Preţurile practicate de marile magazine pentru produsele ce fac parte din coşul zilnic al populaţiei vor fi afişate pe un site ce va fi lansat de Consiliul Concurenţei. „Clienţii vor putea afla unde găsesc mai ieftin produsele de care sunt interesaţi”, a afirmat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
Monitorul Preţurilor, site-ul care va afişa preţurile practicate de principalii retaileri pentru produsele care fac parte din coşul zilnic al populaţiei, va fi lansat la sfârşitul acestui an de către Consiliul Concurenţei, potrivit anunţului făcut de preşedintele instituţiei. „Vrem să creăm, preferabil cu cooperarea retailerilor, o platformă on-line, care va reprezenta un instrument de monitorizare a preţurilor, prin intermediul căreia clienţii vor putea afla unde găsesc mai ieftin produsele de care sunt interesaţi. În acest fel, se va crea o presiune concurenţială asupra magazinelor pentru a oferi preţuri din ce în ce mai bune”, a afirmat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Chiriţoiu apreciază că Monitorul Preţurilor va fi funcţional până la sfârşitul acestui an, în ciuda faptului că proiectul a fost întâmpinat în primă fază cu reticenţă de către reprezentanţii marilor magazine. „În cele din urmă, după mai multe întâlniri şi discuţii cu reprezentanţii fiecărui lanţ de magazine, aceştia au fost de acord cu realizarea proiectului. Transparenţa proiectului, faptul că se vor găsi într-un singur loc preţurile de la mai multe magazine şi pot fi comparate, nu trezeşte entuziasm la nivelul tuturor. În ciuda acestui fapt, se pare că aceasta este tendinţa în toată lumea, nu numai la noi, şi ca urmare, un asemenea instrument va apărea, indiferent dacă retailerilor le place sau nu”, a subliniat Bogdan Chiriţoiu.
Proiectul va fi coordonat de Consiliul Concurenţei în parteneriat cu Guvernul prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) şi în colaborare cu Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii şi Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor. Potrivit ANPC, un proiect similar a fost realizat de Guvernul Greciei, prin Ministerul Comerţului, şi a avut rezultat, după trei luni de la implementare, o scădere a preţurilor cu 7%.
De la 1 iunie, taxa pe valoare adăugată (TVA) a fost redusă la 9% pentru toate produsele alimentare, băuturile nealcoolice şi serviciile de alimentaţie publică, iar Consiliul Concurenţei a început o acţiune de monitorizare a preţurilor înainte şi după aplicarea acestei măsuri. Autoritatea a anunţat că urmăreşte preţurile a 18 produse din aproximativ 600 de magazine din comerţul tradiţional şi nouă retaileri. Procesul de monitorizare va continua şi în luna septembrie.
”Potrivit analizei făcute în lunile mai şi iunie, am observat că, în cazul comerţului modern, aproape întreaga reducere de TVA s-a transmis în preţurile alimentelor, acestea înregistrând o scădere de 12%. Acest fapt demonstrează că există o concurenţă puternică între marile lanţuri de magazine”, a mai declarat preşedintele Consiliului Concurenţei.