Într-o atmosferă ca de Super Bowl, mai potrivită cu un meci de fotbal al Naţionalei decât cu o competiţie muzicală, cu „suporteri” înarmaţi ca nişte adevăraţi patrioţi cu steguleţe şi baloane, a avut loc finala naţională a Eurovision 2016.
Până la urmă, democraţia şi-a dovedit eficienţa şi în acest concurs. Deşi alegerea câştigătorului a fost făcută exclusiv prin televot, iată că publicul a fost foarte bine orientat, alegând cu adevărat cea mai bună piesă din concurs, balada rock „Moment of Silence”, pe text şi muzică de Ovidiu Anton.
Chiar dacă Mihai Trăistariu visase că va câştiga Eurovisionul la Stockholm, nici scheleţeii electrici din corpul de balet, nici implantul de păr nu l-au propulsat pe primul loc în finala naţională, deşi toată lumea îl considera un favorit atât de sigur, că te mirai de ce s-au mai înscris în cursă toţi ceilalţi concurenţi.
Cântecul de luptă al lui Ovidiu Anton a cucerit inimile publicului, iar discursul său de la final, în care a apăsat pe tema demnităţii naţionale („ Nu suntem oi, nu suntem o turmă. Noi suntem lupi, noi suntem daci!”) a ridicat sala sporturilor din Baia Mare în picioare.
Chiar dacă a cântat în engleză şi textul lui nu conţinea faimoasele cuvinte dacice „mânz”, „viezure”, „varză”, mesajul său a fost pe placul urmaşilor dacilor liberi. De acum încolo şi cuvântul „Eurovision” poate intra liniştit în vocabularul „dacilor” de azi. Lăsând gluma la o parte, piesa a fost cu adevărat foarte bună, deşi nu se ştie ce s-ar fi întâmplat dacă ar fi vorbit despre daci şi înainte de finală.
Melodia a fost puternic susţinută şi de „dacul” Zoli Toth. „În seara asta toată suflarea din România care simte rock trebuie să voteze cu Ovidiu”, a declarat acesta în Sala Sporturilor din Baia Mare. De altfel, înaintea finalei, toţi rockerii care contează i-au trimis artistului mesaje de susţinere, printre ei numărându-se şi Dan Bittman, care a spus: „Ovidiu, câştigă pentru mine Eurovisionul!”
Ovidiu Anton a mai povestit că el ştie foarte bine ce înseamnă să fii înfrânt, pentru că aceasta a fost cea de-a cincea participare la concursul Eurovision, iar acum l-a câştigat pentru prima dată.
Publicul care a votat piesa lui Ovidiu Anton cu 6.585 de puncte merită toate felicitările, dar trebuie să îi recunoaştem şi juriului de specialişti meritele sale. „Juraţii” au fost un soi de lideri de opinie care, spunând în seara semifinalei că aceasta este de departe cea mai bună piesă din concurs, au dat cu siguranţă publicului o direcţie clară.
„Vreau să dedic acest premiu celor care au pus laţul pe cultura română”, a declamat câştigătorul aflat într-o luptă permanentă cu politicienii care, prin ineficienţa lor, au scos de atâtea ori oamenii în stradă, locul de unde a şi pornit această piesă. Intr-un fel se poate spune că strada a dictat nu doar guvernul tehnocrat ci şi câştigătorul Eurovisionului.
Ovidiu Anton a declarat pentru România liberă: „Duşmanii artiştilor din România sunt cei care promovează tabloidul, subcultura şi kitschul. La noi, din păcate, cultura a rămas un fenomen de nişă. Avem nevoie de cultură ca să evoluăm, să ajungem din urmă ţările care ne-au luat-o înainte exact din acest motiv, pentru că poporul a fost ţinut cu premeditare în ignoranţă pentru a fi mai uşor de condus. Artistul trebuie să coboare în stradă dacă este nevoie. Artistul trebuie să simtă. Putem să simţim iubirea, putem să simţim dezamăgirea, orice se întâmplă în jurul nostru trebuie să exprimăm prin muzică. Putem foarte bine compune din imaginaţie, dar, din păcate, această piesă a pornit din realitate.”
Pe locul doi la Eurovision 2016 s-a clasat formaţia Vanotek, care fusese „salvată” în semifinală de votul publicului. Ţinând cont de indicaţiile juriului, Vanotek şi-a modificat în bine piesa, renunţînd la refrenul instrumental în favoarea vocilor.
Pe locul trei a fost Florena, o superbitate de fată de 16 ani, care a dat clasă multor cântăreţi cu state vechi.
Băieţii visători de la Dream Walkers, favoriţii fetelor din Baia Mare, au ieşit pe locul patru, în timp ce Mihai Trăistariu, care chiar se visa în „Paradisio”-ul Eurovisionului, a ieşit pe un dezamăgitor loc 5. Soprana Irina Baianţ şi Doru Todoruţ au încheiat plutonul.
Show-urile prezentate de „juraţi” au fost excelente. Zoli Toth a făcut deliciul publicului, cântând la instrumente care de care mai ecologice, inclusiv la o tobă făcută din carton şi la una ce părea un cazan upgradat la stadiul de instrument de percuţie. Horia Moculescu cu Randi şi Uddi au dat o nouă viaţă piesei ce l-a făcut cântăreţ pe Gheorghe Dinică, „Vagabondul vieţii mele”.
Special guest stars au fost artiștii moroşeni, cântăreţi sau „dănţăuşi”.
Premianţi pot fi socotiţi şi spectatorii din Baia Mare, care au creat o nebunie de atmosferă, făcând uitate ediţiile Eurovisionului din anii trecuți în care plictisul şi somnolenţa au fost la ele acasă.
Un show pe cinste şi un „electorat” care a ştiut foarte bine să-i aleagă pe cei mai buni artişti.
Gabriela Lupu