desfăşura în centru sunt: supravegherea şi îndrumarea în efectuarea temelor, recuperarea şi remedierea elevilor cu dificultăţi de învăţare, activităţi de cunoaştere, intercunoaştere, dezvoltare personală, activităţi tematice/ de tip recreativ, activităţi de dezvoltare de deprinderi si abilităti sociale, sustinere/ orientare vocaţională pentru Programele Şcoală după Şcoală şi educaţie timpurie. Toate aceste programe se vor desfăşura în continuarea programului şcolar şi preşcolar obligatoriu, de aceea copiii şi elevii vor beneficia de masa de pranz, care va fi servită în sistem catering”, a mai arătat directorul Şcolii “Nicolae Bălcescu”; Silvia Pop.