Robo-jurnaliști, telefoane mobile inteligente care se pot plia și pot funcționa sub apă, evoluția „războiului” dintre creatorii de conținut online și programele pentru blocarea reclamelor pe site-uri sau direcția spre care se îndreaptă social-media reprezintă doar o parte dintre domeniile ale căror tendințe pentru anul 2016 sunt analizate de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului (Reuters Institute for the Study of Journalism) în cadrul analizei „Journalism, Media and Technology Predictions 2016”.
O echipă extinsă de cercetători din cadrul Institutului Reuters, alături de colaboratori, au analizat evoluția domeniului digital înregistrată în 26 de țări.
„Cunoaștem cu certitudine faptul că aceleași tendințe tehnologice au implicații diferite de la țară la țară. Digital News Project are drept obiectiv o mai bună înțelegere a acestor diferențe”, a declarat directorul de cercetare din cadrul Institutului Reuters, dr. Rasmus Kleis Nielsen.
În ceea ce privește tendințele anului 2016 în domeniul dispozitivelor și accesoriilor mobile, fie că este vorba de smartphone-uri, wearables sau de smartwatch-uri, această tehnologie a devenit, din ce în ce mai mult, principalul instrument pentru accesarea conținutului în format digital dar și o veritabilă „telecomandă” pentru viața de zi cu zi.
Vânzările de telefoane inteligente, Android, iOS sau Windows le depășesc pe cele de PC-uri cu un raport de 5:1 și va ajunge la 10:1 în viitorul apropiat. Un telefon Android entry-level are în prezent un preț mediu de 35 de dolari, iar evoluția prețurilor este descrescătoare, astfel încât, conform proiecțiilor, până în 2020 aproximativ 80% din populația planetei va folosi smartphone-uri. În cursul anului trecut am putut vedea cum numeroși refugiați sirieni sau afgani își foloseau telefoanele mobile, nu doar pentru a păstra legătura cu familia, ci și pentru a se informa și a-și plănui drumul prin Europa, spre destinația aleasă, în cunoștință de cauză.
‘Telefoanele și bateriile externe sunt mai importante pentru călătoria noastră decât orice altceva, chiar și decât mâncarea”, mărturisea unul dintre imigranți.
Tehnologia telefoanelor inteligente cu touchscreen are doar 8 ani dar în fiecare dintre acești ani a evoluat constant, devenind mai performantă, mai ieftină și cu o plajă din ce în ce mai extinsă de aplicații. Un studiu recent ajungea la concluzia că, în total, britanicii se uită la telefonul mobil de peste 1 miliard de ori pe zi, iar 60% dintre britanici își consultă telefonul la cel mult 15 minute după ce s-au dat jos din pat, în fiecare dimineață.
Dar iată cele 6 direcții spre care va evolua tehnologia dispozitivelor inteligente mobile în cursul anului 2016, conform Proiectului Digital News.
1. A venit timpul pentru un upgrade pentru că telefoanele inteligente vor fi din ce în ce mai ieftine, vor oferi rezoluții mai bune, capabilități de conectare mai rapidă și chiar compatibilități VR. Iată câteva dintre tehnologiile care se vor impune în acest an pe piața extraordinar de dinamică a dispozitivelor mobile:
3D Touch — În 2015 Apple a făcut posibilă o nouă serie de interacțiuni cu ecranul dispozitivului mobil, folosind senzori de presiune pentru a permite „apucarea” sau „aruncarea” ferestrelor deschise pe ecran, pentru un acces mai rapid la informația dorită. Companiile rivale cu Apple pe piața dispozitivelor mobile urmează să lanseze telefoane care dispun de senzori de presiune în cursul acestui an.
Telefoanele mobile care pot fi împăturite sau rulate — După mai mulți ani de proiectare și testare, Samsung va lansa un telefon dintr-un material plastic flexibil, capabil să se deschidă ca o carte, oferindu-i utilizatorului accesul la un ecran extins.
Telefoanele rezistente la apă — Există deja numeroase zvonuri în domeniu cu privire la calitățile subacvatice ale viitorului iPhone 7 — un telefon care te poate însoți în vacanță, în timp ce faci scuba sau rafting și pe care vei putea să-l folosești liniștit în timp ce te relaxezi în cadă, fără grijă că ai putea să-l scapi în apă.
Reîncărcarea wireless — Acest tip de reîncărcare a bateriei a devenit deja un standard tehnologic pentru cele mai performante telefoane Samsung, iar până la sfârșitul acestui an se va extinde și la alți producători și va ajunge să echipeze și modele mai ieftine, din gama de mijloc a performanței.
Tableta revine — Vânzările de tablete au scăzut în cursul anului trecut, dar aceste dispozitive s-au maturizat și sunt gata să revină în prim-plan cu o nouă generație de tablete 2 in 1, excelente atât pentru muncă cât și pentru distracție, în special în condițiile în care din ce în ce mai mulți angajatori și angajați au nevoie de mobilitate pentru că locul de muncă nu mai este un birou fix, într-o companie sau instituție.
Viteza transferului de date — Accesul la internet pe dispozitivele mobile va deveni din ce în ce mai rapid, pe măsură ce tehnologia 4G devine tot mai accesibilă și apar și noi standarde de conectivitate LTE-advanced și WiFi. Servicii precum Voice over LTE (VoLTE), ce au apărut în 2015, vor fi perfecționate și vor deveni din ce în ce mai accesibile din punct de vedere al costurilor.
2. Asistenții virtuali și Zero UI:
Până în prezent doar o minoritate dintre utilizatorii de dispozitive mobile inteligente (20%) foloseau aplicații de asistență personală precum Siri, Cortana, Duer (Baidu) sau Google Now, însă acest lucru este pe cale să se schimbe, conform Institutului Reuters.
Facebook pătrunde pe piață cu M — un instrument ce va îmbunătăți experiența utilizatorilor aplicației de mesagerie Messenger. Facebook M se află în perioada de testare beta și a fost conceput pentru a ușura, spre exemplu, găsirea unui restaurant într-o anumită zonă, cumpărăturile direct de pe dispozitivul mobil, accesul la știri și informații, dar și realizarea unor sarcini mai complexe, Facebook dorind ca instrumentul M, dotat cu inteligență artificială (AI) să se poată perfecționa și personaliza singur, învățând din interacțiunile directe cu fiecare utilizator în parte. De altfel, AI-ul pare să fie noul front deschis în războiul dintre companii precum Apple, Microsoft, Facebook sau Google.
O altă direcție de evoluție a dispozitivelor mobile este Zero UI sau aplicațiile ce pot fi accesate direct verbal, fără nevoia de a atinge un ecran.
3. Metodele de alertă/notificare și conținut pentru Glanceable UI:
Una dintre principalele provocări la care trebuie să răspundă tehnologia mobilă este cum să reușească să atragă atenția utilizatorilor. Doar o mică parte dintre utilizatorii de dispozitive mobile accesează în mod direct și regulat aplicațiile de știri sau site-urile cu format adecvat pentru telefoanele mobile și tablete. Aici intervine rolul metodelor de alertă și al notificărilor prin care creatorii de conținut media online pot acționa direct asupra utilizatorilor. În 2016 publicații precum New York Times vor experimenta folosirea unor alerte personalizate, în funcție de o serie de variabile preselectate de utilizatori, variabile ce pot include o anumită perioadă din zi, limba sau interesul deja manifestat pentru articole din anumite domenii, precum și urmărirea postărilor autorilor favoriți.
„Există deja o generație care nu citește nimic mai lung decât o simplă notificare… așa că avem și jurnaliști care scriu doar notificări. Cei care creează titluri și notificări reprezintă noua generație de succes de creatori de știri”, conform lui Otto Toth de la publicația The Huffington Post.
Notificările reprezintă atât o provocare, cât și o oportunitate pentru media. Acest format ultra-laconic îngreunează monetizarea conținutului dar, în cele din urmă, va avea o importanță uriașă pentru instituțiile media, fidelizându-i pe consumatorii de știri și informații.
4. Smartwatch și wearables:
Piața ceasurilor inteligente, care constituie interfețe de comunicare cu dispozitivele mobile, se va extinde mult în cursul acestui an prin introducerea a numeroase modele pentru toate nișele de piață, de la cele mai exclusiviste și performante, până la cele mai ieftine care acoperă doar unele funcții de bază. Vânzările de Apple watch din primul an de la lansare au fost modeste dar încurajatoare, mai ales în condițiile în care există studii care confirmă faptul că mulți potențiali consumatori așteaptă ca această tehnologie să ajungă la maturitate înainte de a-și cumpăra un smartwatch. Un sondaj recent indică faptul că 25% dintre utilizatorii de iOS au în vedere să-și cumpere și un smartwatch în cursul acestui an.
5. Plățile mobile și dezvoltarea conceptului de M-Commerce:
În anul 2015 doar aproximativ 1,6% din totalul vânzărilor retail din SUA au fost realizate pe telefoane inteligente (eMarketer). Numărul celor care își vor face cumpărăturile direct de pe telefon sau tabletă va crește însă, fiind impulsionat de beneficiile de viteză și securitate oferite de aplicații de portofel digital precum Apple Pay sau Android Pay. Pentru creatorii de conținut media această tendință va ușura fidelizarea consumatorilor și vânzarea de abonamente pentru conținutul creat, însă cea mai importantă oportunitate ar putea fi legată de asocierea dintre conținut și e-commerce (așa-numitul concept COMtent), o strategie urmată de Daily Telegraph în Marea Britanie și de Gawker în SUA.
6. Creșterea vitezei internetului mobil:
Facebook a dat drumul la „iepure” în 2015 anunțând că știrile din aplicația sa pentru telefonul mobil au nevoie în medie de 8 secunde pentru a se încărca — cel mai lung timp de încărcare dintre toate tipurile de conținut. În continuare, numeroase bloguri „tech” au detaliat problema multor pagini de știri și de informații al căror conținut se încarcă greu din cauza cantității mari de mesaje publicitare — câțiva megabytes de conținut publicitar sunt descărcați odată cu fiecare accesare a unei știri de pe astfel de pagini. New York Times a prezentat un studiu conform căruia mai mult de jumătate din datele accesate pe site-urile de știri provin din surse care nu au nicio legătură cu articolele, reprezentând o problemă atât de timp cât și de costuri pentru utilizatorii care nu dispun de abonamente de date nelimitate.
Astfel, pe măsură ce din ce în ce mai mulți consumatori de conținut online pe dispozitive mobile apelează la aplicații care blochează astfel de mesaje publicitare, Facebook și Apple consideră că soluția optimă este cea a publicării de conținut în interiorul aplicațiilor proprii. De cealaltă parte, Google are o altă strategie îndreptată spre impunerea unor noi standarde de viteză (AMP). Modelul de afaceri al Google depinde de capacitatea consumatorilor de a găsi rapid conținut prin intermediul motorului său de căutare, iar compania americană susține că dorește un internet mai bun pentru consumatori.
„Orice nu este accesibil instant reprezintă pur și simplu un semn de degradare, o scădere a calității”, își explică viziunea cu privire la viteza de acces a conținutului online Richard Gingrass, Head of News de la Google.
În cursul acestui an, Google va scoate probabil Proiectul AMP (Accelerated Mobile Pages) din faza beta și va prioritiza viteza în algoritmul său de căutare. De asemenea, Google va încerca să-i convingă pe creatorii de conținut online să producă mai multe materiale bazate pe acest standard pentru rețele sociale.