C-AȘA-I ÎN ROMÂNIA Moş Crăciun nu este deloc generos cu românii care folosesc autovehicule. Carburanţii s-au tot scumpit în ultimele săptămâni.
Un litru de benzină a ajuns să coste 5,33 de lei într-un an 2016 al extremelor. Preţul barilului de petrol a înregistrat un minim istoric la început de an, iar dolarul s-a depreciat cu aproape 5% faţă de leu.
Vineri însă, la bursa de la New York barilul a atins cel mai ridicat preţ din ultimele 17 luni. Pentru şoferii români, scumpirea petrolului ar putea fi compensată anul viitor de scăderea accizei.
Numai în ultima săptămână preţul la carburant a crescut cu 2 procente. Adică dăm pe un plin de benzină cu 4,5 lei mai mult.
Cu un an în urmă, Crăciunul venea cu veşti mai bune – un minim la preţul de la pompă din ultimii 6 ani. În 2009, un plin de benzină costa 170 de lei, acum ajunge la 279 de lei. Adică a crescut cu 100 de lei în 6 ani.
Fluctuaţiile preţului barilului de petrol şi ale cursului valutar s-au simţit direct în buzunarul şoferilor. Acum preţul la pompă este unul comparabil cu ţările care au o putere de cumpărare triplă faţă de cea din România. O simt și cei care au venit de sărbători acasă, din străinătate, care văd că nu este nicio diferență între prețurile de acolo și cele de aici.
Şoferii români au plătit cel mai puţin pe carburant în februarie şi martie, dar acele vremuri au devenit istorie, iar practicile cu care ne-am confruntat ani mulți, revin în actualitate.
Față de aceeași perioadă a anului trecut, prețul motorinei a crescut cu peste 13%, iar prețul benzinei a crescut cu 7%. Acum, plaja de prețuri este între 5,2 și peste 5,3 lei pe litru, în timp ce anul trecut prețurile variau între 4,6 și 4,9 lei pe litru.
Creșterea este ciudată, având în vedere că prețul barilului de petrol a înregistrat minime istorice, coborând încă de la începutul anului sub 30 de dolari pe baril.
Principalul argument al scumpirii de carburanți adus de către benzinari este deprecierea leului față de dolar. În același timp, prețul barilului a mai crescut, de la 45 de dolari în noiembrie la peste 52 de dolari în acest moment.
În România, 60% din prețul final al unui litru de carburant reprezintă taxe și accize, acestea nefiind până acum reduse așa cum s-a promis. Dacă taxele și accizele ar fi fost reduse, acum am fi avut o reducere de 50 de bani pe litru.