Anul 2014 afost un an cu complexe evoluţii la nivel politic şi social, eforturile depuse în vederea asigurării climatului de ordine şi siguranţă publică necesar societăţii noastre fiind remarcate. Astfel considerăm că instituţia noastră şi-a întărit rolul şi poziţia avută în societate.
Apariţia unor noi moduri de organizare a unor manifestări a impus adaptarea permanentă a tehnicilor, tacticilor şi procedeelor structurilor Jandarmeriei Române. Promovarea dialogului, dezvoltarea relaţiilor şi îmbunătăţirea activităţilor de consiliere a organizatorilor, mediatizarea intensă pe toate căile a drepturilor şi obligaţiilor participanţilor la manifestări, coroborat cu acţiunea fermă şi profesionistă atunci când situaţia a impus, a dus la obţinerea unor rezultate remarcabile în menţinerea climatului de normalitate la nivelul judeţului. Atragerea tineretului în acţiuni comune de promovare a sportului şi turismului precum şi participarea jandarmilor la acţiuni umanitare şi prezenţa activă a jandarmilor în viaţa socială a comunităţilor dar şi a comunităţii în viaţa jandarmilor, a dus la întărirea rolului şi poziţiei în societate, la creşterea imaginii instituţiei.
Putem afirma în ceea ce ne priveşte, că obiectivele avute în vedere pentru această perioadă au fost atinse, valorificând efortul depus de resursa umană. Cu toate dificultăţile şi provocările la care am fost supuşi în perioada analizată putem afirma că prin creşterea rolului şi calităţii implicării personalului, am creat premizele menţinerii în limite normale a situaţiei operative la nivelul judeţului, totodată fiind create şi premizele unei evoluţii pozitive în plan structural şi profesional pe termen scurt şi mediu.
Anul2014 areprezentat pentru Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Maramureş o perioadă de tranziţie şi adaptare acţional – instituţională determinată atât de schimbările survenite la nivelul echipei manageriale cât mai ales de dinamica fenomenelor social – politice, concomitent cu eficientizarea activităţilor şi misiunilor destinate creşterii gradului de siguranţă al cetăţenilor.
Asigurarea şi restabilirea ordinii publice
Priorităţile care au stat la baza executării misiunilor specifice au fost întrebuinţarea judicioasă a structurilor de ordine publică şi creşterea capabilităţilor de intervenţie a structurilor specializate la evenimentele semnalate, atât prin SNUAU 112 cât şi prin alte mijloace.
În perioada evaluată, activitatea desfăşurată de către structurile de ordine publică ale inspectoratului s-a materializat în executarea a 6.654 misiuni specifice cu un efective total de 25.566 jandarmi.
Pentru asigurarea unui climat de normalitate cu ocazia desfăşurării unor manifestări şi adunări cu public numeros, în perioada de referinţă au fost executate 436 misiuni de asigurare a ordinii publice, ceea ce a reprezentat o creştere cu 31,32% faţă de perioada similară din 2013.
Cele mai reprezentative misiuni de asigurare a ordinii publice au fost executate cu ocazia alegerilor membrilor din România pentru Parlamentul European, cele două tururi pentru alegerea Preşedintelui României, competiţiile internaţionale susţinute de H.C. Municipal Baia Mare în grupele Ligii Campionilor Europeni la handbal feminin şi manifestările cultural artistice de mare amploare.
Asigurarea unei reacţii imediate şi oportune în situaţii deosebite a constituit o prioritate a structurilor de ordine publică din cadrul inspectoratului, în acest sens fiind executate 290 acţiuni de restabilire a ordinii publice, constând în 80 de intervenţii pentru aplanarea unor conflicte, 178 intervenţii la alte solicitări şi 32 intervenţii de salvare-evacuare a unor persoane care au suferit accidente ori s-au aflat în dificultate în zonele montane.
Pe timpul executării acestor misiuni au fost constatate 30 fapte de natură penală săvârşite de 30 făptuitori, aplicate 298 sancţiuni contravenţionale din care 113 avertismente scrise şi 185 amenzi.
Participarea la menţinerea ordinii publice.
Inspectoratul a participat, pe segmentul de menţinere a ordinii şi siguranţei publice la executarea a 3.683 misiuni de menţinere a ordinii publice cu un total de 12.825 jandarmi.
Pe timpul executării misiunilor de menţinere a ordinii publice au fost constatate 377 fapte de natură penală săvârşite de 410 făptuitori, identificaţi 3 urmăriţi naţional, aplicate 3.824 sancţiuni contravenţionale din care 2.223 amenzi .
Pentru creşterea siguranţei în zona instituţiilor de învăţământ preuniversitar, au fost desfăşurate 73 de acţiuni în colaborare cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Maramureş, cu un efectiv de 454 jandarmi.
Posturile de jandarmi montane au executat independent 1.035 misiuni specifice de menţinere a ordinii publice însumând 1.733 patrule independente în staţiunile montane Borşa, Mogoşa – Şuior, Izvoare, Cavnic şi Valea Vaserului (începând cu 15.09.2014), cu un total de 3.478 jandarmi, desfăşurând activităţi de informare şi îndrumare a turiştilor, de prevenire a producerii accidentelor pe traseele turistice adiacente şi în zona locurilor de agrement, dar şi 32 acţiuni de salvare ocazie cu care au fost evacuate/salvate 25 de persoane care au suferit accidente ori s-au aflat în dificultate în zonele montane.
Având în vedere potenţialul turistic ridicat al staţiunilor montane din zona de responsabilitate precum şi interesul manifestat de mediul de afaceri pentru investirea în acest sector, creşterea eficacităţii structurilor specializate în mediul montan a reprezentat şi reprezintă o prioritate a comenzii inspectoratului.
1.2. Protecţia instituţională, supravegherea şi ordinea publică în zona obiectivelor din competenţă
Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Maramureş, asigură paza şi protecţia unui număr de 18 obiective. Inspectoratul a avut încheiate în cursul anului precedent, contracte de prestări servicii de pază şi protecţie pentru transporturi de produse cu caracter special constând în materii explozive, armament şi muniţii letale cu 4 societăţi comerciale.
În perioada de referinţă s-a asigurat paza şi protecţia a 64 transporturi de produse cu caracter special cu 128 jandarmi, 59 transporturi de bunuri şi valori cu 118 jandarmi şi s-a participat la asigurarea protecţiei a 468 transporturi de corespondenţă clasificată cu o medie de 4 jandarmi zilnic, în cooperare cu compartimentul de specialitate din cadrul Direcţiei Judeţene de Informaţii Maramureş.
Structurile specializate de pază şi protecţie instituţională au aplicat 122 sancţiuni contravenţionale.
1.3. Prevenirea şi combaterea faptelor antisociale
În această perioadă, în conformitate cu prevederile C.p.p., personalul inspectoratului şi-a adus contribuţia la prevenirea şi combaterea infracţionalităţii în zona de competenţă, prin constatarea şi întocmirea actelor de constatare pentru 56 fapte de natură penală săvârşite de 62 făptuitori, asigurând predarea către organele competente a unui număr de 47 dosare. În acelaşi timp, se remarcă creşterea numărului de constatări ale faptelor de natură penală în cadrul misiunilor de menţinere a ordinii publice în sistem integrat, unde, în perioada analizată, personalul inspectoratului a participat la constatarea unui număr de 363 fapte de natură penală săvârşite de 387 făptuitori. Ca urmare a activităţilor specifice executate de către structurile operative, au fost reţinute şi predate organelor competente, 4 persoane date în urmărire naţională.
La nivelul inspectoratului s-au primit spre executare un număr de 781 mandate de aducere de pe raza a 14 localităţi, executate de 821 jandarmi. Toate mandatele de aducere au fost executate conform prevederilor legale, inspectoratul neînregistrând sancţiuni judiciare pentru neexecutare (amendă).
În ceea ce priveşte activităţile preventiv – educative acestea s-au desfăşurat sub coordonarea Prefecturii Maramureş prin participarea la un număr de 203 activităţi preventiv – educative şi de informare, în instituţiile de învăţământ preuniversitar, cu ocazia desfăşurării unor competiţii sportive sau în cooperare cu organele administraţiei publice locale, ocazie cu care au fost abordate teme privind violenţa şi cauzele care generează comportamente violente în rândul tinerilor, prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi jocurilor sportive.
1.4. Monitorizarea misiunilor şi a evenimentelor
În perioada supusă evaluării, efortul principal a fost direcţionat în vederea gestionării eficiente a situaţiilor apărute în zona de responsabilitate, implementării platformelor informatice noi apărute şi asigurarea unui schimb oportun şi eficient de date şi informaţii atât cu personalul propriu aflat în dispozitivele permanente sau temporare cât şi cu celelalte structuri cu atribuţii în domeniul ordinii şi siguranţei publice.
Permanent s-a realizat centralizarea şi analizarea datelor şi informaţiilor primite cu referire la evoluţia situaţiei operative din zona de competenţă, estimându-se influenţa acestora asupra capacităţii operaţionale a unităţii, pe timpul îndeplinirii misiunilor şi sarcinilor încredinţate.
Monitorizarea misiunilor se face în dinamica executării acestora, atât prin utilizarea aplicaţiilor on line, cât şi prin folosirea mijloacelor de comunicaţii existente, oportun şi în timp real, fapt care a condus la creşterea gradului de operativitate a efectivelor angrenate în misiuni.
1.5. Cooperarea interinstituţională
Între inspectorat şi structurile sistemului de apărare, ordine publică şi securitate naţională, alte instituţii şi autorităţi ale administraţiei publice locale, reprezentanţi ai societăţii civile sunt dezvoltate relaţii de cooperare/colaborare/acţiune/intervenţie, pe probleme de specialitate, conform actelor normative în vigoare, pe domenii de interes public clar determinate şi în limitele legii. Colaborarea cu aceste structuri presupune atât schimbul de informaţii, precum şi susţinerea în executarea unor activităţi specifice în comun.
În baza Planului de cooperare încheiat cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Gheorghe Pop de Băseşti” al Judeţului Maramureş, inspectoratul a participat la un exerciţiu tactic şi la 14 intervenţii pentru limitarea situaţiilor de urgenţă produse la nivelul judeţului. De asemenea, în baza documentelor de cooperare pe linia prevenirii faptelor de anticorupţie, au fost desfăşurate un număr de 9 activităţi de instruire cu personalul unităţii.
1.6. Resurse umane
Recrutarea şi selecţionarea candidaţilor, pentru instituţiile de învăţământ ale Ministerului Afacerilor Interne a fost şi este o activitate importantă la nivelul unităţilor M.A.I. în ceea ce priveşte asigurarea personalului necesar conform dinamicii de personal. Activitatea de recrutare şi selecţionare a candidaţilor, pentru instituţiile de învăţământ ale Ministerului Afacerilor Interne desfăşurată în anul 2014 aavut ca rezultat creşterea numărului de candidaţi admişi la instituţiile de învăţământ faţă de anul trecut cu 50%.
1.7. Imaginea publică
În anul 2014, în perioada supusă evaluării, au fost emise 268 de buletine de presă, a fost organizată o conferinţă de presă şi 15 briefinguri la care au participat reprezentanţii mass-media locală, printre problemele prezentate fiind: activitatea jandarmilor maramureşeni pe linia executării misiunilor specifice în anul 2014, sărbătorirea Zilei Armei, obiective ale Jandarmeriei Maramureş pentru perioada următoare, predarea-primirea comenzii unităţii, înaintări în grad ale cadrelor unităţii, măsuri de ordine publică pe timpul competiţiilor sportive, a manifestărilor artistice, culturale şi religioase organizate la nivelul judeţului nostru, dintre care amintim câteva: Sărbătoarea Castanelor; Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, aniversarea Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil, ocrotitorii Jandarmeriei Române precum şi activităţi desfăşurate pe timpul campaniilor derulate la nivelul Jandarmeriei Române, sau la nivel local de către Jandarmeria Maramureş (Campanii: „Jandarmeria pe înţelesul tuturor!”, „Tabere în siguranţă alături de jandarmii maramureşeni!”, „Jandarmeria montană pentru un mediu sigur!” etc.).
În perioada de referinţă activitatea de logistică a vizat creşterea gradului de asigurare a suportului logistic necesar îndeplinirii misiunilor, implementarea sistemelor informatice integrate în scopul eficientizării folosirii resurselor instituţionale şi planificarea, organizarea şi executarea achiziţiilor de bunuri, servicii şi lucrări în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi în limita fondurilor alocate.
Pe linie tehnică, s-au desfăşurat activităţi ce au vizat creşterea gradului de înzestrare cu tehnică auto prin introducerea în dotare a unui autoturism marca DACIA DUSTER, preluarea dela Poliţia de Frontieră, a două autospeciale de ordine publică marca NISSAN PATHFINDER şi a unui cvadriciclu ATV, marca POLARIS, redistribuit dela Centrul de Pregătire Sinaia.
Pe linia asigurării cu tehnică şi materiale de resortul A.G.Ch, în anul 2014 activităţile au vizat creşterea capacităţii de protecţie şi intervenţie şi asigurarea cu armament, tehnică şi materiale a structurilor. Pentru aceasta au fost achiziţionate şi repartizate conform normelor, mijloace şi aparatură pentru determinarea şi probarea faptelor infracţionale, mijloace de protecţie individuală şi mijloace specifice de ordine publică. I.J.J. Maramureş administrează 2 poligoane omologate, care asigură executarea şedinţelor de pregătire, atât pentru structurile proprii, cât şi pentru alte structuri M.A.I., conform ordinelor în vigoare.
Pe linie de Programe, norme logistice, în anul 2014 activitatea s-a concentrat pe completarea dotării cu mijloace specifice a structurilor, asigurarea hrănirii, echipării personalului şi asigurarea sanitar veterinară a animalelor de serviciu. În acest sens, în limita fondurilor alocate, au fost asigurate materialele specifice pentru completarea dotării structurilor operative, au fost întocmite documentele pentru acordarea drepturilor de echipare ale personalului, a fost asigurată conform normelor hrănirea animalelor de serviciu, executarea acţiunilor profilactice, tratamentelor şi prevenirea îmbolnăvirilor.
1.9. Comunicaţii şi tehnologia informaţiei
Pe linia tehnologiei informaţiei s-a avut în vedere menţinerea în stare de funcţionare şi repararea sistemelor de calcul şi a perifericelor aferente acestora, eficientizarea sistemului informaţional şi utilizarea acestuia pentru debirocratizarea activităţii la nivelul inspectoratului. În cursul anului au fost instalate echipamente voce-date la noile sedii ale Postului Montan Borşa, respectiv Valea Vaserului.
2. Principalele direcţii pentru creşterea performanţei în anul 2015.
Creşterea performanţei activităţilor operative şi de suport precum şi a capacităţii instituţionale sunt direcţiile pe care inspectoratul va acţiona în anul 2015. Stabilirea obiectivelor şi activităţilor specifice va urmări menţinerea unui standard ridicat al serviciului, continuarea reformei şi îmbunătăţirii metodelor şi procedurilor utilizate, dar şi implicarea activă a personalului, nivelurilor ierarhice şi cetăţenilor în acest proces.
2.1. Creşterea performanţei activităţilor operative
Pe direcţia creşterii performanţei activităţilor operative o atenţie deosebită va fi acordată îndeplinirii obiectivelor de creştere a eficienţei şi eficacităţii misiunilor, activităţii de cercetare-documentare şi monitorizării misiunilor şi evenimentelor.
2.2. Creşterea performanţei activităţilor de suport
Pe direcţia creşterii performanţei activităţilor de suport sunt avute în vedere eficientizarea activităţii de resurse umane, protecţia documentelor clasificate, controlul managerial intern şi a asigurării logistice.
1.3. Creşterea performanţei capacităţii instituţionale
Pe direcţia creşterii performanţei capacităţii instituţionale sunt prioritare reevaluarea şi îmbunătăţirea pregătirii personalului având în vedere şi necesitatea creşterii calităţii documentelor operative şi de suport.