După ce în 14 februarie, pe întreg mapamondul, tinerii au serbat cu inimioare, flori şi ciocolată ziua Sfântului Valentin, tinerii români se pregătesc pentru varianta autohtonă. Pe 24 februarie, în România se sărbătoreşte Dragobetele, sărbătoarea dragostei adevărate încă din era precreştină.
”Cred că Dragobetele nostru este ceva mai bătrân decât Valentinul dar nu contează pentru că amândoi, de fapt, aduc un omagiu dragostei, de fapt iubirii adevărate. Ceea ce nu se înţelege de Valentine’s Day s-a dus într-o extremă nedorită pentru unii, că pentru alţii nu este nedorită, este faptul că s-a făcut din această sărbătoare una comercială şi oarecum nu mai sărbătoreşte de fapt dragostea cea adevărată, pentru că Sfântul Valentin a ajuns să fie patronul iubirii, pentru că propovăduia căsătoria între doi tineri, căsătoria creştină”, a explicat Janeta Ciocan, muzeograf la Muzeul Judeţean de Entografie şi Artă Populară Maramureş.
Potrivit muzeografului, data la care se sărbătoreşte Dragobetele nu este deloc întâmplătoare.
”Sigur că Dragobetele nostru, fiind ceva mai bătrân, nu se referă la căsătoria creştină dar se referă şi el la adevărata dragoste şi care presupune o unire pentru totdeauna. Nu întâmplător el a fost ales să-l sărbătorim în această perioadă, pentru că în această perioadă păsările îşi fac perechile, îşi aleg perechile ori noi ştim că în peste 90% din cazuri, la păsări perechea este pe viaţă. În cazul în care una din păsări moare, cealaltă nu-şi mai alege altă pereche”, a mai adăugat Janeta Ciocan.
Legat de Dragobete circulă şi numeroase legende, cea mai cunoscută dintre ele fiind legată chiar de Maica Domnului.
“Cea mai spectaculoasă legendă vizavi de Dragobete care este o rămăşiţă, o urmă a culturii dacice, a omului arhaic dacic este următoarea: Dragobetele a reuşit să sucească până şi minţile Maicii Domnului. Maica Domnului s-a supărat când și-a venit în fire şi l-a transformat în nimic altceva decât într-o buruiană. Această buruiană se numeşte până astăzi, năvalnic şi este chiar numele Dragobetelui. Este o legendă din Sud-vestul României dar a circulat în tot spaţiul românesc ca legendă şi dovedeşte că Dragobetele este precreştin. A fost preluat şi este, probabil, chiar momentul luptei între cele două culte: sacrul dinainte, precreştin, şi sacrul creştin, deci când se luptă ceea ce am păstrat în sacralitate şi cu ceea ce vine în sacralitatea creştină peste fondul nostru arhaic dacic”, a declarat Ilie Gherheş, şef secţie Muzeul de Etnografie şi Artă Populară Maramureş.
Ana Pop