Posesorii de carduri de debit platesc diferite taxe si comisioane, in functie de banca de la care au cardul. Acestea se aplica pentru emiterea cardului, pentru administrarea anuala, dar si pentru retragerea de numerar de la bancomate si pentru interogarea soldului.
Comisioanele percepute de bancile din Romania sunt la un nivel foarte ridicat in raport cu celelalte state membre UE, noteaza Consiliul Concurentei intr-un raport pe 2014 privind evolutia concurentei in sectoare cheie.
In cazul cardurilor de debit in lei utilizate in tara noastra, bancile aplica diferite comisioane si taxe. Astfel, pentru emiterea cardului taxa este de 10-15 lei, dar la majoritatea bancilor acest serviciu este gratuit.
De asemenea, unele institutii de credit percep o taxa pentru administrarea anuala a cardului cuprinsa intre 10 si 20 lei, iar in unele cazuri aceasta poate ajunge chiar si la 100 de lei.
In ceea ce priveste comisioanele aplicate pentru retragerea de numerar, acestea sunt exprimate ca procent din suma retrasa, valoare fixa sau ca procent la care se adauga o suma fixa. In principiu, comisioanele variaza intre 0,25 si 2,5% si intre 0,2 si 7 lei. La acestea se adauga si tarifele practicate pentru interogarea sodului.
Si contestarea in mod nejustificat a unei tranzactii efectuata cu cardul de debit se taxeaza, comisionul fiind de 35 de lei.
Ce comisioane percep bancile la cardurile de debit?
Persoanele fizice care vor sa isi faca la BCR un card de debit Maestro, Maestro Instant, Visa Electron si Visa Clasic vor trebui sa suporte mai multe taxe si comisioane.
In primul rand, persoanele fizice vor plati 10 lei pentru emiterea oricaruia dintre cardurile mentionate anterior si inca 10 lei daca vor dori un card suplimentar, se mentioneaza pe pagina de internet a BCR. Aceeasi sursa informeaza ca administrarea lunara este zero.
In cazul in care cardul de debit este pierdut, furat, demagnetizat sau posesorul si-a schimbat numele, acesta va trebuie sa achite 20 lei pentru emiterea unui nou card.
Pe langa aceste taxe, posesorii cardurilor de debit Maestro, Maestro Instant, Visa Electron si Visa Clasic au de platit si o serie de comisioane atunci cand vor sa scoata bani de pe acestea.
Astfel, la retragerea de numerar de la bancomatul bancii se aplica un comision de 0,25% din suma retrasa, minimum 0,5 lei. In cazul retragerilor de numerar de la ghiseele BCR comisionul este de 0,5% din suma retrasa, minimum 8 lei. In schimb, pentru retragerile de numerar de la ATM-urile/POS-urile altor banci comisionul este mai mare de 1%+6 lei.
Daca utilizatorii cardurilor doresc sa afle cati bani mai au pe card, atunci ei vor achita 0,2 lei – interogare sold la ATM BCR sau 2,5 lei – interogare sold la ATM-urile altor banci.
In plus, cei care solicita la bancomatul BCR o lista cu ultimele 10 tranzactii efectuate cu cardul de debit achita o taxa de un leu.
Mai mult decat atat, daca posesorul contesta in mod nejustificat o tranzactie efectuata cu cardul, atunci va trebui sa plateasca 30 lei pentru acest lucru.
BRD
Conform informatiilor afisate de BRD pe site-ul sau, banca nu percepe comisioane pentru emiterea si reinnoirea cardurilor de debit Maestro, Visa Electron, Visa Standard si Mastercard Standard. In schimb taxeaza administrarea cardurilor cu urmatoarele comisioane:
- 14 lei/an/card – Maestro, Visa Electron;
- 20 lei/an/card – Mastercard Standard, Visa Standard.
De asemenea, pentru inlocuirea cardurilor Maestro si Visa Electron BRD percepe un comision de 14 lei, iar pentru cardurile Mastercard Standard si Visa Standard 20 lei.
In ceea ce priveste comisioanele percepute de BRD la retragerile de numerar cu cardurile de debit Maestro, Visa Electron, Visa Standard si Mastercard Standard, acestea sunt 0,20%, minimum 0,90 lei la bancomatele BRD si de 1%+5 lei la ATM-urile altor banci.
Pentru retragerile de numerar de la ghiseele BRD se aplica un comision de 0,50% din suma retrasa, minimum 5 lei, iar de la ghiseele altor banci se percepe un tarif de 1%+4 lei.
Posesorii cardurilor mentionate care solicita la bancomat lista ultimelor zece operatiuni efectuate trebuie sa plateasca 0,50 euro (echivalent in lei).
In situatia in care vor sa schimbe codul PIN, utilizatorii cardurilor BRD vor plati 2 lei la ATM-urile bancii.
Raiffeisen Bank
Persoanele fizice care doresc un card de debit Mastercard de la Raiffesein Bank trebuie sa plateasca 15 lei pentru emiterea acestuia si o taxa anuala de 20 lei pentru administrarea cardului, se mentioneaza pe site-ul institutiei de credit. In schimb, pentru inlocuirea cardului la expirare Raiffeisen Bank nu percepe nicio taxa.
Spre deosebire, emiterea si inlocuirea cardurilor de debit Maestro si Visa Electron este gratuita, dar administrarea lor costa 10 lei/anual.
Cei care vor sa afle cati bani au pe cardurile de debit trebuie sa plateasca 0,3 lei la bancomatele Raiffeisen Bank si 2 lei la ATM-urile altor banci.
Posesorii de carduri de debit de la Raiffeisen Bank care vor sa retraga bani de la ghisee sau bancomate vor plati urmatoarele comisioane:
- 0,2%, minimum 0,2 lei la ATM-uri Raiffeisen Bank;
- 0,5%, minimum 5 lei la ghiseele Raiffeisen Bank;
- 1%+3 lei la ATM-urile si ghiseele altor banci.
Mai mult decat atat, banca percepe pentru depunerea initiala minima in cont pentru cardul Mastercard o taxa de 35 de lei, in timp ce pentru cardurile Maestro si Visa Electron tariful este mai mic, de 5 lei.
Comisionul pentru generarea unui nou cod PIN si pentru blocarea cardului este zero.
Bancpost
Emiterea unui card de debit Mastercard Standard costa 3 lei la Bancpost, se mentioneaza pe site-ul bancii. Daca posesorii pierd cardul sau acesta este furat, deteriorat, distrus, demagnetizat, ei vor trebui sa plateasca inca 3 lei pentru emiterea unuia nou.
In schimb, reinnoirea cardului ca urmare a expirarii termenului de valabilitate, administrarea lunara a cardului si reemiterea codului PIN sunt gratuite. Totusi, schimbarea PIN-ului la bancomatul Bancpost costa 0,50 lei/operatiune.
In ceea ce priveste retragerile de numerar de la ATM-urile Bancpost efectuate cu cardul de debit Mastercard Standard, acestea se taxeaza cu 0,25%, minimum 0,50 lei. Aceeasi tranzactie efectuata insa la bancomatele sau ghiseele altor banci costa 0,50%+2,5 lei.
Cei care solicita un mini-extras de cont trebuie sa plateasca un leu, iar daca doresc sa verifice situatia soldului atunci trebuie sa suporte un comision de 0,50 lei/operatiune.
Nu in ultimul rand, Bancpost percepe comisioane si pentru recuperarea cardului capturat de alte banci, care variaza intre 2,5 si 15 lei/card.
CEC Bank
La CEC Bank, emiterea cardurilor de debit Visa Electron sau Mastercard Standard este gratuita pentru primul tip de card atasat pe cont, dar la al doilea tip de card atasat pe cont se percepe o taxa de 10 lei. Reinnoirea cardurilor la expirarea este gratuita.
Cei care vor sa afle cati bani au pe card platesc 0,30 lei la ATM-urile bancii. Daca operatiunea este efectuata la bancomatele altor banci comisionul este de 1,50 lei pentru posesorii de carduri Visa Electron, in timp ce pentru cei care au carduri Mastercard Standard serviciul nu este disponibil.
Totodata, pentru emiterea unui mini raport despre tranzactiile efectuate cu celor doua carduri de debit costul este de 0,50 de lei la ATM-urile din reteaua CEC Bank. Acelasi comision se aplica si pentru schimbarea codului PIN la bancomatele bancii si pentru reemiterea codului PIN.
In acelasi timp, clientii bancii care au carduri de debit Visa Electron si Mastercard Standard platesc un comision de 0,10% daca retrag numerar de la ATM-urile bancii si de 0,20% daca retragerea se efectueaza la ghisee.
In schimb, daca ei opteaza pentru bancomatele/ghiseele altor institutii de credit, atunci comisionul de retragere este de 0,5%+3,5 lei.
Banca Transilvania
Pentru cardurile de debit Visa Electron si Mastercard Mondo de la Banca Transilvania, emiterea, reemiterea la scadenta si administrarea anuala sunt gratuite. Totusi, reemiterea codului PIN costa 15 lei, iar reemiterea codului de activare este taxata cu 4,9 lei.
De asemenea, persoanele fizice care au carduri de debit Visa Electron nu platesc comision la retragerea de numerar de la bancomatele bancii, ci doar de la ghiseele BT de 0,10%. In schimb, daca retrag bani de la ATM-urile/ghiseele altor institutii de credit, atunci ei vor plati o taxa de 0,50%+2,5 lei.
In ceea ce priveste cardurile de debit Mastercard Mondo comisioanele sunt mai mari. De exemplu, retragerea numerarului de la ATM-urile/ghiseele BT se taxeaza cu 0,10% si cu0,50%+3,5 lei pentru aceeasi operatiune efectuata la ATM-urile/ghiseele altor banci.
Pentru ambele tipuri de carduri, interogarea soldului costa 0,3 lei, daca este efectuata la bancomatele BT si 2 lei la bancomatele altor institutii de credit.
Totodata, pentru solutionarea nefavorabila/fara obiect a unui refuz de plata comisionul este de 9 lei/tranzactie contestata, maximum 50 lei/caz.
UniCredit Tiriac Bank
UniCredit Tiriac Bank aplica un comision anual de administrare de 72 lei la cardul de debit Visa Electron si de 100 lei la Visa Classic, se arata pe pagina sa de internet. Inlocuirea cardurilor pierdute, furate, deteriorate, distruse sau demagnetizate clientii bancii este taxata cu 20 de lei.
De asemenea, daca posesorii de carduri vor dori sa blocheze definitiv un card, atunci vor trebui sa scoata din buzunar 10 euro. Spre deosebire, blocarea temporara a cardului care este gratuita.
La retragerile de numerar de la bancomatele proprii efectuate cu cardurile de debit Visa Electron si Classic banca aplica un comision de 0,2%, minimum 0,5 lei. Pentru aceeasi operatiune efectuata la ATM-urile altor banci comisionul este de 1%+2,5 lei, minimum 5 lei. Pentru retragerea de numerar de la ghiseele altor banci, tariful este de 2,5%+7 lei.
In ceea ce priveste interogarea soldului, aceasta se taxeaza cu 0,3 lei la bancomatele UniCredit Tiriac Bank, in timp ce eliberarea mini-extrasului de cont este gratuita.
Banca mai percepe pentru refuzurile de plata nejustificata un comision de 3 lei la cardurile Visa Electron si de 12 lei la cele Visa Classic.
Alte precizări
Concret, din 3 martie, bancile trebuie sa afiseze pe ecranul bancomatelor toate informatiile legate de costurile fiecarei operatiuni efectuate, adica eliberare de numerar, transfer intre conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat in mod expres de client prin intermediul ATM, inainte de momentul efectuarii acestuia.
In plus, clientul bancii are posibilitatea, daca tranzactia nu ii este oferita in mod gratuit, sa renunte la efectuarea acesteia, prin apasarea unui buton de anulare a respectivei operatiuni.
In ceea ce priveste modul de prezentare a informatiilor, acestea trebuie indicate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit.
De asemenea, recentele reglementari dispun ca pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le accepta la plata la ATM-uri proprii, costurile operatiunilor se afiseaza in procent pentru fiecare operatiune de plata si, dupa caz, se afiseaza si suma minima de plata.
Mai mult decat atat, pentru cardurile de debit sau de credit emise de alti prestatori de servicii de plata decat cei carora le apartin ATM-urile, se afiseaza urmatoarea avertizare:„Atentie! — Tranzactia dumneavoastra va fi comisionata conform conditiilor din contractul incheiat cu emitentul cardului”.
Ordinul ANPC nr. nr. 505/2014 mai stabileste ca in cazul in care cardul se blocheaza sau este retinut in bancomat, bancile sunt obligate sa informeze clientii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la urmatoarele aspecte:
- modalitatea in care consumatorul poate reintra in posesia cardului blocat/retinut, precum si pasii pe care trebuie sa ii urmeze;
- indicarea numarului de telefon pe care consumatorul trebuie sa il apeleze in cazul in care cardul a fost blocat/retinut, precum si intervalul orar in care consumatorul poate efectua acest apel.(avocatnet.ro)