Instituția Prefectului – Județul Maramureș a convocat pentru marți, 29 noiembrie, o nouă întâlnire a Grupului de Lucru Mixt pentru Romi. Ședința a fost condusă de subprefectul județului Maramureș, Gavriș Ardelean.
Cristina Moldovan, inspector pe problemele romilor în cadrul Instituției Prefectului – Județul Maramureș, a prezentat lista proiectelor depuse de primării în cadrul programului Dezvoltarea Locală Integrată (DLI 360˚) în comunitățile marginalizate în care există populație aparținând minorității rome, finanțat de Ministerul Fondurilor Europene.
Numărul studenților romi este în creștere
Cristina Moldovan i-a informat pe cei prezenți cu privire la lista proiectelor depuse de primării în cadrul programului “Școală pentru toți”, finanțat de Ministerul Fondurilor Europene. În continuare, atât Cristina Moldovan, cât și Anamaria Hitter, inspector pe problemele romilor în cadrul Inspectoratului Școlar Maramureș, au arătat situația elevilor de etnie romă din județ care sunt cuprinși în învățământul de stat în anul școlar 2016-2017. În ceea ce privește învățământul liceal, din 264 locuri alocate pentru romi, în urma solicitărilor au fost ocupate doar 13 locuri. Cât privește elevii de vârstă mică, în județ există 308 romi în clasele pregătitoare și 319 în clasele I. Numărul de studenți romi este în creștere.
O problemă acută o constituie lipsa mediatorilor școlari
Conform legislației, aceștia beneficiază de retribuții modeste, prin urmare nu este încurajată ocuparea unor astfel de posturi. De aceea, în județ avem doar 7 mediatori școlari, din care 2 cu jumătate de normă, deși, conform legislației, un mediator școlar ar trebui să fie angajat în fiecare școală în care ponderea elevilor romi depășește 15%. Instituția Prefectului – Județul Maramureș a trimis o adresă către primăriile care gestionează comunități mari de romi prin care a solicitat angajarea unui mediator școlar, care să își desfășoare activitatea în cadrul unității de învățământ.
Sărăcia, în calea accesului la educație
O problemă cunoscută a comunităților rome o constituie frecvența școlară. Din pricina sărăciei, în primul rând, mulți părinți nu își trimit copiii la școală. Pe de altă parte, atunci când îi trimit, ei se lovesc de atitudinea refractară a părinților celorlalți copiii. Pentru a preîntâmpina acest gen de probleme, primul lucru care s-ar impune ar fi rezolvarea problemei locuirii, s-a arătat în cadrul ședinței.
Părinții plecați în străinătate, problemă și pentru copiii de etnie romă
S-a vorbit și despre cazurile copiilor ai căror părinți sunt plecați în străinătate. De multe ori, copiii sunt lăsați în grija unor rude (bunici, mătuși) care se confruntă cu probleme grave de sănătate și care nu pot avea grijă de ei. În condițiile în care profesorii constată că cei mici au la școală probleme de comportament, ei nu au cui să se adreseze. La ședință a participat și un reprezentant al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului, căruia Instituția Prefectului i-a solicitat verificarea situației acestor copii, dacă se află sau nu într-o formă de protecție socială.
Au fost oferite și exemple de bună practică, cum ar fi proiectele implementate de ASSOC în comunitatea de romi de pe Ponorâta. De asemenea, Școala “Nicolae Bălcescu” a implementat două proiecte în beneficiul copiilor provenind din grupuri defavorizate (inclusiv din familii rome), prin care le oferă acestora mediere școlară, o masa caldă în fiecare zi și ajutor pentru teme. A fost adusă în discuție situația părinților romi din zona Ferneziu, care își trimit copiii la școală, știind că astfel pot beneficia de o serie de ajutoare sociale din partea statului, constând în bani și hrană.
Informații furnizate de către Instituția Prefectului – Județul Maramureș