Dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice este acordat in baza unui examen ce include o proba teoretica si o proba practica, potrivit legii. In acest sens, cei care vor sa obtina permisul auto trebuie sa urmeze cursuri de pregatire teoretica si practica in cadrul unei scoli de soferi. Regulile examenului auto vor fi modificate, astfel ca persoanele care vor sustine probele de la inceputul lunii viitoare vor trebui sa respecte prevederi noi.
Persoanele care vor sa capete dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice din Romania trebuie sa sustina examenul pentru obtinerea permisului auto, care consta intr-o proba teoretica si una practica.
„Dreptul de a conduce un autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai pe drumurile publice il are numai persoana care poseda permis de conducere valabil, corespunzator categoriei din care face parte vehiculul respectiv, sau dovada inlocuitoare a acestuia cu drept de circulatie”, prevede Codul rutier. Insa inainte de a putea sustine efectiv examenul auto, candidatii trebuie sa fie evaluati psihologic si medical si sa urmeze, in cadrul unei scoli de soferi, cursuri de pregatire teoretica si practica.
In momentul de fata, sustinerea examenului se poate face in termen de un an de la absolvirea cursurilor, iar cei care pica proba practica trebuie sa treaca din nou de proba teoretica. Totusi, aceasta regula va fi schimbata incepand din 5 octombrie, dupa cum reiese din Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 97/2015, care va modifica procedura de examinare stabilita prin Ordinul MAI nr. 268/2010.
Concret, de la acea data, persoanele care vor trece cu succes de proba teoretica vor putea sustine proba practica de mai multe ori, in cazul in care o pica, in perioada de valabilitate a cursurilor absolvite. In acest sens, candidatii vor fi nevoiti sa achite taxa de examinare si sa faca cel putin inca sase ore suplimentare de pregatire practica.
„Calificativul «admis» la proba teoretica permite sustinerea probei practice in perioada de valabilitate a cursului de pregatire teoretica si practica (…). Candidatii declarati «respins» la proba practica pot fi programati pentru sustinerea unei noi probe dupa o perioada de cel putin 15 zile, cu achitarea taxei de examinare si prezentarea dovezii care atesta efectuarea a cel putin sase ore suplimentare de pregatire practica intr-o scoala de conducatori auto autorizata”, dispune actul normativ publicat in Monitorul Oficial la inceputul acestei luni.
In acelasi timp, candidatii care nu se vor prezenta la proba practica vor putea sa ceara o noua programare oricand in perioada de valabilitate a cursului de pregatire. Daca trece un an de la absovirea cursului, sustinerea examenului auto este conditionata de efectuarea unui nou curs de pregatire.
In alta ordine de idei, cei care vor pica proba teoretica dupa data de 5 octombrie vor putea sa sustina o noua examinare dupa cel putin 15 zile de la respingere, cu achitarea taxei aferente.
Important! Potrivit noilor prevederi, vor putea sa sustina proba practica de mai multe ori doar candidatii care promoveaza proba teoretica incepand cu data de 5 octombrie. Asta inseamna, mai exact, ca persoanele care sustin si promoveaza proba teoretica inainte de 5 octombrie trebuie sa o sustina din nou daca pica proba practica.
Ce trebuie sa contina dosarul de examinare
La momentul verificarii dosarului de examinare si la sustinerea probelor, candidatii trebuie sa aiba varsta minima necesara (18 ani), sa fie apti din punct de vedere medical si sa dovedeasca pregatirea teoretica si practica in cadrul unei scoli de soferi.
Dosarul de examinare trebuie sa includa, conform Ordinului MAI nr. 268/2010, urmatoarele documente:
- o cerere-tip semnata de candidat, in care se consemneaza si declaratia pe propria raspundere a acestuia din care sa rezulte, in principiu, ca locuieste in mod obisnuit in Romania sau ca revine periodic la o adresa din tara;
- fisa de scolarizare emisa de scoala de soferi in cadrul careia candidatul a absolvit cursurile de pregatire teoretica si practica, in care se consemneaza si avizul medical „apt pentru conducerea autovehiculelor din grupa…”, corespunzator categoriei pentru care se solicita examinarea;
- certificatul de cazier judiciar eliberat de politie;
- copia actului de identitate;
- dovada de plata a taxelor si tarifelor aferente obtinerii permisului de conducere.
„Examinarea se efectueaza dupa indeplinirea formalitatilor necesare, la sediul serviciului public comunitar competent, constand in: verificarea dosarului de examen, preluarea imaginii faciale si inregistrarea in aplicatia informatica de examinare”, scrie in ordinul de ministru.
Proba teoretica si proba practica sunt sustinute succesiv, in cadrul serviciului public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din raza domiciliului/resedintei candidatului, in zile diferite.
Sustinerea probei teoretice
In cazul probei teoretice, este folosita o aplicatie informatica la care accesul este permis in baza unui bon de ordine cu un cod de bare. Acesta este inmanat candidatilor la intrarea in sala de examen.
Proba se sustine in limba romana, insa cetatenii care apartin minoritatilor nationale pot cere sustinerea in limba materna. „In cazul strainilor, al cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, altele decat Romania, al cetatenilor statelor membre ale Spatiului Economic European si al cetatenilor Confederatiei Elvetiene, proba teoretica se poate sustine, la cerere, in limbile engleza, franceza sau germana”, prevede Ordinul MAI nr. 268/2010.
Testul are un numar diferentiat de intrebari particularizate pentru fiecare categorie. Numarul de raspunsuri corecte necesare si timpul de solutionare difera, de asemenea, in functie de categorie. De exemplu, pentru categoria B (autoturisme), testul are 26 de intrebari, dureaza maximum 30 de minute si candidatul are nevoie de minimum 22 de raspunsuri corecte. Pentru categoria A (motociclete), testul are 20 de intrebari, dureaza maximum 20 de minute si candidatul are nevoie de minimum 17 raspunsuri corecte.
In principal, testele cuprind notiuni generale referitoare la dispozitiile legale in materie de circulatie rutiera, sofer, drum, ceilalti participanti la trafic, precautiile de luat la parasirea vehiculului si elementele de siguranta ale vehiculului.
„Testul este generat de sistemul informatic (…), fiecare intrebare prezentand trei variante de raspuns. Intrebarile pot avea unul, doua sau trei raspunsuri corecte. Candidatul poate raspunde la fiecare intrebare afisata in ordinea aparitiei acestora sau poate amana raspunsurile, revenind ulterior asupra lor. Examenul intrerupt datorita unor defectiuni tehnice se reia de indata ce au fost inlaturate cauzele acestora. Evaluarea raspunsurilor se aduce la cunostinta candidatului in mod direct, prin afisarea in timp real pe ecranul de examinare a rezultatului general si a calificativului final. Pe ecran este afisat si contorul de timp”, este punctat in document.
Atentie! Persoanele admise la proba teoretica se programeaza apoi pentru sustinerea probei practice in limita locurilor disponibile si in ordinea solicitarii.
Sustinerea probei practice
In ceea ce priveste proba practica, aceasta poate fi sustinuta atat in localitate, cat si in afara acesteia, in timpul zilei sau dupa lasarea serii. Prin intermediul traseului se urmareste parcurgerea acestuia in conditii diferite de trafic.
„In cazul aparitiei unei defectiuni tehnice, desfasurarea probei practice se intrerupe, examinatorul consemnand la rubrica «Mentiuni» din anexa la testul de examen ora si punctajul de penalizare acumulat de candidat pe timpul conducerii autovehiculului care s-a defectat. Proba practica se reia odata cu inlocuirea autovehiculului, examenul continuandu-se pana la indeplinirea cerintelor probei pentru categoria/subcategoria respectiva”, este mentionat in Ordinul MAI nr. 268/2010. Totodata, este adaugat ca intreruperea probei se mai poate face daca apar conditii meteo nefavorabile.
Localitatea in care este sustinuta proba practica trebuie sa permita parcurgerea unor trasee pe diferite categorii de drumuri, care sa includa intersectii si jonctiuni, intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel cu calea ferata, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, zone circulate intens cu cel putin doua benzi pe sens, piete aglomerate, zone cu siruri de masini parcate. Pe deasupra, circulatia trebuie sa fie reglementata prin semafoare, indicatoare si/sau marcaje rutiere.
Traseele sunt stabilite de politie si sunt, de obicei, altele decat cele pe care candidatii le-au folosit la scoala de soferi. Acestea trebuie sa permita examinatorului sa aprecieze deprinderile si aptitudinile necesare pentru conducerea in siguranta a unui autovehicul.
Atentie! In functie de categorie, proba practica poate fi sustinuta pe traseu (autoturismele, de exemplu), in poligon (mopedele) sau in ambele (motocicletele).
In cazul candidatilor pentru permisul de categoria B, la proba practica sunt supuse testarii, printre altele:
- pregatirea si controlul autovehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei (controlarea anvelopelor, reglarea scaunelor si a oglinzilor, eliberarea franei de ajutor etc.);
- manevrele speciale care trebuie testate in legatura cu siguranta circulatiei (mers inapoi, intoarcere, parcare etc.);
- comportamentul in trafic (abordarea curbelor, plecarea de pe loc, circularea pe drumuri in rampa/panta, schimbarea directiei, depasirea altor vehicule etc.).
Important! Examinatorii sunt obligati ca, in timpul probei practice, sa explice clardesfasurarea probei si sa comunice din timp traseul de parcurs. De asemenea, acestianu trebuie sa indice candidatilor efectuarea unor manevre prin care s-ar incalca regulile de circulatie sau semnalizarea rutiera. (avocatnet.ro)