De câteva luni, autoritățile italiene au introdus o nouă procedură de transmitere a demisiilor și a deciziilor de încetare a relațiilor de muncă prin acordul părților, procedură prin care se încearcă reducerea și chiar eliminarea fenomenului „demisiilor în alb”.
Procedura de transmitere electronică a demisiei sau a deciziei de încetare a raporturilor de muncă prin acordul părților a devenit obligatorie începând cu sfârșitul anului trecut. Formularele, precum și regulile de completare și transmitere către angajator sunt reglementate prin Decretul Ministerial din 15 decembrie 2015, publicat în Gazzetta Ufficiale nr. 7/2016.
Trebuie precizat că această nouă procedură se aplică angajaților din sectorul privat, cu câteva excepții: lucrătorilor din domeniul maritim, angajaților aflați în perioada de probă, lucrătorilor casnici și dacă demisia sau decizia privind încetarea raporturilor de muncă prin acordul părților este depusă în perioada de sarcină sau angajata/angajatul are un copil în vârsta de până la trei ani. În ultimul caz (perioadă de sarcină sau copil mai mic de trei ani) această cerere trebuie să fie validată de către Direcția Muncii din respectiva regiune.
Timp de mai mulți ani, legislația privind disponibilizările legale a fost eludată de către angajatori, folosindu-se, în schimb, sistemul demisiilor în alb, deși trebuie ținut cont de faptul că prin Legea 92/ 2012 autoritățile au încercat să elimine posibilitatea acestora de a încălca legea, introducând obligativitatea confirmării, de către angajat, fie a demisiei fie a încetării relațiilor de muncă prin alte proceduri.
Demisiile în alb se referă la o practică des întâlnită în Italia: aceea de a semna în avans demisia, în momentul angajării și de a se completa ulterior cu datele necesare în caz de boală, accident, comportament inadecvat și, cazul cel mai des întânit, în cazul unei sarcini.
Acum, prin noua procedură de transmitere electronică a demisiei sau a deciziei de încetare a relațiilor de muncă prin acordul părților, se-ncearcă înăsprirea regulilor privind demisiile, înlăturându-se posibilitatea de fraudare a acestor decizii.
Totuși, această procedură nu este extrem de simplă și poate genera confuzii celor ce folosesc varianta electronică de transmite a documentelor de încetare a raporturilor de muncă: de exemplu, pentru a putea folosi această procedură trebuie să vă înregistrați pe website-ul INPS, să solicitați o parolă (PIN), care este trimisă prin poștă, să completați un formular, să accesați website-ul Cliclavoro și, după introducerea mai multor date, să trimiteți demisia către angajator.