În anul 2008, Consiliul Local Borșa a încheiat un contract de construire și montaj a Instalației Telegondola Debraiabilă de opt locuri cu stație intermediară și dezvoltare domeniu schiabil, cu finanțare de la Guvernul României, prin Ministerul Dezvoltării și Turismului, prin programul Schi în România, cu o valoare totală de 13.159.631 euro cu TVA inclus, cu SC Dunărea SA București.
Lucrările au început în 2008 și au continuat până în 2011, când SC Dunărea SA le-a oprit pe motivul lipsei de finanțare.
În urma controalelor efectuate de Curtea de Conturi a României în septembrie 2012, ANAF, în mai 2013, a Corpului de Control a Primului Ministru în ianuarie 2014 și din nou a Curții de Conturi î octombrie 2014, la care se adaugă expertizele contabile și cantitativ-valorice comandate de Consiliul Local Borșa, a rezultat faptul că SC Dunărea SA a încasat 90% din sumele contractate, însă a efectuat lucrări în proporție de doar 70%. Primarul orașului Borșa, Ion Sorin Timiș, susține că a solicitat de mai multe ori către Dunărea SA continuarea lucrărilor în baza contractului semnat în anul 2008, însă societatea în cauză a refuzat în mod repetat și de fiecare dată a solicitat alte plăți, menționând că de fapt a efectuat lucrări cu valori mai mari decât plățile efectuate.
Având în vedere faptul că SC Dunărea SA nu mai dorește să continue lucrările, iar firma producătoare a instalației de transport pe cablu Doppelmayr din Austria nu mai vrea, în condițiile date, să furnizeze restul de echipament electromecanic către societatea românească, Consiliul Local Borșa a decis rezilierea contractul încheiat între Consiliul Local Borșa și Dunărea SA, precum și continuarea lucrărilor cu un alt constructor. Problema este faptul că rezilierea contractului se poate realiza efectiv doar prin instanță, procedură care durează foarte mult.
SC Dunărea SA este în prezent în procedură de insolvență și nu are capacitatea financiară de a continua lucrările. Din actele de control amintite mai sus mai sus rezultă că Consiliul Local Borșa, prin SC Turism Schi Perla Transilvaniei SRL (societatea care administrează investiția), a achitat necuvenit către SC Dunărea SA lucrări și echipamente electromecanice în sumă de 5.482.676,08 lei, la care se adaugă penalități de 862.421,86 lei, total 6.345.097,94 lei, fără TVA.
În interpelarea adresată lui Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, deputatul maramureșean Nuțu Fonta (UNPR) a spus:
”Reprezentanții Primăriei Borșa vă mai informează că în urma discuțiilor avute cu producătorul instalației de transport pe cablu Dopelmayr din Austria, precum și a adresei trimise de aceasta către Guvernul României, componentele instalației montate până în prezent vor trebui demontate și recondiționate în Austria, fapt ce va impune costuri suplimentare, în cazul în care nu se finalizează investiția în cel mult 18 luni, începând cu luna septembrie 2014. Cum deja au trecut aproape opt luni de la acest termen, situația devine presantă cu fiecare zi care trece.
Precizez stimate domnule ministru că investiția începută în 2008 este imperios necesară pentru dezvoltarea economică a orașului, realizarea acesteia fiind în măsură să genereze noi locuri de muncă și o dezvoltare turistică a orașului conformă cu adevăratul său potențial.
Administrația locală borșeană propune ca soluție de urgentare a diferendelor generate de rezilierea contractului mai sus menționat identificarea unei soluții juridice de preluare de către Guvernul României a litigiului și degrevarea Consiliului Local Borșa de efectele contractului respectiv, astfel putându-se încheia un nou contract cu an alt constructor, precum și finalizarea investiției în cel mai scurt timp, la fel cum s-a procedat și in situația contractului C.N.A.D.N.R. – Shapir Structures pentru reabilitarea DN 18.
Având în vedere argumentele prezentate, vă rog respectuos domnule ministru să analizați solicitarea Primăriei Orașului Borșa și să dispuneți măsurile potrivite pentru rezolvarea litigiului respectiv”.
Grigore Ciascai